29 miljoner i skadestånd efter olycka

Sv: 29 miljoner i skadestånd efter olycka

Jisses vilka skadestånd de har utomlands. Men krav på hjälm vore ju bra även här. Man ser ju ofta vuxna människor som inte ens har hjälm nar de rider...

fruktansvärt det som hänt:( :( :( , men HUR kan detta vara stallägarens ansvar? Ska man ta ansvar för på vilket sätt en hästägare hämtar sin häst?

Det är väl bättre att förbjuda fjortisar att hämta ut en häst själv ur hagen, förmodligen är de inte så ranghöga i hästflocken, så att detta accepteras, och då kan vad som helst hända, t ex att hästarna släpps ut osv är detta också stallägarens ansvar då eller??

Hjälm är alltid bra, hoppas att vi alla är ett föredöme för varandra!

Bor utomlands och här har jag en ansvarsförsäkring som täcker mig och mina hästar upp till 60 miljoner svenska kronor om något skulla hända i stallet eller på tävling. Lite andra summor än i Sverige.

Säger detsamma.
Hur kan det vara stallägaren som åker på skadestånd?
Då är väll ägaren till hästen som sparkade lika ansvarig, eller föräldrarna till flickan eftersom de lät henne hämta hästen själv.

Det är ju bara att hoppas på att hästen som sparkade henne är stenrik. :cool:

Det är fruktansvärt synd om flickan men hur kan någon annan vara ansvarig för hur hon hanterar sin egen häst???:confused:

Hur ska någon med ett vanligt stall ha råd med det? Sånt här känns bara urlöjligt, klart att det är tragiskt att flickan slog sig så allvarlig men det är inte helt okänt att olyckor kan hända i närheten av hästar...

Olyckor händer, och jag tycker att det inte borde vara stallägarens ansvar när en hästägare hämtar sin egen häst i hagen!

Var det alltså stallägaren som fick betala ut skadeståndet?
Det vore ju helt sjukt. Ger man sig ut i hagen får man fan skylla sig själv om man blir sparkad. Eller hur man nu ska säga..
Det är ju på ens eget ansvar. Har man inte kunskapen ska man inte ge sig ut i en hage. Olyckor händer ju så lätt, det borde väl vem som helst veta. I detta fallet kan man verkligen inte skylla på någon annan! :mad:

Det är väl bättre att förbjuda fjortisar att hämta ut en häst själv ur hagen, förmodligen är de inte så ranghöga i hästflocken,

Vad har en fjortis med saken att göra? :smirk:

Men att släppa ut barn i en hage är inte speciellt smart. Men det gäller ju även vuxna. En vuxen människa som bara hållt på med hästar i några år kan ju oftast inte så mkt om hur hästar beter sig, så isf borde inte de heller få hämta hästar i hagen.

Det är detta som leder till att uthyringsstall, ridskolor, ridhus måste ha så dyra försäkringar att de inte tycker det är lönt. Ridning är en risksport även om det sällan händer så allvarliga olyckor som denna. Och vad menar domstolen att stallägaren skulle gjort annorlunda?
Jag har ett privat ridhus fem minuter härifrån som där de brukade ha tävlingar och man var alltid välkommen. Sen var det någon som trillade av sin häst och skadade sej och stämde ridhusägaren. Så nu får ingen komma dit, det har de inte råd med. Fånigt lixom.

Kajsa på Irland

flickan var 13 år då det hände, jag generaliserar med "fjortisar" för att beskriva tjejernas ibland omogna säkerhetstänkande.

Men det är ju sjukt.
Jag förstår inte hur man ens kan komma på tanken att stämma någon sådär. Jag menar, de har väl gjort personerna en "tjänst" genom att ha dessa stallar.
Att de sen går o skadar sig är ju deras problem. :mad:

ja, om det nu inte skulle vara ngt specialfall då med en farlig häst lr nått :p

Även om fjortis var ett onödigt ord behöver int nästa komma med nästa onödiga ord...

Håll diskutionen på en trevlig nivå, inga personangrepp tack.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den 32-årige ridinstruktör som åtalats för våldtäkt på en 12-, en 13- och en 14-årig flicka dömdes i dag av Stockholms...
2 3
Svar
43
· Visningar
15 814
Senast: 54dgrnu
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) - Maks Zpirit är en hingst som skulle kunna gå i topp över hela världen, en riktig klasshingst, sade domarparet från England...
Svar
0
· Visningar
1 054
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Domen mot den 32-årige ridinstruktören som står åtalad för upprepade barnvåldtäkter mot två flickor, 13 och 14 år, flyttas...
Svar
0
· Visningar
677
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En domstol i Danmark har dömt en hovslagare att betala skadestånd på 235 000 DKK plus rättegångskostnader på 35 000 DKK...
Svar
0
· Visningar
820
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama