26 årig fjording.

B

bessybus

Hej på er!
jag vill ha lite råd av er där ute.
Har en 26 årig fjording, hon är pigg och i bra kondition, verkar må bra. Vi rider henne ca 4 dagar i veckan.
Problemet är att hon börjar tunna ur. Hon har också börjat att tappa frambenet ca 3 ggr/ ritt så det känns som att hon niger.
Hon kan tyvärr inte få massa kraftfoder för hon har fång.

Ska jag bara promenera med henne fast hon är pigg och alert och hur många dagar i veckan ska jag rida henne tycker ni?
Detta är min ögonsten har haft henne i 10 år och jag vill att hon ska ha de bra sin sista tid.
Kram på er.

Sv: 26 årig fjording.

Kolla tänderna, äldre hästar sliter ofta ner tänderna så man behöver justera fodersorter utifrån detta. Lätt att tugga, höga värden. Annars kanske det behövs annan sammansättning av foderstaten för att passa en äldre hästs behov.

Vad gäller frambenet tycker jag du ska prata med en veterinär, det kan ju vara så att hon har svårt att få med frambenet i vissa lägen, och då bör hon ju få antingen behandling eller pension.

Börja med att kolla frambenen, främst knän. Att hästen faller ur kan ha många orsaker, med tanke på att hästen niger på frambenen så kan det handla om smärta så kolla det först. I övrigt måste man vara jätte noga med att kolla tänder på gamla hästar, det är viktigt att dessa funkar till vad de är ämnade för.

Se även till att ge hästen bra och näringsrik mat, en äldre häst kräver långt mycket mer näring än vad en normal gammal häst gör.

Så länge hästen har hälsan i behåll så kan du rida, du kommer att märka när det inte går längre. Lagom turer i lagom tempo, är jättebra. Det jag har märkt är att äldre hästen blir mindre viktbärande, något man får ha i åtanke också.

Är det både i skogen och på banan hon "niger"?

Min 18-åring får allt sitt foder blött, både hö och kraftfoder vattnas innan hon får det. Det kommer sig iof. från luftvägsproblem hon hade för några år sedan, men med tanke på åldern och tänder så känns det som att hon får i sig mest närig ur maten när den serveras som "gröt".

Hej på er!
jag vill ha lite råd av er där ute.
Har en 26 årig fjording, hon är pigg och i bra kondition, verkar må bra. Vi rider henne ca 4 dagar i veckan.
Problemet är att hon börjar tunna ur. Hon har också börjat att tappa frambenet ca 3 ggr/ ritt så det känns som att hon niger.
Hon kan tyvärr inte få massa kraftfoder för hon har fång.

Ska jag bara promenera med henne fast hon är pigg och alert och hur många dagar i veckan ska jag rida henne tycker ni?
Detta är min ögonsten har haft henne i 10 år och jag vill att hon ska ha de bra sin sista tid.
Kram på er.
Om hon har fång kan du väl inte rida henne,har haft menar du väl?;)
När hade hon fång senast? Hur ser hovarna ut nu?
Vad säger din hovslagare om snubbligheten?
Hur hovarna ser ut är alltid viktigt men extra viktigt på en gammal häst och spec om den haft fång,och har den inte ont i hovarna så kan den ha ont i lederna tex.
Veterinär +hovslagare kan kanske hjälpa din gamling må bättre.
Snubbla är inte normalt,antingen har den för långa tår eller också har den ont nånstans.
Att en fjording tunnar ur är inte normalt.
Antagligen är tänderna dåliga eller utslitna.
Kolla noga upp tänderna så hon inte har ont i munnen pga hakar eller foderinpackningar.
Är tänderna utslitna pga åldern får du foderanpassa ,dvs ge henne foder som är lätt att smälta om hon inte kan mala ner hö tex .Lusernpellets brukar va bra till gamlingar.
Jag vet många fjordingar runt 30 som håller hullet fint men det gäller att kolla tänderna och anpassa fodret.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 434
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2