Sv: 20 frågor!
All tid med mina hästar är underbar men att galoppera på stranden är magiskt!
Eftersom det finns allt från glada nybörjare till de som arbetar med hästar här, och allt från skogsmullar med hästarna på lösdrift och barfotaverkade till tävlingsryttare vars hästar går i hagen 3 timmar om dagen inbäddade i tredubbla täcken, så tänkte jag att det vore kul med en liten frågetråd med 20 frågor om hantering, hästsyn och annat skoj
1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Tar alltid ut allt som är smutsigt men då min häst bara kissar och bajsar på ett ställe så tar det max 5 min att ta ut allt. Resten gräver jag inte runt i, det är rent. Längs kanterna är "spånförrådet" som dras till kissfläcken när jag mockat ut det som är smutsigt.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Beror helt på hur bra kompisar de är, hur länge de gått ihop, om det är blandad flock, hur de är som personligheter, hur hagen ser ut och hur stor den är. Men runt 4-5 kanske.
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja, i dressyr, hoppning och fälttävlan.
4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag har nog "alltid" gillat hästar så när jag till slut fick möjlighet fick jag börja rida och vara i stallet trots att mina föräldrar själva varken var kunniga eller intresserade.
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Ja, när jag var 7-10. Sen började jag hyra en häst (ponny) 3 dagar i veckan som vi sedan köpte.
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
När jag rider ut.
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Mer än 200 ggr (har jobbat med hästar).
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Man ska kunna göra all vardagshantering med den, rykta, leda, borsta, hovslagare, lasta, ta in och ut från hagen osv. Den ska acceptera människans bubbla och alltid lyssna och vara uppmärksam på den som hanterar den samt svara för små signaler.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Ridhästen 12 kg, mer får jag inte i henne tyvärr. Hon har fri tillgång. Unghästen får fri tillgång på hösilage och går på lösdrift så där har jag ingen aning om hur mycket han äter.
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Pälsglans till manen (hästen har lång man), salicylsyresalva och tjära till hovarna nu i vinter. På sommaren blir det en del flugspray.
11. Hur många utetäcken har din häst?
Ridhästen har 3 utetäcken i olika tjocklek, unghästen har ett regntäcke.
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Beror mer på vad det är för väder, om det ösregnar eller blåser snöstorm tex, då ställer vi oftast in eller så tar vi transporten bort till ridhuset (tar 15 min att skritta dit annars).
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Ridning 5 dagar, samt arbete från marken 1-2 dagar.
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Ingen med mina hästar, på hästar jag inte känner använder jag hjälm. Handskar på hästar som har ledproblem.
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
En.
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
En häst kan inte gå för mycket ute tycker jag, vissa hästar behöver dock stå inne några timmar/på natten för att vila/äta i lugn och ro.
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Ja.
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Jag tävlar inte längre.
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Jag har redan en påläggskalv till min ridhäst men nej, jag skulle nog inte kunnat tänka mig byta ut henne annars heller, hon är lätt den bästa häst jag ridit.
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
All tid med mina hästar är underbar men att galoppera på stranden är magiskt!