2016, ett strulår?

Emiro

Trådstartare
Nu börjar säsongen lida mot sitt slut och jag undrar om det har varit svårt att få dräktigt i år?
När jag kikar här, på andra sociala medier och runt omkring mig IRL så verkar det vara det så jag tänkte att vi kör en omröstning.
Jag har bockat i att man kan ändra sin röst ifall stoet tar sig.
 
Strul på 1a insem. här men pga bakterier o sedan även Metacamkur pga hälta så räknade jag inte med att det skulle lyckas... Ny koll nästa vecka så får vi se!
 
2 dräktiga och en som ska kollas imorgon...hon som strular har vi tagit prov på men inget baktrier, hon har alltid haft små ägg men i år hittade vi den sista kollen ett gigantiskt stort ägg för att vara hon...så vi får se vad som händer..
 
Två dräktiga och en som ska kollas på måndag.
Ena tog sig på andra försöket.Den andra tog sig på första (resorberade) och tredje.
Tredje stoet som kollas på måndag har haft jättekonstig brunst, med tillbakabildade ägg och massor av småägg och det ena med det tredje
 
Inget strul här än i alla fall! Mitt sto tog på första, särbons två halvblod tog på första (varav den ena är 23 år och båda gick tom i fjol) samt att de ston som varit hos hos särbon och betäckts (naturlig betäckning, tre olika hingstar) så är de som är kollade dräktiga. Dock är inte alla kollade än, men jag tycker att det verkar vara ett jättebra år!
 
Tycker det sägs så varje år :p
Instämmer!!
(Sen tycker jag att det är rätt intressant om man jämför med människor... Hästar förväntas bli dräktiga på första eller andra försöket medan människor lätt accepterar (om än med ett visst mått av frustration) att det dröjer flera månader innan det sker nån befruktning...)

Mina två betäckta är inte kollade, men de har inte brunstat om i alla fall.
(ska köpa pregnamare och kolla dem hemma, undviker gärna att ultraljuda shetlandsston om jag inte måste)
 
Instämmer!!
(Sen tycker jag att det är rätt intressant om man jämför med människor... Hästar förväntas bli dräktiga på första eller andra försöket medan människor lätt accepterar (om än med ett visst mått av frustration) att det dröjer flera månader innan det sker nån befruktning...)

Mina två betäckta är inte kollade, men de har inte brunstat om i alla fall.
(ska köpa pregnamare och kolla dem hemma, undviker gärna att ultraljuda shetlandsston om jag inte måste)

Kanske för att man inte är lika planerande med människan? Dvs de flesta slutar bara med preventivmedel och sen ligger man när andan faller på, utan direkt tanke om optimal tidpunkt medan det är noga planerat med betäckning i exakt rätt tid?
 
Kanske för att man inte är lika planerande med människan? Dvs de flesta slutar bara med preventivmedel och sen ligger man när andan faller på, utan direkt tanke om optimal tidpunkt medan det är noga planerat med betäckning i exakt rätt tid?
tror du på det där själv? ;)
Det är väl bara att läsa er "vill bli gravid-tråd" här på buke för att inse att det nog är tämligen väldigt mycket planering även där, med teststickor och räknande av dagar...
Enda skillnaden är väl att hästar inte är betäckningsbara mellan brunsterna.
 
5 dräktiga, 4 på första försöket och 1 på andra försöket. Den på andra försöket är så svår att få dräktig, nu är hon på 50 dygn så det verkar ju lovande även om jag inte riktigt vågar andas ut förrän fölet är ute om 9 månader typ..
2 som inte tagit sig än,
1 sto som inte tagit sig på första (fölade sent), står med en stor cysta så får se hur det går, ska insemineras på måndag. Har alltid tagit sig på första försöket innan. 1 sto som tog sig på andra försöket, fick spruta bort fostret då det inte växte ordentligt, tog sig inte på 3:e och nu är vi inne på 4:e försöket men med ny hingst. Lite oflyt, plus bakterier som hippotrim inte riktigt lyckats ta.
 
tror du på det där själv? ;)
Det är väl bara att läsa er "vill bli gravid-tråd" här på buke för att inse att det nog är tämligen väldigt mycket planering även där, med teststickor och räknande av dagar...
Enda skillnaden är väl att hästar inte är betäckningsbara mellan brunsterna.

Jo men inte från dag ett eller hur?
Stickorna kommer till när det inte hänt något på ett par månader.

Att hänvisa till den tråden som ett genomsnitt av hur folk förökar sig blir väldigt skevt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Lutten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 601
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 027
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp