3-åring som sparkar i väggen... (kotring i metall?)

M

M_Q

har ett 3-årigt sto som är riktigt bitchig i boxen. Hon sparkar konstant i väggen mot sin boxgranne (står i sista boxen i hörnet så hon har bara en) och bara i den väggen. Detta trotts att hon alltid får mat först nu och egentligen inte kan se honom alls. Det är inte möjligt att flytta runt ngt just nu.
Har hört talas om folk som sätter på metallringar (typ som kotringar fast i metall) när hästen står inne och som lyckats få dom att sluta. Någon som har erfarenhet utav detta?
Vart köpte ni dom isf, eller tillverkade ni dom själva?
Instruktioner för "egentillverkning" isf :)
Andra tips att få dom att sluta??

Hästen i fråga är trevlig att hålla på med i övrigt, visst hon är unghäst men hon hålls alltid på avstånd och vet sin plats och är väldigt "vettig" i skallen i övrigt!!

Sv: 3-åring som sparkar i väggen... (kotring i metall?)

Sätt upp en boxgardin eller spånskiva mellan boxarna så kanske hon slutar. Det kan ju vara så att hon känner sig hotad av grannen, eller helt enkelt har ett extra stort behov av att vara ifred inne.

Att använda metallringar eller dylika "hjälpmedel" är bara ett (dåligt/elakt) sätt att råda bot på symptomet. Orsaken finns ju kvar i alla fall.

Senast ändrad:

Det verkar ju som om hästen inte tycker om sin granne... :P

dom "kotringar" du beskriver finns nämda i en del NH litteratur, minns jag inte helt tokigt så är det monty roberts som förespråkar metoden.... (ja, trots att det inte förekommer något våld i NH :angel: )

det lär hästen att det gör ont som f*n att sparka i väggen för att när benet "landar" så slår kotringen ner över kronranden hårt.

sätt hästen i en annan box eller "stäng" boxen med gardin eller skiva.

Läste i Sidbäcks bok att man kan sätta upp en gummimatta på den väggen hästen sparkar. När det inte låter när hästen sparkar så tappar den intresset för att smälla i väggen.

Fast jag skulle nog testa att ta bort utsikten till grannen först.

Tänkte bara på det su skrev att hon fick mat först.

Hade praktik på en ridskola och där var det ett hemskt liv vid utfodringsdags. Jag gjorde då helt enkelt så att den som förde värst liv (en b-ponny) blev utan mat när jag kom med vagnen. När jag sen fodrat hela stallet plus det andra stallet tog jag med mig hans mat och gav till honom. Efter det blev det mycket tystare i stallet.

Jag ville bara dela med mig av erfarenheten att det inte alltid är bäst att ge bråkstaken mat först ;)

/M

Det är hel vägg mellan så hon ser inte den andra hästen plus att hennes galler är stängt.
när han får mat först smäller det bara ännu mer, så hon håller sig lite lugnare när hon får äta först.

De skulle vara mattan då...

ingen som trotts allt har erfarenhet av kotringen?

När jag var i Tyskland fanns där en hingst som hade dubbelt så stor box som alla andra, gummiklätt alla väggar och ibland när han blev allt för stökig så hade de vad jag tyckte såg ut som fotbojor, men jag gissar att det är någon form av kotring.
De hade även satt dit en kort kedja på varje fotboja/kotring som skulle slå tillbaka mot honom då han sparkade i väggen.

Vad jag förstått så hade det fått honom lugnare, men hästen mådde ju inte alls bra av att vara så isolerad som han var.
Så även om det kanske löser problemet så är det inget JAG rekommenderar.

/M

Enda erfarenheten jag har av det är en läderring (av ett gammalt stigläder) med en bit kedja trädd på. Som Madelene beskriver så slår kedjan tillbaka på hästen när den slår med benet. Fick tipset av en tjej som använt en på varje framben på en häst som stod konvalecens och bara slog upp sin skada samt skrapade ned hovarna pga att hon var tvungen att stå inne. Som tur var så fungerade deto ch skadan kunde läka så hon fick gå ut o bli häst igen.

Vi använder det på vårat gamla sto som är väldigt otålig vad gäller att stå i transport. Sätter på kedjan på vänster fram utanpå transportskydden (som hon slår i väggen med) när vi kommit fram om man ex ska gå o anmäla eller kolla hur långt gruppen innan kommit på en träning. Hon står då som ett ljus.

Dock tror jag mer det är psykiskt än fysisk för hon har ju som sagt höga rejäla skydd på så skulle hon slå med benet så hade det knappast känts. Antagligen fick hon en smäll när hon hade den första gången hemma på stallgången för många år sedan men så mycket kraft så att det gör direkt ont blir det inte.

Monty Roberts skriver även i sin bok att de där metallringarna även stimulerar hovtillväxten, de stimulerar kronranden så hlet fel kan det inte vara. Jag har hört talas om hästar som sparkat sönder väggar men så fort de fått på sig kotringar så har de slutat.
Kan väl vara värt att prova!?

Jag har läst en gång för länge sedan att man kan hänga jutesäckar med ris/halm i där hästen sparkar. Ska ge ungefär samma effekt som gummimatta, dämpa både ljud och kraft. Jag har aldrig provat det själv men det är kanske ett billigare alternativ än gummimatta som du kan pröva först. Om man kan hänga säcken en liten bit ifrån väggen så "slår" säcken dessutom tillbaka. Hur man löser upphängningen bäst vet jag inte har som sagt bara läst om detta

Jag håller med Lillsyrran, varför inte göra något åt problemet istället för att använda ett hjälpmedel som är väldigt obehagligt för din häst?

Uppenbarligen så trivs hon inte där hon står... gör något åt det istället...

Har Monty Roberts alltid rätt då? Jag skulle heller inte vilja röra mig om någonting var fastspänt runt mina fötter och slog mig hela tiden... :confused:

Jag tror inte att det gör så ont, då skulle han nog inte låta sina hästar ha dem hela natten i boxen. det är nog snarare ett obehag om hästen sparkar, inte när den går omkring i boxen.

det var många "tror" och "nog" och "kanske".

det bästa är väl att ha koll på hur det verkligen funkar och varför det funkar på hästen - om det är smärta eller inte osv, innan man ordinerar eller rekommenderar.

TS: varför vill du hellre använda en metod som bygger på att skrämma/ge obehag hos hästen snarare än att få bort olaten på ett humanare sätt?
gummimatta är väl ett utmärkt förslag till att börja med ? alternativt att prova flytta box på hästen?

Så mkt trams det är på de här sidorna jämt. Klart att inte Monty rekommenderar nått som är smärtsamt. Men visst vill man köpa dyra gummimattor som kanske inte fungerar istället för att prova att sätta dit en gammal sko som kostar nada så visst.

Ett av mina ston fick ett upphängt bildäck i sin box, ca 1 dm från väggen. Hänger precis där hon brukar (eller brukade rättare sagt) sparka. Inte kul att sparka längre när det dunsar tillbaka mot benet, har funkat kalasbra.

Så mkt trams det är på de här sidorna jämt. Klart att inte Monty rekommenderar nått som är smärtsamt. Men visst vill man köpa dyra gummimattor som kanske inte fungerar istället för att prova att sätta dit en gammal sko som kostar nada så visst.

ja menar du mig ang. trams så får du gärna säga det istället för att vara dryg.
jag vidhåller att det är jävligt skumt att ge råd utan att ha fakta. Varför måste man yttra sig över huvud taget om man bara har "jag tror" eller "kanske" att komma med, eller ännu mindre fakta? Varför skulle inte MT kunna förespråka en metod som ger obehag menar du?

jag kan se ganska mkt skaderisker från att koppla fast en gammal sko runt hästens kronrand till exempel.

Kan det inte vara så att din häst behöver mer stimulans, kanske längre tid i hagen, mer motion etc...

Jag tycker fortfarande att det är galet att gå på symptomen ist för orsaken...

Så mkt trams det är på de här sidorna jämt. Klart att inte Monty rekommenderar nått som är smärtsamt.

men snälla du, vad tror du ? om man sätter en tung kotring i järn runt karleden och hästen sparkar...tror du inte det gör ont i kronranden/kotan när kotringen slår där ? men visst endorfinet kanske stimmulerar hovtillväxten :smirk:

poängen är ju att det ska göra ont/vara tillräckligt obekvämt för att på så sätt få hästen att sluta slå. rätt eller fel - upp till var och en att tycka...jag har iallafall min åsikt klar, en häst som visar missnöje är missnöjd/trivs inte med just det som den reagerar mot. antingen kan man söka en lösning som gör hästen mer harmonisk eller så kan man genom våld visa att man inte accepterar beteendet och tvinga till lydnad :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka