2Filmer från ridhuset idag

_FiA_

Trådstartare
Jag och mamma åkte till ridhuset med vårat 4åriga quartersto idag och tränade lite.

Det är ingen lätt dam det här, någon kanske har läst någon annan tråd om våra problem. orkar inte skriva allt igen ;D

Här förösker vi i alla fall rida westernriding mönster. Vi har haft stora problem med att hon bockar när man fattar galopp, även haft problem med att hon ibland tar vänster istället för höger galopp (problemet syns på filmen)

http://youtube.com/watch?v=q1_pZ_m4W8o

Galopp

http://youtube.com/watch?v=oAvwxK_TI60&feature=user

Vet inte om det är så mkt att kommentera, men det händer ju inte så mkt här på westernforumet så det kan väl inte skada;)

Vill gärna har kritik:o

Ni får nog trycka upp helskärm om ni ska se bra

Sv: 2Filmer från ridhuset idag

Tycker att sadeln ser ut att ligga alldeles för långt fram. Låser hela bogen på hästen och därmed har den säkert svårt för galoppen=bockar.
Hästen ser ut att besväras av sadeln. Hur reagerar hon på galoppen utan sadel?
Du skriver att hon ibland tar vänster istället för höger galopp kan ju vara så att hon själv försöker avlasta.
Bockningar mm brukar, läs brukar förekomma då hästen har obehag av något tex en skada alt sadeln.
Om jag var du så skulle jag nog rida med en annan sadel och se om det är problemet, om inte så får du korrigera och rätta hästen när den gör fel alltså fortsätta träna träna träna :)

Håller med, sadeln ser ut att ligga väldigt långt fram! Finns ju gott om utrymme kvar baktill att lägga sadeln på :idea:

jag tyckte överlag att det såg helt okej ut, men som flera andra har skrivit så tycker jag att du ska prova dra bak sadeln!
sen skulle jag ställa lite högre press på samlingen och bakbenen, om hon redan har tugnt att fatta högre glp. så blir det ju ännu tyngre när hon inte är ordentligt samlad. Jag skulle inte låta henne sätta upp huvudet och springa med det där flera steg utan korrigera det direkt.

Jag hade också problem med höger glp. med mitt nya paint sto, hon fattade den helt enkelt inte, och när man tog ner henne till trav för att fatta ny så stressade hon bara och det blev bara pannkaka av allt, jag jobbade mycke i skritt och trav med båda sidorna då hon var jätte oliksidig, sen har jag gjort massor med glp. fattningar och inte gjort någon grej över att hon fattat fel, utan behållt henne på volten och sedan bara gett ny glp. skänkel alltså för att kräva ett byte vilket hon svarade bäst på. nu tar hon rätt glp. 9 av 10 ggr och jag har haft henne i två månader, så det var skönt att det lossnade så fort..!

Hoppas att det kommer lösa sig för er också!

hihi!! ursäkta men den där första var allt en söt bockning :rofl:

Håller oxå men sadeln ligger inte alls bra ser ut som den rör sig en del oxå när du rider.

Sadeln ligger för långt fram instämmer där och den guppar en hel del i bakvalv när ni galoppar vilket självklart inte är behagligt i sig, men jag kan inte svära på att det är orsaken... Men prova först att flytta bak sadeln en bra bit, du ska känna bogbladet vart det är och försäkra dig om att bommen på sadeln ligger ca. 5 cm bakom.

På filmen ser det ut som om bommen ligger på bogblad/spets och det kan framkalla ett kort trippande steg (som jag tycker er häst har på filmen)och självklart obehag.

Annars tycker jag att hon ser mkt fin och trevlig ut... Skulle själv vilja ha en sånn "dam" igen!!! ;)

Dock... Var försiktig med handen!!! Hon är lite irriterad ser det ut som på din hand!?!? Mycket eftergift och mjuuuuuk och följsam, hon verkar vara en känslig dam... Då får man ibland föreställa sig okokta ägg i händerna... Hon är ung och en känslig mun är det absolut bästa du kan bevara på din häst, så gör allt för att behålla den!!! Jobba på att hålla handen stilla men följsam...

Ang. oliksidighet och svårare jobbigare med den ena galoppen... (det har ju de flesta en lättare och svårare sida)... Finns många knep, här kommer ett tips... som jag provat på min nyligen och det funkade :idea:

När jag red ut tog jag den lätta galoppen på plan mark, medans den svårare galoppen fick han jobba med i uppförsbackar... Då vart han tvungen att jobba och stärka sig i den sidan! ;) Men det handlar ju iofs. om själva galopp arbetet när hästen galopperar i båda galopperna utan problem men kanske blir lite längre och mindre balanserad i den ena...(dock samlad, man kan inte bara fräsa på uppför och tro att det är super för att få med sig bakdelen) , men det funkade, att kräva arbete och kraft på detta vis en tid och jag fick en mer jämnliksidig galopp! :smirk:

Jaja... massa bladder! I det hela stora så verkar det vara en supertös ni har!!! Hon är verkligen söt! Skulle som sagt gärna ha en sådan själv!!! ;) Får man prova? *hehehe* :angel:;):angel:

tack för alla svar!

Han som vi köpte hästen av är duktig med sadlar och han har tittat på den när vi köpte henne, och han sa att den snarare var lite bred.
men nu eftersom så många har kommenterat att den ser liten ut så frågade jag Staffan idag. Och han tyckte också att den isåfall är lite bred. Han tyckte att jag skulle padda upp den lite fram med en handuk eller något liknande så den kommer upp lite.

Hon brukar inte vara irriterad utav min hand utan det var martingalen hon va irriterad på, men vi har slutat med den nu.:)

eftersom jag vet vilken häst du har,så tycker jag att snarare att sadeln är för stor för henne,hon är inte så bred fram ,och inte har så mkt muskler ännu vid manken,och du har en full quarterbom på henne.Gör som Staffan,padda upp.Ps..mera ben..hihi..så du får ner hennes huvud

Nu ska jag kommentera lite som jag tycker:D

Att hon är lite slängig i huvudet tror jag beror på att du är lite ostabil i handen. Korta tyglarna en liten aning så du får bättre kontakt och utan att hon ska hänga i tyglarna.

Annars tycker jag hon ser väldigt behaglig ut att rida. Det där med galoppen, var mer bestämd! Har du bestämt dig för att ha galopp på ett ställe så se till att du får den där också! Känns nästan mer som du frågar henne "Kan du galoppera lite här? Snälla?". Tänk mer "Galopp!! Nu!" så kanske hon kan koncentrera sig mer på att lyssna på dig än sura för att du säger åt henne att göra något. Fortsätter du mycket så att träna att fatta galopp exakt när DU vill så tror jag hon automatiskt slutar trotsa.

Sen om sadeln passar eller inte är ju ett problem du får ta tag i innan du kör igång och tränar. Viktigt att det känns bra på ryggen:)

Lyscka till:)

Det finns ju built-up paddar så du slipper hålla på med någon handduk, det blir nog bara knöligt.

På tal om Built-up, jag såg att det har kommit en ny modell med kilformad BU, låter vettigt tycker jag, vad tror ni?

Ett alternativ till BU är ju Profs Ortho-sportpaddar, som bygger upp bara vid manken, har hört flera med såna som är nöjda :)

Jo vi har en build up pad, ska testa den först få se, men då kanske det blir för trångt istället då den är ganska tjock.

hon är betydligt mindre slängig med huvudet nu när jag slutat med martingalen. Staffan sa också att jag skulle korta tyglarna idag, och det funkade mkt bättre:)

Kanon att ni tog bort martingalen! Inget onödigt tjafs som inte behövs!!! ;)

Om sadeln är för vid fram så blir effekten lätt den som syntes på filmen, sadeln faller ner fram och lyfter bak! ;)

Jag har en kanonbra padd med kilformade inlägg i (den var dock lite dyr) men du kan få kika på den någon gång om du vill... ?

Inläggen har dock blivit för tjocka för Kirre som breddat sig en del när han fick chansen (engelska sadlar kan vara en mardröm)... Men med denna padd som har ficka för iläggen har jag själv fixat tunnare ilägg... Funkar kanon!!! ;)

Den är verkligen att rekomendera!

www.bonanzawestern.com

under paddar, den heter "Pro Correction Pad"...

Jag har också för bred sadel just nu :angel:. Började fundera om min ordinarie sadeln (en Deuber & Partner) är för trång då hon trasslat vid sidvärtes rörelser, bockat i galopp o.s.v. trots att den ligger perfekt (har jag trott). Testade min mans sadel istället, en Simco Draught Horse. Och plötsligt funkar diverse krumelurer lätt som en plätt, jag som tragglat som f-n hela vintern med sidepass :mad:. Men den är väääldigt för bred, första bilden vanlig pad och den andra med built up. Synpunkter? Skön sadel i alla fall :D

19920327.jpg

19920328.jpg

Vilken söt häst.
Jag ska inte säga något om sadeln för jag tycker mig inte se ordentligt då filmen är ganska mörk och lite för långt ifrån iallafall på denna skärm :D
Bockning vid fattning kan också tyda på att hon känner sig lite obalanserad och tycker en gångartsökning är jobbigt.
3 åringen jag rider nu hoppar gärna till vid fattning men finner sig ganska fort i balansen och sen flyter galoppen på ostört, när jag började trava henne kunde hon också tycka det var jobbigt och skuttade till men det "växte" bort efter ca 3dje gången och nu går hon somen klocka :D

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 367
Senast: Madick
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 886
Senast: skuggi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka