24 kg grovfoder

N

nixa 324

Alltså helt seriöst......Om jag fattat det hela rätt, om jag vill byta från hö till ensilage, (vilket stallet jag ska flytta till har) så ska jag ge 24 kg om ts är på 50% eftersom han får 12 kg nu?
vet inte vad ts på deras ensilage ligger på, men 50% är rätt vanligt eller? Hur får man i en häst 24 kg?

Sv: 24 kg grovfoder

Tänk inte så mycket på vikten som på volymen, så blir det inte så svårt.
24 kg vått ensilage tar inte volymmässigt större plats än torrt hö när man räknar om TS till kg.

En Ikea kasse med 10 kg ensilage är ju lika stor som en med 5 kg hö.

Hö räknar man med har 84% torrsubstans, och allt hösilage jag har kommit i kontakt med har legat mellan 60-73% torrhalt, så 50% ska man nog inte räkna med.
Och som Masse skrev så är det i stort sett samma volym på 5 kg torrsubstans, oavsett om det är hö eller hösilage, hö sväller ju inte när det blir blött.
12 kg hö med 84% torrhalt = ca 10 kg torrsubstans
17 kg hösilage med 60% torrhalt = ca 10.2 kg torrsubstans

Vad jag menade var att om man inte vet vad hösilage har för värde, så skulle jag inte räkna på 50% som normalvärde fär hösilage torrsubstanshalt.
Och nu ser jag att TS skrev ensilage, isåfall är det ju blött, men många skriver ensilage men menar hösilage. Och är det ensilage så skulle jag vara tveksam att ge det till häst, jag känner inte till något stall som har det, men har läst att det förekommer.

Vad jag menade var att om man inte vet vad hösilage har för värde, så skulle jag inte räkna på 50% som normalvärde fär hösilage torrsubstanshalt.
Och nu ser jag att TS skrev ensilage, isåfall är det ju blött, men många skriver ensilage men menar hösilage. Och är det ensilage så skulle jag vara tveksam att ge det till häst, jag känner inte till något stall som har det, men har läst att det förekommer.

Om du tvekar o ge din häst ett ensilage med en ts på 50% så antar jag att din häst inte får äta gräs heller, det har en ts på 20-30%

Dessutom är hösilage o ensilage samma sak, bara att hästägare har gett ett torrare ensilage benämningen hösilage.

Ensilage och hösilage är inte samma sak, se t ex http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#21
Att jag är tveksam till ensilage är enbart att jag saknar erfarenhet av det, så för att jag skulle ge min häst ensilage så skulle jag vilja veta mera om det först. Och det är inte bara ensilage, allt foder jag ger min häst försöker jag först kolla med bekanta och på nätet vad det finns för erfarenheter av det.
Ensilage är dessutom normalt 30-35% torrsubstanshalt enligt Hippocampus.

Hösilage är ett ord för torrare ensilage. Det ordet fanns inte för inte så många år sedan utan uppfanns av hästfolket som såg det som ett mellanting av hö och ensilage. Så det är igentligen samma sak fast olika torrsubstans. Det finns ingen exakt gräns för var ensilage slutar och hösilage börjar.
// Linda

20 kg ensilage med ts halt 50% blir omräknat i hö ca 11,9 kg (nästan 12), 24 kg som du skrev motsvarar 14,2 kg hö.

När man producerar ensilage (hösilage) finns olika metoder. Det mycket våta ensilaget 30-50% TS slås och körs oftast in i ett enda moment. Vanligast om man ensilerar på betongplatta. Typiskt betende för en ko-bonde...

Ska man ha ett torrare ensilage så slår man gräset och låter det ligga 1-2 dagar på vallen för att förtorka. För att få en jämn torkning i strängen så luftar/vänder man den eventuellt. Det här är ett ensilage som normalt håller 50-70% TS.

Rent språkligt så kan man notera att i engelskan skiljer man mellan ensilage (som är tillverkningen) och silage (som är slutresultatet).

Du kan inte heller bara dubbla, för vanligt hö ligger inte på 100% i torrsubstans. Vill du ha det helt korrekt måste du veta höets torrsubstans och silagets torrsubstans och räkna efter de värdena.
/Sessiagh

När man producerar ensilage (hösilage) finns olika metoder. Det mycket våta ensilaget 30-50% TS slås och körs oftast in i ett enda moment. Vanligast om man ensilerar på betongplatta. Typiskt betende för en ko-bonde...

Är inte ett typiskt beteende för en ko-bonde, de flesta vi känner inkl. oss själva förtorkar innan ensilering, c:a 1 dygn. För låg ts halt är inte av intresse, eftersom att fodra med alltför mycket vatten är inget som är gynnsamt. Vi ensilerar i strumpa och eftersom pressvattnet inte skulle ha någonstans att ta vägen så måste man uppnå en viss ts-halt.

Kicki :)

Ensilage och hösilage är inte samma sak, se t ex http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#21
Att jag är tveksam till ensilage är enbart att jag saknar erfarenhet av det, så för att jag skulle ge min häst ensilage så skulle jag vilja veta mera om det först. Och det är inte bara ensilage, allt foder jag ger min häst försöker jag först kolla med bekanta och på nätet vad det finns för erfarenheter av det.

Men det är fel! Allt som det blir en process i är ensilage, vilket sker ända upp mot 70% ts. De valldagar som vi ofta går på, för att på alla tänkbara sätt förbättra grovfoderhanteringen och på så vis optimera mjölkmängden hos våra kor, gör sina tester på ett ensilage innehållande allt från 13%-c:a 71% ts.

Vi har ett ensilage till våra kor som ligger på 50-55% ts och till hästarna c:a 60-65% ts. ibland högre. Har aldrig legat under 45% ts utom vid extremfall då vädret har bestämt åt oss. Har ensilerat i över 20 år samt att vi tar in 1500 ton/år.

Är det inte bättre att du ber om analys/tar analys på nya stallets ensilage? :idea:
Då kan du gå efter hästens behov av energi och protein.
Dessutom får du reda på vad ts ligger på. :)
Men ju mer grovfoder desto bättre! :D (förutsatt att det är bra hygienisk kvalitet på det :angel: )

Jag föredrar den terminologi som jag hittar hos SLU, och som finns i t ex Christina Plancks böcker om hästfoder, och där skiljer de på ensilage och hösilage. Däremot finns ju inga exakta gränser mellan vad som är blött hösilage resp torrt ensilage vad jag har förstått. Om man som bonde ser det från ett annat perspektiv har jag inga problem med, men jag föredrar den terminologi jag har lärt mig.

Det har inte att göra med hur man som bonde ser det, utan det är rena fakta, ensilage är ett processerat foder, så, så länge en process sker så är det ensilage. Hösilage är en uppkommen benämmning för ett balat grovfoder med hög ts-halt och som har blivit vedertagen, på mer än ett håll. Men detta gör det inte mer korrekt.

Och det kan inte finnas exakta gränser mellan saker som inte finns. När det inte längre sker en process i grovfodret så är det fritt att kalla det hösilage om man så vill, men är det en process, ja då är det åxå ensilage! Varken mer eller mindre.

Senast ändrad av en moderator:

Jag föredrar den terminologi som jag hittar hos SLU, och som finns i t ex Christina Plancks böcker om hästfoder, och där skiljer de på ensilage och hösilage. Däremot finns ju inga exakta gränser mellan vad som är blött hösilage resp torrt ensilage vad jag har förstått. Om man som bonde ser det från ett annat perspektiv har jag inga problem med, men jag föredrar den terminologi jag har lärt mig.
Det är det här sättet att resonera som skapar problem i kommunikationen mellan bonden och foderköparen (hästägaren). Jag använder själv begreppet hösilage om förtorkat ensilage men anse att det ena eller andra sättet att uttrycka sig skulle vara fel känns litet tokigt när mycket av terminologin i Sverige blev "fel" redan från början (jämfört med internationellt).

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund