S

Suuz

Nu har tiden kommit, jag har hittat hästen med stort H. "Problemet" är att hon är 3 år gammal och jag är van med 5+ år. Känner mig smått ängslig för jag vill inte göra något fel för hästen. Därför kommer dessa frågor:

Hur ofta aktiveras hästen (med promenader, ridning, longering, tömkörning m.m) och hur länge?

Ska unghästar ha sällskap av andra unghästar eller går det bra med äldre hästar?

Rimlig tid för sommarbete?

Och sist: den dagen det inte är något på schemat, går det att pyssla om osv (ryktning, vänjning av diverse saker)?

Jag är väldigt hästvan (läs: tävlat på hög nivå och tränar upp till 7 hästar/vecka), men när det gäller något som kommer att bli mitt eget så blev jag ängslig. Har inte tränat så unga individer, har gott om hjälp men det skadar aldrig att fråga på alla ställen som finns... :)

Sv: 3-åring

När jag har haft treåringar så har jag arbetat dem ca fyra dagar i veckan och då har det varit en blandning utav ridning, tömkörning, löshoppning, uteritter och promenader vid hand. Ridpassen har varit ca 20 min (exkl fram- och avskrittning som sker vid hand) och den lilla tiden har jag krävt arbete och koncentration av dem.

De dagar då inte ställs inför någon aktivitet så kan man givetvis borsta osv, all sådan kontakt med hästen ser iaf jag enbart som positivt.

Har även försökt att lasta och åka iväg emellanåt till andra maneger för ridning/löshoppning så att det blir lite miljöträning vilket man har igen 100 gånger om vid framtida tävlingsdebut...

Med jämna mellanrum har jag lagt in viloperioder på ca två veckor då de enbart gått i hagen och givetvis har de fått långa sommarlov både som tre- och fyraåringar.

När de är så pass "gamla" som tre år tycker jag att de utan problem kan gå med vuxna hästar, umgänget med jämnåriga är viktigare när de är ett och två år gamla.

Till sist - ta hjälp av en bra tränare som du känner förtroende för även om hästen inte rids några regelrätta "dressyrpass", det är ändå viktigt att få grunderna korrekta, det lilla som ändå görs...

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 457
Senast: tanten
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V