29 år och vill tävla c-ponny. Nya regler för unghäst?

J

jejo

Har hört att man numera kan starta häst i unghäst klass oavsett ålder, förutsatt att den ej har tävlat "vanlig" klass innan. Är detta sant? Då lyder min fråga såhär:
Har en maxad C-ponny jag tränar i hoppning och är ute på lite pay & jumps med, den behöver tävlings rutin! Ponnyn har aldrig tävlat, är 11 år och skall säljas. Skulle jag som är 29 år kunna tävla ponnyn på lokala tävlingar i unghästklasserna?? :confused:

Sv: 29 år och vill tävla c-ponny. Nya regler för unghäst?

Så vitt jag vet så ska det vara helt i sin ordning, så länge som den inte startar avd A under samma meeting

Så jag kan starta min ponny alltså! Vad glad jag blir!! Finns det något man ska tänka på innan man anmäler sig, det kan ju bli frågetecken runt det hela...
Det behövs inget mer än grönt kort, mät intyg, ponny och ryttar licens?

Jag undrar ifall du verkligen kan rida en 11 åring i ungponnyklass...
Har tyvärr inte TR så jag har ingen chans att kolla det tyvärr. Men hoppas det går att lösa på något sätt ;)

Jo det får man.
Så länge hästen inte startat i "ordinarie"klass förut.

Ska den bara gå lokalt behövs ingen ponnylicens.

Och ja, du får starta din 11-åring i ungponnyklass.

Om ponnyn ifråga gått avd. A innan på tävling (ej samma dag) men man kanske tävlade en avd. A helgen innan i klassen LB för tex. C men vill testa en LA utom tävlan mest för att testa (samma ponny) kan jag då nån helg efter starta en avd. B LA?

Man kan väl även starta utan tävlan har jag för mig.
/Nausea

Ja det ska gå bra. Bara det inte är under samma tävling. Du kan ju rida Avd A på lördagen på ett ställe och sen Avd B dagen efter på ett nytt ställe.

Tack för alla bra svar och ideer.:bow: Tänkte inte på att jag faktist kan starta utom tävlan, men behöver jag lösa ryttar licens då oxå? Och om man startar ungponny klass behöver man ha slutmätintyg på ponnyn?
Har oxå hört att om ekipaget ser opropetionerligt ut kan man få en tillsägelse och inte får starta. Är detta sant? Jag är inte så stor men man vill ju inte stå där som ett fån!!:o

Tack för alla bra svar och ideer.:bow: Tänkte inte på att jag faktist kan starta utom tävlan, men behöver jag lösa ryttar licens då oxå? Och om man startar ungponny klass behöver man ha slutmätintyg på ponnyn?
Har oxå hört att om ekipaget ser opropetionerligt ut kan man få en tillsägelse och inte får starta. Är detta sant? Jag är inte så stor men man vill ju inte stå där som ett fån!!:o

Varför starta utom tävlan? Är väl mkt bättre att rida i avdelning B då den är orutinerad. Ser ingen poäng med att rida utom tävlan när du får starta i avdelning B.
Slutmätintyg måste du ha om ponnyn är åtta år eller äldre.
Ekipaget måste vara proportionerligt. Visserligen tolkningsfråga men jag har aldrig hört någon bli stoppad med det skälet. (Även om det många gånger hade varit på sin plats...)

*halvt trådkap*

Nu är jag lite trög här men jag behöver bara få ett förtydligande på det ni skrivit.

Ett exempel: Jag är 23 år och har en d-ponny som är 12 år och slutmätt. Han har med tidigare ryttare tävlat SM och har då självklart ponnylicens och har startat avd.A. Får jag som ny ryttare åka och rida avd B på ponnytävling med honom?

Ja eller nej??

*halvt trådkap*

Nu är jag lite trög här men jag behöver bara få ett förtydligande på det ni skrivit.

Ett exempel: Jag är 23 år och har en d-ponny som är 12 år och slutmätt. Han har med tidigare ryttare tävlat SM och har då självklart ponnylicens och har startat avd.A. Får jag som ny ryttare åka och rida avd B på ponnytävling med honom?

Ja eller nej??

Ja.

Enda som hindrar en avd B-star är om samma ponny/häst tidigare samma dag startat avd A.

I övrigt är avd B öppen från alla, och finns från LD/0.90 till Msv B/1.30

Ja.

Enda som hindrar en avd B-star är om samma ponny/häst tidigare samma dag startat avd A.

I övrigt är avd B öppen från alla, och finns från LD/0.90 till Msv B/1.30

Tvärtom är det väl !?!? En häst/ponny som startat avd B får inte under samma dag starta avd A efteråt. Alltså avd B kan man alltid starta !

Tvärtom är det väl !?!? En häst/ponny som startat avd B får inte under samma dag starta avd A efteråt. Alltså avd B kan man alltid starta !

Såklart, jag som vände på det bara :o

Men för att utröna alla frågetecken:

Ur TR, Mom 373 Unghästar och ungponnyer samt avd B hästar/ponnyer.

Alla ekipage har rätt att starta avd B. Häst som tidigare under dagen startat avd B får inte starta avd A.

*kl*

Ursäkta en trög en....

Men får alltså TS och Silverkatten, som båda egentligen är för gamla för att tävla ponny, alltså starta sina ponnier i avd. B?

Trodde att man som "överårig" endast fick starta på ponny om den verkligen är en "ungponny".

Ja, det får de. Det är ändrat i TR. Förr fick man som överårig starta just bara ungponny i avd B, dvs tom 6 års ålder.

Nu har de ändrat, och alla får starta avd B. Dvs oavsett ålder på ponnyn och åldern på ryttare. OBS, gäller ej A-ponny.

Ur TR igen:

I avd B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende "oproportionerligt ekipage". Ponny som tidigare under dagen startat avd B får inte starta i avd A.

Observera att detta gäller hoppning, fälltävlan t ex har kvar att överårig får starta ungponny (tom 6 år). Men i hoppningen har de slopat det helt, och alla får starta avd B sålänge de är proportionerliga som ekipage, oavsett ålder på häst och ponny.

Tack för svaret:laugh::bow:

Då är bara frågan om man vill rida avd B hela tiden eller tävla pålle som stor häst.. *funderar*

Man kanske kan rida avd B nu i höst och fixa hästlicens till nästa år? *funderar igen*

Eller så kan du göra som jag har gjort...

Min ponny var aldrig mätt innan jag köpte honom, och eftersom jag är "överårig", 50-talist som man är ;), har jag inga planer på att mäta honom trots att han är 17 år numera....

Varför ?

Därför att jag kan numera tävla honom som stor häst !!!
Allt enligt TR...

Är bara ekipaget propotioneligt kan du tävla en shettis bland stora hästar så länge ponnyn inte är inmätt som ponny :banana::banana:

Fast silverkattens ponny har gått SM, dvs är nog inmätt och klar.

Annars håller jag helt med du, jag mätte aldrig in min heller av samma anledning. Då kan man dessutom tävla fälttävlan som storhäst (om det är en maxad D, kan bli svårt slå i folk att ens shettis över över 148 cm kanske *s*)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Reville
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 939
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Hej! Jag har en b-ponny som jag ridit in och håller på att utbilda. Hoppar just nu banor på 80 cm hemma och har varit ute på några pay...
2
Svar
31
· Visningar
6 502
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar