3 årig hingst

Frostfaxi

Trådstartare
Har planer att köpa en 3 årig hingst. Stallet finns det sto och han kommer gå i egen hage. Han är under inridning. Enbart sutten i skritt.

Hur hade ni hanterat honom för att undvika att han blir hingstig? Tydliga regler från början?

Hur hade ni lagt upp träningen av inridningen?

Du kan ju förstås inte ta bort hingsten ur hingsten, han har hormoner och instinkter. Men alla hästar ska uppföra sig, så även hingstar. Inget skrikande eller bufflande, bitande, huvudet uppe i det blå etc i hantering och ridning. Fokus ska vara på dig. Var förekommande och konsekvent.

Har planer att köpa en 3 årig hingst. Stallet finns det sto och han kommer gå i egen hage. Han är under inridning. Enbart sutten i skritt.

Hur hade ni hanterat honom för att undvika att han blir hingstig? Tydliga regler från början?

Hur mycket hanterad är han och vad har du för kunskap och erfarenhet sen innan? Hingstar är som alla andra hästar, individer och det finns inget recept som funkar på alla men tydliga och trygga regler är bra för alla hästar. Jag tycker att du skall fortsätta inridningen med att jobba hästen från marken så att ni får ett bra sammarbete innan du sitter upp. Lär känna varandra och ta gärna hjälp av någon tränare med unghästerfarenhet om du känner dig osäker.

Tydliga regler utan att bli för arg, jag upplever att hingstar tar åt sig väldigt mycket om man blir för "elak"!
De hingstar jag håller på med nu står i stall med både valacker och ston, de uppför sig för de vet hur man ska uppföra,man får inte skrika och stoja när man håller på med dem. Men vinner du hingsten hjärta har du verkligen en vän för livet :love:

Man får mycket "gratis" om de har en lekkramat, våra går ihop och har jätte kul!
79075_1423913574.jpg

Varför ska du har en hingst?

Erfarenhet av hingst finns, Dock vuxna som varit väluppfostrade. Därför jag frågar hur man undviker att en ung blir hingstig. Hästen jag ska titta på är välhanterad. Bra stam så vill prova behålla som hingst så länge de går. Ang inridning så kommer jag ta hjälp av 2 vänner som jobbar som beridare. Har hjälp till att rida in unghästar utomlands men aldrig jobbat de från marken som man gör här. Ex Island hoppar man bara upp på hästen och rider rodeo typ.

Erfarenhet av hingst finns, Dock vuxna som varit väluppfostrade. Därför jag frågar hur man undviker att en ung blir hingstig. Hästen jag ska titta på är välhanterad. Bra stam så vill prova behålla som hingst så länge de går. Ang inridning så kommer jag ta hjälp av 2 vänner som jobbar som beridare. Har hjälp till att rida in unghästar utomlands men aldrig jobbat de från marken som man gör här. Ex Island hoppar man bara upp på hästen och rider rodeo typ.
Det kommer säkert att gå bra och du har ju hjälp att tillgå. Jag har själv en unghäst och har ägnat mycket tid till att jobba den från marken och känner att det har bidragit till bra samarbete mellan mig och hästen. Det finns ju flera olika "skolor" hur detta skall gå till men jag har jobbat mest med att arbeta lös i en liten fyrkant samt logera och arbeta nära hästen med korta tyglar och kapson. Jag är absolut inget proffs men både jag och hästen tycker att det är rolig och jag har blivit mycket mer medveten om mitt kroppsspråk och hållning och jag tror att det kommer att gynna mig även i ridningen.

Men varför ska du ha honom som hingst? Bra stam - jaha, men ska du försöka få honom godkänd eller?

Jag hade kastrerat. Ska man ha hingst tycker jag att man ska ha sällskap till den. Ingen häst varesig kön mår bra av att gå ensamma och jag upplever att hingstar blir värre i beteendet när de får gå själva dag ut och dag in, inget liv för en hingst varesig godkänd avelshingst eller inte.

Jag hade kastrerat. Ska man ha hingst tycker jag att man ska ha sällskap till den. Ingen häst varesig kön mår bra av att gå ensamma och jag upplever att hingstar blir värre i beteendet när de får gå själva dag ut och dag in, inget liv för en hingst varesig godkänd avelshingst eller inte.[/QUOTE

Där jag bor går många hästar själva i hagen oavsett kön så bara för att en häst blir kastrerad innebär inte per automatik att den får massa kompisar. Jag tror inte att det var om ts skulle kastrera eller ej som hen ville ha svar på när hen startade tråden utan ville mer ha tips och råd i hanteringen.

Där jag bor går många hästar själva i hagen oavsett kön så bara för att en häst blir kastrerad innebär inte per automatik att den får massa kompisar. Jag tror inte att det var om ts skulle kastrera eller ej som hen ville ha svar på när hen startade tråden utan ville mer ha tips och råd i hanteringen.

Hingstar kan ofta gå med valacker eller unghingstar, och kan de inte det funkar det oftast utmärkt att ha dem i en hage där de har uppsikt över sina ston. För det behöver de ha, om det finns ston i stallet.
Hanteringen- de basic grejerna; låt aldrig hingsten gå före dig ut ur boxen eller in i boxen, ut ur stallet eller in i stallet. När du leder honom, se till att han inte går före dig eller börjar dra i grimskaftet. Då är det direktkorrigering som gäller. Han måste funka i vardagshantering och vardagskommunikation, han får inte låta hormonerna ta övertaget över sin uppfostran. Om det händer kan situationen bli farlig. En stark och nära kommunikation behövs.
Men detta är i och för sig sådant som gäller alla hästar, inte bara hingstar...

Det är lite speciellt att hålla hingst. Han den inget avelsvärde så ser jag ingen orsak att inte kastrera. Om den ändå inte kommer att få betäcka menar jag, vad är då poängen med att ha kvar könsdriften? Det innebär bara en massa extrajobb för dig, och stress för hästen.

Att rida in den går säkert bra om du har hjälp av beridare. Jag tänker mer på den vardagliga hanteringen - hage, flock, uppstallning, etc. Ska den fixa att stå bredvid ston som (ju) ibland brunstar, eller ska den stå i särskild vallackdel av stallet? Exempelvis... Tänk om den sticker ut ur hagen och betäcker? Kan bli både skador på folk och fä, samt kostsamt.

Ska den eventuellt gå i avel förstår jag att det kan vara värt allt extra åbäkande fram till bedömning, men bara "för att"? Nej.

Hade stallet jag stod på haft alla hästar själva skulle jag utan tveka ha flytta. Hästar är väldigt sociala flockdjur trots allt.

Jag skulle inte rekommendera TS att behålla en 3 åring som hingst, inte om det är din första unghäst.

Exempel, nej det gör man inte. Man sitter inte upp och rider rodeo, inget som tillämpas hos seriösa uppfödare.

Det finns en aspekt till när det gäller att ha en hingst nämligen hur de andra hästarna i stallet kommer att reagera, inte minst stona. Vår granne har en valack som har ganska mycket hingstbeteende (sent kastrerad) och jag kan säga att det är inte alltid helt lätt när stona brunstar. Han går i en hage nära ridbanan och det är mer än en gång vi har fått gå därifrån innan något händer. Och stona är inte lätta att tas med, ska jag säga. Så hur väluppfostrad hingsten än är så påverkar han även andra hästar.

Exempel, nej det gör man inte. Man sitter inte upp och rider rodeo, inget som tillämpas hos seriösa uppfödare.

Nej men det var nog så det gick till för tjugotalet år sedan om mina fördomar stämmer... och hos mindre seriösa förekommer det säkert än idag.

Min åsikt i frågan:
är man van unghästar och hingstar så är det inget problem. Men då behöver man sannolikt inte fråga på ett forum med okända användare heller.
Har man en riktigt bra flockledare där unghingsten går, går det också bra (har en sådan flockledare hos mig men jag blev lite skraj första veckan; köpte honom som treårig rätt ohanterad klappis; det gick bra trots att han gjorde sig själv till flockledare och han är därefter den bästa unghästuppfostraren jag kan tänka mig).

Att släppa en treårig hingst i flock med andra "killar" är ju riskabelt: det kan bli rätt hård fight om ledarskapet (det blev det hos mig; den som förlorade striden blev mentalt rätt knäckt men inga kroppsliga skador vilket dock var ren tur; knäcktheten har gått över och de två är nu riktiga parhästar som alltid håller ihop i hagen).
Jag skulle aldrig våga släppa in vuxen hingst till flock med stark ledare, just pga skaderisken.

Är man inte ordentligt van unghästar skulle jag inte rekommendera att man skaffar unghingst.

När det gäller inridningen: mina hingstar har inte skilt sig från valacker eller ston i inridningen, men det hänger säkert ihop med att de är ordentligt fostrade från marken först. Inridningen är ju bara en fortsättning på hanteringen från backen.

Att kastrera är ju det lättaste sättet att förhindra hingstigt beteende. Det framgår inte om TS vill aktivt med stort intresse få hingst avelsgodkänd och ska hingsten inte användas i avel så är det rent hästvett att kapa bollarna på den. Schysstast mot Alla, oavsett hur trevligt och häftigt det är att ha en hingst som ridhäst. De är oslagbara i alla lägen men finns det som sagt inget avelsintresse så är kastrering bäst.

Jag pratar från egen erfarenhet. Ju längre man väntar på att kastrera en hingst ju jobbigare blir det sen att få en "lätt!" valack, OAVSETT hur snäll valacken är så drar folk sig undan när man säger att den är sent kastrerad och det är fortfarande svårt att få hage, och hästkompisar.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 962
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama