3-årstest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare alice05
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 730
A

alice05

hej! tänkte bara kolla om någon vet när 3-årstestet är i östergötland?
jag har heller inte hittat någon info om vad som ska visas där? ska de visas för hand eller uppsuttet?löshoppas?
tack för svar!

Sv: 3-årstest

Hej! Sist jag kollade fanns inget datum. Håll koll på ÖVF, www.ostvf.se. Mkt info om unghästbedömningar finns på asvh´s hemsida. Jo, det går till såhär. Du får ett startnummer med en angiven tid för alla stationer. Innan man går in på exteriörbedömningen går man in i ena änden på stallet vid parkeringen på Vreta där hästen mäts. På Vreta sker sedan exteriörbedömning, lösgalopp och löshoppning i samma ridhus. Jag tycker det funkar bra! Hästarna får tid att vänja sig vid miljön innan löshoppningen och hela domarteamet får se hästen under en längre stund. Extbedömningen är traditionell med visning vid hand av ext, skritt och trav. Sedan släpps hästen i löshoppningsbanan utan hinder för att visa lösgalopp i båda varven. Sedan är det löshoppning där de slutar på 1.20 i normalfallet. Sedan får du din kritik. Efter det är det valfritt ridprov. Men har du poäng för att få diplom måste du ha godkänt ridprov för att få diplom. På ridprovet som går ute på Vreta, och det funkar faktiskt bra. De har lugnt utan hästar i hagarna runt ikring så man får bara lite lättare med bjudningen. Här måste du visa att du kan sitta upp och sitta av utan problem och styra runt utan avkastningsförsök i skritt, trav och galopp i båda varven. Så det är inte så komplicerat men vill du ha bra resultat krävs en hel del träning på momenten tips är att lägga lite krut på lösgalopp och att hästen är van att trava vid hand. O är det en hopphäst, såklart att börja löshoppa i god tid och i olika miljöer. Lycka till:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
968
Senast: Mojma
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka