N

Nin

Hej, hur ser era unghästar ut exteriört av årgång 2001? Min är fulare än någonsin, har vuxit tre cm på knappt två månader, allmänt älgig (168cm hög) :crazy:,,,,och galoppen jaa den har försvunnit, används knappt alls, ens i hagen. Känns just nu inte som någon större idé med treårstest faktist. Hur går det för er?
Mvh Nin
som tyckte hon köpte en ,,nåja svan men det bidde en ankunge

Ja nu har jag ingen 2001, men när min förra "kille" var i din hästs ålder... Ja, jag har fotografier på honom och det är så man rodnar, när man tittar på dem. Han var skitful!!!
Men det bidde häst av honom oxå....
Min var rätt storvuxen och det kanska tar lite längre tid för dom att få ordning på sina lååånga ben?

ja det tar längre tid för stora typer.Det sinkar ju dem i unghästbedömningarna...men de kommer igen sen, kolla bara på briar tex(senaste ridsport,sid 46)

Min ser väldigt färdig ut, många tror att det är en 4 åring. Inte så stor runt 160 cm nu men kommer att bli större.

Jag har en 2001:a som är 174 cm :crazy: Han har varit väldigt barnslig fram till nu, när han börjat få en j*kla gång! :p Han är väldigt långbent och kort i kroppen så han är inte så stor att rida. Vi får se om det blir nåt 3års test för honom, beror nog på växtperioderna. Eftersom han är så stor så får vi se hur han utvecklas. Är efter Briar-Ceylon

Vi har tre st av årgång 2001.

Nr 1 är mycket snygg, välutvecklad och av elegant modell. Hon ser färdig ut. Hon är ca 167 cm, riden,löshoppad och tömkörd. Hon kommer att visas i vår om inget oförutsett inträffar.

Nr 2 är också välutvecklad och snygg, men behöver lite mer längd på halsen. Mkh är nu ca 165 cm. Hon var 2:a på Riksföl och hade då väldigt lång och fin hals, vilket också mamman har. Hennes avkommor brukar se lite kompakta ut i 2½-årsåldern och bli klara lagom tills de blir tre. Hon ska också visas i vår och är riden, tömkörd och löshoppad.

Nr 3 är lite mindre och mycket nättare/ädlare. Hon ser lite outvecklad ut, men det beror nog mest på hennes lätta modell.Hon är drygt 160 cm, riden, tömkörd och löshoppad. Hon kommer att visas om hon växer till sig lite mer. Gör hon inte det så får hon gå över sommaren innan vi sätter igång henne igen.

Ingen av dem ser anskrämlig ut, de har vuxit harmoniskt hela tiden. Det är tre glada damer som gillar det arbete de har fått prova på. Nu går de i hagen och vilar innan vårens allvar sätter igång.
Förmodligen kommer de två första att betäckas i vår för att sedan ägna sig åt tävlingskarriär innan de ska bli våra framtida avelsston.

Björnvarps Gård

Min 2001;a är inte direkt snygg men har bättrat sig betydligt under vintern. Är lite tunn framtill bara.
Tyvärr är storleken inte mer än 158-159 så någon treårstest blir det inte. :crazy:

Min ser bra trots att hon är född i juli. Hon är lätt i modellen och är 164cm. Hon har bara vuxit 3cm på 7månader nu. I august var vi på premiering och hon blev då klass1 men bra kristeriger :) Hon rida lite och löshoppas+tömkörs! hennes gång har blivigt bätte med tiden nu! var skeptisk till galoppen men den har utvecklats bra sedan jag bytte stall då jag kan släppa henne i ridhuset så hon inte späner sig när hon springer!

Hon såg rent ut sagt förjävlig ut som ett [bild]http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/bione0183/detail?.dir=/Revan+n%e4r+hon+kom!&.dnm=Ihagen+med+S.jpg[/bild] åring när hon kom till mig men bara 8månader [bild]http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/bione0183/detail?.dir=/Revan+8m%e5nader+senare&.dnm=REVENGE.jpg[/bild] senare så såg hon lite anolunda ut eller var säger ni?
Nu ser hon ut ungefär så här [bild]http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/bione0183/detail?.dir=/nytagna+2.5%e5r+och+163cm&.dnm=i+boxen+lite+m%f6rkare.jpg[/bild] taget för ca 2månader sedan :) lite dåligt kort! :rofl:

Hur går det inför 3-års testet...???

Konstaterade nyss att det inte var så långt kvar... Knappt 9 veckor... Gulp!
Hur går det för er med era 3-åringar?
Hur långt har ni kommit? Mitt sto har varit konvalecent pga en liten skada så jag känner mig lite efter.

Rider i skritt och trav i skogen utan problem och skall galoppera så fort halkan släpper. Ridhuset är det värre med, där blir hon jätte nervös så där har vi bara lett henne lite i skritt med någon på ryggen. Oroar mig att vi inte skall hinna fixa ridhusbiten så att hon är tillräckligt cool för att gå i ett nytt ridhus med andra hästar... Har också bara hunnit löshoppa 4 gånger hittills.
Börjar känna mig stressad för jag vill inte pressa henne för mycket, då får det hellre vara....

Hur går det för er? Hur långt har ni kommit?

MVH Susanne

Re: Hur går det inför 3-års testet...???

Min treåring, är bara 157-158 cm hög, bak är hon närmare 160 cm.

Börjar att växa till sej, hon har varit sk-t ful hela tiden.

Rids 2 dagar i veckan, i ridhus, samt löshoppas en gång varannan vecka. Blir det bara bättre väder börjar vi rida ut igen.

Treårstestet för mej känns, lite viktigt, hon hoppar jättebra, men har ingen gång och är överbygd. Men vi rider och tränar inför att starta i treårstestet iallafall.

Vad kul, en halvbror :)! Som dessutom är lika stor :crazy: (men högbent och kort i kroppen likt din - som tur är)...
Vår har också varit väldigt barnslig fram tills nu, har haft växtvärk till och från mest hela tiden och har inte velat röra sig mer än nödvändigt så vi har tagit det långsamt med honom. Nu har han dock börjat se ut som en häst (och rör sig därefter :cool:) och inte som en stor Grand Danois-valp så nu har vi precis börjat lite mer "på riktigt" med inridning osv :)

Vi jobbar för 3-årstest men det är tveksamt om det blir av, får se hur han ser ut när det närmar sig. Det saknas en hel del styrka ffa i hoppningen fortfarande och nu växer han dessutom igen...

Re: Hur går det inför 3-års testet...???

Har bara skrittat uppsuttet ännu men han är larvigt okomplicerad och cool så den biten är jag inte orolig för. Har löshoppat totalt 6 ggr och där finns det en del kvar att jobba på, han orkar inte riktigt ännu. I övrigt promenerar vi mycket i skogen över stock och sten, longerar, lösgalopperar och tömkör lite.

Vår är väldigt stor och vuxit mycket så vi har tagit det lungt av den anledningen. Har hela tiden haft 3-års som utbildningsmål men känner liksom du att det inte är någon idé att pressa dem. Känns han färdig och fin så åker vi - annars struntar vi i det! :)

Har två ponnyer och dom har växt jämt och fint hela unghästperioden aldrig varit mer en ca 1 cm överbyggda.

Den ena är ca 145cm och den andra 143cm.

Just nu tränar vi visning, tömkörning har vi hållt på med en hel del i vinter och lite longering och sen är dom ju löshoppade lite okså.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka