3 delat m martingal el pelham ?

palle

Trådstartare
En av mina gamla medryttare kom med denna fråga....

H*n är ca 160 cm hög och väger straxt över 50 kg, hästen är 170 cm hög...

Nu tycker tränaren att det skulle vara bättre att h*n sätter på en martingal vid hoppning i stället för pelham...

Nu är jag inte så van vid martingal, men att använda det på en häst som blir jättestark och het vid hoppning med 3 delat tränsbett i stället för ett pelham, som hästen går hyffsat bra på, om man jämför med det 3 delade tränsbettet där det mest liknar okontrollerad sken.

Är det någon som har någon förklaring till tränarens påstående, eller har ett annat förslag :crazy:

Sv: 3 delat m martingal el pelham ?

Jag hoppade den gamla hästen på tredelat och martingal ibland, då ändrade vi och hade martingalen som fast martingal ibland. Ibland hoppade vi på pelham, berodde lite på hur mycket han var riden dressyr på sista tiden och så. Men i allmänhet var det tredelat och (fast) martingal som gällde!

Visst det skulle nog fungera att ha martingalen som fast... men så får man ju inte ha det när man tävlar...

Skulle kanske ha lagt till att han var inte lika pigg på tävling som på träning, så då behövdes det inte. Fungerade med bara tredelat och martingal vanligt då.

Åhh, en sån skulle man ha...

Här är det fråga om att det är precis på gränsen till kontrollerbart på träning med 3delat + martingal... och etter värre på tävling... eller rättare sagt hästen hoppade över staketet och sprang ut på parkeringsplatsen... :crazy:

Det tycker jag också...

Men tränaren sa att i så fall var ekipaget inte välkommen längre då det var "barbariskt" att ha något sådant i en hästmun :eek:

Det tycker jag också...

Men tränaren sa att i så fall var ekipaget inte välkommen längre då det var "barbariskt" att ha något sådant i en hästmun :eek:

Håller med Polly_Mulle: Säg åt denne att byta tränare i stället. Är tränaren utbildad?

Jodå, tränaren är utbildad...

Men tyvärr är det föräldrarna som har bestämt att det ska tränas för denna tränare... :mad:

Vad trött man blir. Kan man inte säga åt föräldrarna att sätta sig på hästen och göra det i stället då? :devil: :angel:

För det första är väl ändå inte Pelham barbariskt och för det andra så hellre ett skrapt bett och mjuka händer än ett milt bett och dragkamp i munnen :crazy:

Knäppa föräldrar som tvingar henne till att träna för den tränaren.
Jag skulle bytt omedelbums.

Liknande trådar

Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 463
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 641
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 565
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård