3-årstestet för ponnyer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
C

cilvia

Är det någon som ska visa sin 3-årsponny på 3-års testet i år?
Vi hade tänkt visa våra två welshston, men nu är det bara det ena som får åka, den andra har skadat sig och får inte göra några ansträngningar på 2 månader, hon är dock ohalt nu, men ska inte löshoppas, så henne får vi nöja oss med att visa på 3-års premieringen.

Så nu håller vi på med lite förberedelser, löshoppa för första ggr i början på veckan, det gick kanonbra, så nu ska vi löshoppa 1 ggr i veckan fram till testet.

Ja, om allt går vägen så! Har en welsh av cobtyp, sto, som vi börjat förbereda så smått. Hon löshoppades förra hösten ett par gånger och några gånger i våras. Ska göra en bana i padocken i helgen och träna några gånger hemma + iväg till samma ridhus som i våras och finslipa en-två gånger någon vecka före.

Vad kul.

En fundering som jag har är att det är väldigt populärt att ta fram sitt 3-åriga halvblod till 3-års testet, men på ponny sidan verkar det inte ha blivit lika "attraktivt" att göra det. Undrar vad det beror på.
Jag tycker det är ett ypperligt tillfälle att få en bedömning på ponnyn.

Kanske för att det inte har varit igång så länge samt att det är väldigt få ställen som håller i 3 årstest för ponnier. Kvaite för ponnier är också ganksa nytt.

Jo det är klart, fast jag vet inte om jag tycker att det är så få ställen som har 3-års testet i år.
Det är 8 ställen i Sverige som i år har treårs testet.

Hade tänkt visa min hingst men valde att anmäla till hingstpremieringen istället. De låg så nära varandra så jag kan tyvärr inte visa på båda ställena. :( Satsar på kvalitén nästa år istället.

Det är ju som sagt väldigt nytt med treårstest för ponny (tror att de första hölls 2002 faktiskt!). Men deltagarantalet går ständigt uppåt, och i år kommer den första riksfinalen för 3-åringar att hållas i samband med ponnyernas rikskvalitetstävlan samt 5- och 6-års championat. Skoj, tycker jag!

//Kristin

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kyla och snö är visst utlovat till senare i veckan. Då kanske det kan bli skönare att sticka ut näsan om det blir "vinterväder" i...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka