3 årig islands häst sto på träning

tredjemars1992

Trådstartare
Hej!

Nu har jag ett problem som jag skulle behöva få hjälp med. Jag har en 3 åring som jag håller på att träna markarbete med henne. Som halt och att hon ska kunna backa. Så idag när jag va och träna henne så skulle jag få henne och backa. Men hon bara stångas försöker bitas ibland och idag slog de något fel i henne huvud. Hon börja bocka och stegra och sparka emot mig och tänkte springa på mig. Men jag stanna kvar och gjorde mig större mot henne då stanna hon och höjde rösten. Men hon vägrar backa självmant och inte när jag knuffar henne heller. Hon totalt vägrar sen hur ska jag kunna henne att longera. Hon vägrar ju gå framåt emellan åt. Riktiga attitydsproblem. Hur ska jag få bort detta jag försöker visa henne att det är jag som bestämmer men hon är ju så nonchalant och noll respekt. Men i hage är det nästan som att hon skyddar mig. Ingen annan häst får gå mot mig ibland. Då springer hon dit med öronen bakåt. Ibland är är det så. Inte hänt så många ggr. Hänt 1-2 ggr att ingen häst får hälsa på mig. Vad ska jag göra? Lite tips tack! :)
 
Sv: 3 årig islands häst sto på träning

Hur mkt är hon hanterad?
Många släpper ju bara ut sina hästar efter avvänjingen och där får de gå i 3 år tills man ska rida in dom.

Och att ta in en fullvuxen häst som aldrig sett en grimma eller blivit ledd och helt plötsligt skall den på en snabbkurs lära sig allt .
Då kan man få ta emot en hel del protester vill jag lova precis som du nu får göra.
Om man ist småarbetar med hästen redan från avvänling slipper man ta den stora smällen med den vuxna hästen.

Att man tar ut sin unghäst från lösdriften och går in i stallet varje dag.
Jag personligen anser att även en unghäst på 10 månader upp till 3 år har samma behov av god hästvård som den inridna hästen.
Min 10 åriga häst tar jag ju in dagligen även om hon vilar för att se efter nya sår behandla såren och spraya på nytt flugmedel.
Kratsa hovarna utifall en vass sten sitter fast so kan orsaka böld.



Så skulle jag köpa mig en unghäst skulle jag åka ut varje dag för att ge samma hantering där med.
Denna lilla hantering som är 5-10 minuter om dagen får man så mkt tacksamhet för senare i livet.
Att man gör de som en rutin att leda, stanna, backa, bli uppbunden ta upp hovar och tillåta att man borstar överallt.
man får inga monsterhästar eller trädgårdsuppfödda hästar av denna lilla hantering.
Det är när man börjar dalta som man får fräckisar.

När man stallar in unghästar, har dom själva i hagarna om dagarna och låter dom bara gå ute från 09-13 m dagarna.
Då har man hästar med överskottsenergi som inte får utlopp för att leka..
denna energin ska ju ut och den kommer då oftast ut när människan hanterar den.
Alla ungdjur oavsett ras har ett stort behov av att leka.
Om man kollar en kattunge så leker dom hela tiden.
Denna lekhet avtar med årena.

Men det är viktigt att de får leka denna period i livet.
Vi människor funkar likadant, vi har så mkt överskottsenergi som barn men den avtar och man har inte lika stort behov av att leka som vuxen.

Men ett barn som inte får leka och ha kul som barn får beteendestörningar som vuxen mer eller mindre.
Psykiska framförallt.


Så får de leva ute på lösdrift och leka med andra gärna i blandflock inte bara unghästar för de äldre funkar som uppfostrare.:)
Ja då kan man med gott samvete hantera hästen dessa få minuter varje dag eller några dagar i veckan i alla fall.

Man kan också låta den vara helt men som sagt kan man få de som du nu har de!

Så mer lek till våra ungdjur vill vi se:)


Det jag skulle göra med din är att släppa ut den i en rundkorall och jobba den. Låt den få kuta av sig lite energi, Hästar med överskott av energi har svårt att konsentrera sig. Får de springa av sig brukar de kunna fokusera ett bra tag efteråt.

Sedan jobbar du på basövningar, arbeta upp ett förtroende med hjälp av olika NH övningar.
 
Sv: 3 årig islands häst sto på träning

Jag hade oxå jobbat hästen i en rundpaddock. Lärt den att gå fram och ifrån mig, stanna, vända. När man fått hästen att göra de sakerna lös så kommer den ha hyfsat accepterat vem som bestämmer. Den kommer förmodligen ha förstått att det är lättast att göra som ombedd, och att det är kul att göra rätt. Då kan man börja med finlir som att backa, reglera gångart, flytta bakdel och framdel. Med eller utan grimma.

Är det en tuff häst som ser sig själv som ledare och jag själv inte hade erfarenhet av denna typ av arbete så hade jag tagit hjälp. Antingen skicka iväg hästen till en NH-tränare eller om det finns rundpaddock hemma så ta ut en tränare flera gånger under en tidsperiod -så att jag själv hade lärt mig samtidigt.

Man skulle även kunna jobba henne i en stor paddock och då med repgrimma/rep. Börja med longeringen i repgrimma istället. Jag tycker löst arbete i rp är trevligare- blir inget ryck o slit i repgrimman då. Men man gör vad nöden kräver. Finns superbra NH-tränare som arbetar med hästen i grimma oxå!

Leta reda på en bra tränare och sök hjälp! Den grunden du sätter nu är jätteviktig för framtiden!
 
Sv: 3 årig islands häst sto på träning

Vad har du själv för vana av att hantera (ung)hästar? Det verkar som om hästen ser sig själv som ledare och det samtidigt som du försöker med alla möjliga övningar och i hennes ögon hunsa och domdera, i hästens ögon är det du som behöver fostras och har attitydproblem.

Har jag rätt i att du är ovan själv vid situationen så behöver du hjälp, det är farligt det du beskriver, hästen verkar vara in stark individ och det gör det inte lättare för dig. Du behöver också backa och ta en taget, att lära hästen backa innan ni tillsammans har koll på framåt och stopp lär inte funka.

Hur är hästen uppväxt? Har den gått i en större flock och blivit fostrad i den eller mest gått med mamma och fått göra som hon vill?
 
Senast ändrad:
Sv: 3 årig islands häst sto på träning

Vill först skriva att jag inte håller med Niela. Jag har ridit in flera hästar som vuxit upp i flock utan att bli hanterade (förutom vid verkning, vaccinering osv.) och min erfarenhet är att "attitydproblem" kommer inte därifrån, det har mer att göra med vad det är för typ av individ (vet ex. flera avkommor efter samma sto som varit lite tuffare -så där handlar det kanske mer om genetik.) och vem som hanterat dem de tillfällen de blivit hanterade och HUR de blivit hanterade. Är man själv inte van att hantera unghästar skulle jag rekommendera att man hellre låter de vara helt.

Ang. ditt problem skulle jag direkt kontakta en tränare som kan hjälpa dig att rida in din häst. Antingen att du får hjälp med hästen hemma flera dagar i veckan; eller att du skickar iväg henne på inridning. Det du beskriver låter rent av farligt.

En häst som gör utfall mot tränaren skulle jag inte ha lös, -även om jag oftast har unghästarna lösa innan jag sätter på lina. Innan du lär henne backa måste hon lära sig att gå fram och stanna. Hästen måste bjuda framåt för att kunna rygga korrekt.

Det du måste tänka på är att den här tiden i hästens liv lägger grunden för hur det kommer fungera som ridhäst i framtiden. Den lägger också grund för hur den kommer vara att hantera från marken. Blir det fel nu tar det oerhört lång tid att lära om (-om ens vissa saker går att lära om). Se till att det blir rätt ifrån början. :) Pengar du lägger ut nu på träning kommer du få igen senare.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp