30 årig häst

W

weo

Hej,

måste fråga någon, är nybörjare själv och kan typ ingenting om hästar.

Men... en fjording på 30 år, funkar den att rida på, trots åldern menar jag? Nybörjarridning alltså? Hur många kilo orkar en fjording bära?

Tacksam för svar! Vet inte om jag ska välja denna ridklubb (med denna häst ovan) eller leta vidare...

/Weo Göteborg

Hur göra?

Hej,

måste fråga någon, är nybörjare själv och kan typ ingenting om hästar.

Men... en fjording på 30 år, funkar den att rida på, trots åldern menar jag? Nybörjarridning alltså? Hur många kilo orkar en fjording bära?

Tacksam för svar! Vet inte om jag ska välja denna ridklubb (med denna häst ovan) eller leta vidare...

/Weo Göteborg

Sv: 30 årig häst

Åldern; Fjordingar brukar vara ganska så "sega" och tåliga, den klarar säkert s.k "nybörjarridning" om den är frisk.

Viktfrågan; Det beror på hur stor och hur musklad hästen är, men dom bär ofta kraftiga vuxna. :)

Beror helt på hur pigg och fräsch hästen är. En 30-åring kan vara hur pigg och frisk som helst, samtidigt som den kan vara riktigt trött, stel och ofräsch.

Sv: Hur göra?

Det beror ju lite på..
Är hästen igång eller har den stått tills nu?
Isåfall tycker jag inte att man borde börja rida den hästen, pg.a att äldre hästar har mycket stelare leder och är svagare skellettet, så risken är att det gör skada på hästen. Men har däremot hästen varit igång och promenadridits tills nu, så kan man ju fortsätta med lättare promenad ridning.
Vad en fjording kan bära beror ju helt och hållet på, men en vuxen ryttare klarar den ju att bära

Sv: Hur göra?

Kanske lite gammal de beror ju på.
Men det finns så mkt fina hästar som är utbildade och passar till nybörjare.
Kolla upp en bra ridskola el ridklubb.
Western sadel är mkt bra att lära sig rida i du har mer stöd för balansen. Och westernutb hästar är oftast mkt bra utb och lättare att lära sig rida på pga av det och de lugna trevliga psyket. Lycka till och ha så roligt.
PS! Kolla olika wras föreningar så hittar du kanske nån westernridskola.

Jag glömde skriva, hästen skulle tydligen åkt till slakt men så tog ridskolan den istället. Tror ni att den skulle slaktas pga. ålder?

Jag har svårt att tänka mig att en ridskola skulle ta en häst de inte har nytta av. Jag förmodar att fjordingen är frisk och fräsch och då borde det ju går bra.
Att ta en gammal häst som skulle åka till slakt för att den inte är pigg längre låter som ekonomiskt vansinne för ett företag. De flesta ridskolor behöver hålla hårt i kostnadsbiten så jag kan inte tänka mig annat än att hästen ska göra nytta någonstans.

Det är lite svårt att svara på varför hästen skulle slaktas ;) Ring och fråga? Åk dit och provrid så märker du snart om hästen är frisk och pigg eller inte.

Jag har ridit en fjording som då var 28år, på ett elva dagars ridläger, för några år sedan. Han var pigg, glad och hel i kroppen. Hoppade, dressyrade, red ut i samma tempo och samma övningar som de andra. Hängde alltid glatt på och woho! vad galoppen gick undan på den gossen :D

Som alla gamla hästar, är det viktigt att allt är helt, inga skador och liknande. Fräsch, helt enkelt. Och att man inte kräver mer än hästen orkar, naturligtvis.
Kan behövas lite mer tid för uppvärmning och nervarvning, för musklernas skull.
Viktigt också att hästen är i hyfsad kondition, inte sätts igång från att mer eller mindre gå och dråsa i hagen.
Fjordhästen som ras är viktbärande hästar, så för vikten behöver man nog inte oroa sig bara hästen är hel.
Bra för även gamlingar att röra sig lite, det minskar stelhet bara det görs rätt och inte aldelles för ansträngande. Nybörjarridning är ju knappast jobbigt för hästen.

Som sagt: hel och fräsch häst, borde inte vara problem.

en 30 år gammal häst hör inte hemma på en ridklubb, samma hur fräsch den är... den förtjänar att ha ett bra och kärleksfullt hem med fina hagar och sköna promenader.

skulle aldrig stödja en ridskola som tycker det är okej att ge lektioner på 30 år gammla hästar.

Om fjordingen ifråga går på lektioner med små handikappade barn någon timme varannan dag - tja varför inte rida där. Om samma fjording tilldelas vuxna för att ridas lektion på några timmar varje dag - nja då skulle nog jag dra för att rida där.

Hästarna på ridskola måste ju iaf gå +- 0 för att det ska vara lönsamt så antar att den borde gå lite mer än så...

Håller med Centaur vid den åldern borde de få pensioneras och ha det lugnt och skönt fram tills det är dags.

Jag kan ju svara för hur det är på min ridskola där vi har en 27årig fjording ;)
Han har stått hos oss i väldigt många år och innan dess kommer han från Taffsnäs fjordhästridläger. Han går max en lektion om dagen (oftast 30 min, skritt och trav) och en timmes ponnyrundor i skritt på söndagar. Inte så ansträngande med andra ord, men så att han håller igång. Aldrig halt eller så. Går i hagen mellan 07-14 (eller 12 om det är väldigt dåligt väder) så han står ju inte inne hela tiden.

Jag har frågat om han inte ska pensioneras men saken är den att han inte klarat tidigare miljöombyten så bra och därför får han stanna. Dessutom älskar han verkligen barn och trots att han är ganska stor (runt 155 skulle jag tro) så är det honom som alla barnen i stallet vågar gå in till själva och borsta.
Han är fortfarande väldigt matglad (;)) och är kung över alla andra hästar i stallet. Nuu har han precis börjat tappa tänder så jag vet inte hur länge till han blir kvar :(

Senast ändrad:

*kl*

Alla hästar trivs inte med att gå i pension och inte få arbeta, sas. Anpassning av detta efter individen! ;)

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 319
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama