Tänkte på en annan sak; ger ni henne ofta alternativ? Eller frågar henne saker istället för att berätta vad som gäller? T.ex vid frukosten; frågar ni vad hon vill ha eller säger ni "idag är det gröt/fil/mackor"? Vid påklädning; frågar du om hon vill ha byxor eller kjol? Om du ska åka någonstans frågar du om hon vill åka med istället för att säga att "nu åker vi till......" Anledningen till att jag undrar är att vi kom på oss själva med att kommunicera med dottern via mycket frågor. Te.x "vill du, ska du, kan du", och när vi tog bort det, och verkligen försökte undvika att ge henne alternativ som hon ändå inte kunde välja bort, så blev det bättre! Jag tror att man som vuxen är van vid att vara artig gentemot sina vänner och bekanta, man frågar dem frågor, men barn kan inte välja så. De behöver riktlinjer och genom att ta bort alternativ som ändå inte är valbara (säga t.ex, ska vi gå och borsta tänderna) så säger man "nu går vi och borstar tänderna". Detta brukar till slut eliminera några konflikter. Samt att avleda, tex berätta om vart ni ska åka (tex dagis) när du vet att en konflikt är på väg, fråga om vem som kanske är på dagis idag, vad de ska göra, sjunga? Hoppa? Rita? Att kommunicera så medan kläderna åker på kan rädda en situation som är på väg över styr. Det gäller att vara påhittig. Och självklart är jag medveten om att man inte orkar/kan/hinner alla gånger, men sätter man det i system så kommer det lättare och lättare varje gång. Gör ett försök!
Vet inte om ni redan tillämpar det, men annars är det bra tips som funkat utmärkt på vår dotter.