Sv: 3-åringar!
He he, jodå visst har vi stunder med våran treåring som........är fantastiska :smirk:......... nädå skämt åsido
Jag måste nog säga att vi hade våran värsta period med våran dotter när hon var ca 2-2½, och att det känns som om hon vuxit lite mer i "huvudet" nu så man kan prata mer med henne. Då var hon ibland HELT HOPPLÖS, och jag kunde känna att jag var världens sämsta mamma som tappade humöret med henne. Även om man fösökte förklara för henne, var hon inte mogen (och är ju inte helt än heller såklart) för att ta in information, utan det enda var att försöka bryta hennes beteende. Skrika hjälpte/hjälper inte ett dugg, även om jag varit där också några gånger när man tappat tålamodet.
Vi har alltid förklarat mycket för henne, förberett henne på vad som ska göras (klä på, borsta tänder/ hår osv) om man misstänkt att konflikt är på väg, det har underlättat, att hon vet vad som är på gång. Stressa, t.ex på morgonen med kläder osv är helt värdelöst, då kommer protesterna som brev på posten... Mycket kramar och pussar och mjuka ord mellan konflikterna hjälper också en del, hon blir "mjukare" och mer benägen att lyssna, även om det ibland kan vara svårt om man fortfarande är "arg", men det får man sätta åt sidan.
Så mina nyckelord måste nog bli:
*Förklara och förbered så mycket som möjligt
*Bryt beteende genom att t.ex hämta barnet istället för att tjata "kom hit, nej, osv) De slutar tillslut att lyssna på dessa kommandon.... Säg en eller två gånger, sen hämta. Samma sak med "nej", förklara VARFÖR nej, och visa konkret (t.ex smälla i dörrar, att man kan klämma sig och att det gör ont)
Sorry om detta blev mer råd än hur vår egen tillvaro med en treåing är, men som sagt så är vi mer harmoniska nu när hon vuxit till sig lite och förstår mer. Men som sagt, vi har haft vår beskärda del med en tjej som MER ÄN VÄL vet precis var skåpet ska stå och är mer än nyttigt envis
Jag har brytit ihop fler än en gång under det senaste året efter 10-tals konflikter på en dag med en hysteriskt vrålande unge
Men som andra före mig sagt, det går över, en dag är just denna perioden över, och man får lite harmoni innan nästa tar vid.......
Jag tror vi ändå ska vara GLADA över att vi har småtjejer som är viljestarka och vet vad de vill, och vågar ta konflikter hemma då det tyder på att man är trygg i sin hemmamiljö, även om det i sina mörka stunder är svårt att se det så. De kommer att gå långt, våra små "terrorister!"