2100:- i veterinärbesikting!!

hoppsann

Trådstartare
Vad i hela friden betalar man för då!
2100 bagis tycker jag var magstarkt!
Besiktningen gällde inte försäljning utan lån, så hästen har alltså inte varit på klinik.

Besiktigade en förra året för försäljning och det kostade 600 kr. Men den hästen stod i ett annat distrikt, med annan veterinär.

Jag menar inte att jag inte har förståelse för att kunskap kostar pengar, men jag blir så förvirrad (och lite arg).
Jag hade en annan veterinär ute från samma ställe när en av unghästarna fick kolik. Det var slangning, sedering, övriga medikamenter, dropp och hela paketet. Veterinären tog sig sedan tid att ringa mig 3 gånger under natten för att höra hur det gick, och den notan slutade på 1400 bagis. Helt ok.
Men i min värld gick det mer tid och framförallt medikament till kolikhästen. Och det var ju ett skarpt läge!

En väninna besiktigade för samma veterinär som jag nu använde, från samma station för någon månad sedan, så jag ringde henne för att kolla vad hennes räkning slutade på. 1400:-
Hade jag vetat det, så hade jag kört hästen till min seminstation, som har en "hästveterinär".

Vill kolla av här först, innan jag går på JV :cool:.
mvh

Sv: 2100:- i veterinärbesikting!!

I alla fall mina Distriktsveterinärer har infört fastpris på vissa saker som besiktning, ID-beskrivning och chipning. Så att alla oavsett hur lång resväg veterinären får betalar samma pris.
Kan ju vara det du har råkat utför.

Jag anlitar inte JV om det inte är riktigt akut. Dom har hUtlösa priser tyvärr..

Jag besiktigade en 2 åring för försäljning i juni
Skulle kosta 1500. Nu blev det lite annat de fick röntga nacken. Så det blev mer.
Han avlivades slinger wobbler

Fastpris kan jag köpa, men då är det ju märkligt att samma station tar 1400, respektive 2100 för samma tjänst??
mvh

Nej, jag är enig.
Nu hade jag ju goda erfarenheter av den veterinären som var på stationen innan.
Men de byter ju i var och varannan minut!
Och jag kunde inte i min vildaste fantasi drömma om att det skulle kosta mer än kolikincidenten, som dessutom var på jourtid!
Skall ta ett snack med dem, och bestrida fakturan. :devil:
Och klaga på cirkulationen av peronalen.

mvh

oj, jag tyckte d lät mycket med både 2100 och 1400, men d kanske bara e jag som har billiga veterinärer:angel: men ändå, min häst besiktigade jag i slutet på januari i år. klinik, röntgen på benen å d gick nog på ca 3500, men då va d ju me plåtar för ca 2500, vilket jag tyckte va helt överkommligt. själva besiktiningen var ju inte så dyr. ;)

Hmm. Jag får nog börja smörja veterinärerna som bor lite längre bort tror jag.
mvh

Jag har också haft det. Pratade precis med en "vanlig" veterinär, som är bra på häst.
Han tog 700 för besikning utan böjprov och 900 med.
Och nu har jag försökt komma i kontakt med JV, utan att lyckas..

Det pris du betalade för klinik inkl röntgen, tycker jag är är ett helt ok pris!
mvh

När jag ringde vet. för att boka besiktning hemma på unghäst för försäljning fick jag veta att det nästan var resekostnaden som kostade mest (bor långt ut i skogen) kostade 1000:- ca.

På klinik utan röntgen betalade jag sedan ca 2100:- för besiktning. Men då var den ju heeelt klart mycket mer grundlig.

ja du,jag fick betala 1250kr för att en vet skulle komma ut å titta på min häst som hade fått fång....höll på å ramla baklänges:eek::eek:. det var inte på jourtid.kommerihåg för ca 3år sen så tog jag ut vet till min andra häst som hade kolil,å då fick jag betala 1100kr å det var på jourtid.....:eek::eek:

Skillnaden ligger väl i milersättningen. De flesta distriktarna tar 600 i inställelseavgift, så då kan det ju stämma!
/D

Reseavgiften den här gången var 182. Förra gången de var här 105. :confused:
De åkte från stationen vid bägge tillfällena...
Men min väninna som besiktigade för 1400 bodde ännu längre bort än jag. Så det verkar ju märkligt.

Nu har jag jagat JV halva dagen, och fått ett annat nummer till stationschefen. Men de har inte ringt tillbaka än.
skall bli spännande att se vad de säger..
mvh

resan kostade enbart 150kr(vilket e lite mkt då det e ca 1mil till stället,läkemedel 210kr,stations avgift 100kr,inställelse 264,,sen blir summan 1219kr!!:eek::eek:,jag kan snart inte ha mina hästar kvar om priset ska vara så himla högt:eek::eek:,vad skulle det bli på jourtid??? 3000kr?? när jag vac mina 2hästar så brukar det gå på ca 750kr.......men det kommer väl minst kosta ca 1100kr detta året me tanke på denna vet räkning.....hutlöst.......:(:(

*KL*

Gav ca 1300 kr för besiktning (gårds) med DV, inget att invända mot priset alls faktiskt.

Vacc gör jag aldrig med DV längre, kostar 1200 kr att få en häst vaccinerad, och då kostar vaccinet 300 spänn, resten är inställelse, resa osv. Faktiskt billigare för mig KÖRA hästarna till klinik, över 10 mil enkel resa, om nu inte hemmavet skulle kunna.

DV:s konstiga prissättning har jag reagerat på förr dock. Då ett tio minutersbesk utan åtgärd kunnat gå loss på 1900 kr, och flera h akutbehandling som är både resurs och medicinkrävande slutat på 2500 kr, på bästa jourtid.

Samtidigt, jag har skyddat mig mot höga veterinärvårdskostnader med försäkring, och är den första att stå på barrikaderna och kämpa för DV:s bevarande, de är en ENORM resurs under jourtid! Däremot så - tyvärr för det drabbar ju dem med - undviker jag dem snudd på som pesten för saker som inte är akuta, helt enkelt för det blir så förbenat dyrt, och så ofta står priset inte i paritet med vad man får för pengarna.

Men, vill man slippa obehagliga överraskningar - fråga om priset innan!

Nu har de ringt mig tillbaka!
Generellt så tyckte chefen att det lät väldigt mycket med 2100 med tanke på att besiktningen inte hade utförts på jourtid. :angel:
När jag pressade chefen på vad som var rimligt för en besiktning, kröp det fram ca tusenlappen +resan. Mer normalt i mina öron.
Men fortfarande är ju de privatpraktiserande väldigt mycket billigare, så den diskussionen skall vi ta när vi diskuterar med ansvarig veterinär när stationschefen kommer tillbaka i tjänst.
Jag fick besked om att INTE betala fakturan fram till dess.

Jag är liksom Alexandra_W jätteglad för att DV finns. Har haft en jättebra erfarenhet med de som tidigare har varit stationerade där, och ville därför "sponsra" dem. Men frågan är om de inte gräver sin egen grop?
Det blir ju som närbutiken. Jag betalar inte 21:- för en liter mjölk, när det finns för 8:- i den stora affären 2 mil bort. Men jag betalar gärna en tia! För att närbutiken skall få finnas kvar. Men det måste ju stå i proportion!

Det skall ju inte som tidigare nämnts i tråden, vara mindre kostbart att dra iväg hästarna till klinik! DÅ är det något allvarligt fel i prisbilden?

Nästa gång tar jag den lokala, som tar 900 +resa, inkl böjprov och moms för en besiktning!
Hon är dessutom inte rädd för hästar! =)
mvh

*KL*
Jag fick ta ut ambulerande i mitten på maj, då min stora (kärnfriska)kallblodstravare helt plötsligt inte kunde röra höger framben. Naturligtvis ringer jag veterinären som kommer ut - ställer sig och tittar på hästen, ber mig gå fram och tillbaka med honom och konstaterar att hon inte har en aning om vad det kan vara för fel. Ger mig antiinflammatoriskt och åker igen. Hela visiten tog ca 10min. Hon kände inte, böjde inte och gjorde faktiskt ingenting!
Slutsumman? 2250kr(!) :mad:

Natturligtvis blir jag förbannad och ringer Ul*una som förklarar att hon fakturerat för 45min + medicin + undersökning + etc etc. och att det inte finns något jag kan göra för att protestera - det är bara att le och betala.

Det som gör mig lite förundrad är det faktum att när mitt sto i vintras fick en sårskada (som pga av inkompetenta veterinärer) utvecklades till en mkt allvarlig situation med slagning och dropp - sammanlagt tog DET besöket 2,5 timme då de som sagt både slangade, gav dropp, rengjorde och la om såret, samt gav medicin + lugnande.
Det kalaset slutade på 2500kr!

Hur kan det bli så? Båda vart på jourtid, båda en måndag (till och med), båda var från Ul*una - men det var olika veterinärer.

Är det konstigt egentligen att folk drar sig för att ringa veterinären..? :confused:

KL
erfarenheterna är olika.
Här finns både ock.
Duktiga Distriktare och duktiga privata och usla distriktare och usla privata.

Svårast är en privat som är mycket duktig på ben och dräktighet MEN mindre duktig på social kompetens plus att hon är rädd för hästar.

Däremot är det aboslut billigast att vacc med distriktarna hos oss. 600 kr för en häst (i maj betalade jag 540 för en vacc ser jag..)och 740 för två. En annan privat tog 750 för en häst.

Jag vänder mej till olika veterinärer beroende på vad det är som ska göras.
Däremot är jag ytterst tacksam till att distriktarna har jourtid även om vi har hyfsat nära till Hbg.

Ultuna har knepig prissättning även på smådjur. Var in akut på helgjour med en hund med sårskada. De undersökte såret, sövde henne, gjorde rent och sydde ihop, fick sy i flera lager, inklusive sy ihop ett ligament. Satte drän och så fick jag recept (fel antibiotika visade det sig senare, men..) på antibiotika. Kostade ca 3200 kr.

Dagen efter lossnar dränet (dåligt fastsatt), jag kommer in, och vet kommer och konstaterar att jag kommer få vänta lääänge, men att de kan prova sätta nytt drän med lokalbedövning bara, då kan de göra det direkt. Sure säger jag. Hunden får lokalbedövning, jag håller i och vet drar i ett nytt drän och syr fast. Färdigt på ca 10 minuter (operationen dagen innan tog timmar).

Prislapp? 1900 kr..

Helt obegriplig skillnad.

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V