200 g fyllning?

L

LillTihra

ni som har klippta hästar vad för fyllning har ni i deras vintertäcke? :confused:

Dom kan mkt väl klara sig med 200 gr osså, beror ju helt på vad det är för häst. Och sedan om man bara har vintertäcket eller annat under osså... :)

Jag har två 400 grams täcken samt ett bucas altex 2000, vet ej hur mkt fyllning det är i det, men det är ullinsida vilket är bra.

Svårt att säga vad en klippt häst SKA ha för täcke, det är högst individuellt.

Min islandshäst är klippt, täckesklippning tror jag det kallas (hela halsen, magen och en bit upp på sidorna, men päls på rumpan). Han har nu ett regntäcke med fleecefoder och det ska han klara sig med har jag tänkt. Blir det rikgigt kallt får han ha ett fleecetäcke under eller ev ett termotäcke. Än så länge verkar han inte frysa, men det har ju iuf inte varit så kallt heller.

Som sagt tror jag det är olika från häst till häst hur tjockt täcke de behöver. Även hur de är klippt spelar ju roll.

Har 'ridskolehästklippning' (lämnat under schabraket + hela baken) på min häst. Bytte till termotäcke (hade fleece innan) under regntäcket i helgen, det är inte särskilt tjockt (som en 70-tals täckjacka ;)), jag räknar med att han ska klara sig med det till det blir bortåt 10-15 grader kallt.

475 på det varmaste och det han har nu är det ca: 300 g på tror jag.

200 g räcker för min som bara klipps en gång/vinter, och den räcker gott och väl. I värsta fall får man pilla dit ett fleecetäcke under, men det har aldrig behövts hittils iallafall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Söker efter tips på vilka vintertäcken som kan passa en häst med storlek 145 med bred bringa. Har kikat på Rambo täcken bor i...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka