20 frågor!

Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.? 1 gång i veckan, på vintern fryser spånpelletsen så då bygger jag bädd istället.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop? Beror ju på hur stor hagen är och den ser ut.
3. Har du tävlat ponny någon gång? Japp
4. Varför började du hålla på med hästar? För min storasyster red redan innan jag föddes så det var självklart att jag också skulle börja
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka? Nej, var alldelles för blyg och ville inte vara ifrån mina föräldrar
6. (När) Använder du benskydd på din häst? Ja, använder nästan alltid benskydd när jag rider eller lindar.
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger? Haha nej
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad? kunna ledas ordentligt, lyfta hovarna och verkas, stå uppbunden, lastas.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn? den ena (350kg) äter ca 6 kg hö, den andra (400kg) äter ca 10kg.
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet? Jodopax, helosan och TIB pälsglans
11. Hur många utetäcken har din häst? 6 st har den ena och den andra har 3 st.
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning? Regnar det och/eller blåser väldigt mycket så ger jag mig nog inte ut, men -20 som kallast och +25 som varmast
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst? Den ena går bara i sjukhage sen ett år tillbaka och den andra (3 år) aktiveras ca 5 dagar i veckan (2 dagar ridning, 1 dag löshoppning, 2 dagar tömkörning)
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar? Hjälm, skor med stålhätta (väst vid ridning av unghästen)
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för? 1 just nu
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"? 12 h minimum
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre? Nej inte än ;)
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går? Ja
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst? Nej tror inte det
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst? När en träning går riktikt bra eller en mysig långtur bara vi två
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?

Har ingen bädd och ströar med spån så det behövs aldrig någon sån mockning utan jag vänder igenom hela boxen varje kväll.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?

Beror helt på hagens förutsättningar och hästarna.

3. Har du tävlat ponny någon gång?

Ett fåtal gånger i klubbtävlingar och på små ponnytävlingar som jag och kompisar ordnade. Har aldrig varit intresserad av just tävlandet.

4. Varför började du hålla på med hästar?

Mamma red och vi flyttade till gård när jag var nyfödd och ganska snart skaffade mamma ett halvblod och till sällskap en shettis så jag har haft egen häst sedan jag var 2 år ungefär.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?

Nej eftersom jag hade häst hemma så har jag bara gått på ridskola en termin, däremot hängde jag i vårt eget stall.

6. (När) Använder du benskydd på din häst?

Enbart om det visar sig att det behövs, inte i förebyggande syfte. Har aldrig haft en häst som behövt heller.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?

Alldeles säkert så många gånger som jag föll av shettisen när vi red. Hon var gudasnäll men envis och jag har aldrig slagit mig allvarligt, de flesta fallen berodde på mig själv och att jag betedde mig dumt.

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?

Grundhanterad från marken så ska man kunna ta på grimma, leda, kratsa hovar och borsta samt vara i hagen och boxen med hästen på ett tryggt sätt. Tillit från hästen mot människan är viktigt och en grundhanterad häst ska lita på sin ägare och kunna följa denna.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?

Shettisen vi har nu äter 1,5-2 kg inne i boxen på natten och sedan ur högarna på dagen, min stora äter 5-6 kg i boxen och sedan ur högarna på dagen. Vet alltså inte exakt men de har gott om hö på dagen i hagen.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?

Aloe Vera gel till småsår etc, Jodopax och Thrush Buster eftersom Shettisen fick bärrandsröta när hon var unghäst.

11. Hur många utetäcken har din häst?

Båda har varsitt regntäcke och varsitt vintertäcke med 200 g fyllning men nu använder jag dem inte alls eftersom vi nyligen byggt stall och nu när de får komma in på nätterna behöver de inga täcken.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?

När det är som allra varmast på sommaren och allra kallast på vintern låter jag bli men ibland behöver det inte vara så kallt utan det kanske blåser istället och då låter jag också bli.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?

Alldeles får få! De har mest gått och skrotat i hagen hittills men för 2 veckor sedan började jag rida in mitt varmblod så nu har det blivit 5 dagar i veckan sedan dess. Shettisen rider barnen på ibland och inkörningen är påbörjad.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?

Skor med stålhätta. Ridhjälm när jag rider och mycket sunt förnuft! :-)

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?

Ingen alls de senaste 15 åren då jag inte ridit. Tränade tills jag sålde min ponny och har nu nyss börjat rida igen, eftersom vi är i inridningsfasen är det inte aktuellt med tränare just nu.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?

Dygnet runt på sommaren är normalt och så många timmar det bara går på vintern beroende på vintern. En dag med bra väder går hästarna ut halv 7 på morgonen och in vid 21-22 på kvällen. Är det snöstorm eller regn eller annat dåligt väder får de komma in tidigare.

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?

Nej.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?

Tävlar inte och har aldrig sett det som en bekräftelse på att det går bra. Jämför med mig själv och hästen och är nöjd med det.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?

Ja faktiskt funderar jag massor på det just nu. Hon är ett 16-årigt varmblod som jag fick för 6 år sedan av hennes förre ägare, man kan säga att hon följde med gården vi köpte och jag som saknat egen häst i 8-9 år kunde inte riktigt säga nej. Inte förrän nu har jag kommit igång med inridningen av olika anledningar och det går väl relativt bra men det finns en del i hästens bakgrund som försvårar och jag funderar mycket på om det är värt det eller om jag ska försöka hitta en redan inriden "färdig" häst. Hon har en del beteenden som jag tror kommer av hur hon hanterats innan och som sitter djupt rotade och jag vet inte om det är lönt att lägga allt arbete på en häst som kanske inte ens går att skritta ut i skogen lugnt och sansat. Samtidigt är hon väldigt trevlig att hantera och klok och fullt frisk och jag älskar ju henne fast jag inte rider så det är inget lätt val.

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?

Det är trots allt att nu kunna sitta på henne och äntligen få rida igen. Älskar att arbeta med hästen och känna att det går framåt med utvecklingen, vilket det visserligen inte gör just nu men jag hoppas att det är övergående.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
En gång om dagen

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Upp till 10 om hagen är tillräckligt stor (>5 hektar). 2-3 om det är en mindre hage

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Nej (inte storhäst heller, för den delen)

4. Varför började du hålla på med hästar?
Blev bara riktigt intresserad av hästar av någon anledning. Efter ett par års tjat fick jag börja rida på ridskola.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Nej. (Men om jag hade fått så hade jag nog gjort det)

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Strykkappor fram när han går med brodd, senskydd fram och ev strykkappor bak vid hoppning/bomarbete/ridning i tuff terräng

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Näe... 50 gånger låter troligare.

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Den ska gå att hantera i vardagliga situationer (ledas, borstas, få hovarna kratsade, verkas/skos, lastas osv)

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Ca 13-15 kg (fri tillgång)

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Flugspray på sommaren, kylgel efter hårdare ansträngning samt aloe vera-gel till svårläkta sår, myggbett etc.

11. Hur många utetäcken har din häst?
Tre regntäcken, ett vintertäcke

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Cirka -15-20 (får sådan värk att det inte är värt att rida när det är så kallt), övre max-temperatur vet jag inte men jag rider uteslutande nattetid när det är som varmast på sommaren.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
7 dagar i veckan om inget annat kommer emellan

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm när jag rider, kör och ev tömkör, skor med klack vid ridning

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Ingen alls

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
15-16 h

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Tävlar inte

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Nej

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Bus/lek i hagen en stund före insläpp varje kväll :)
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Aldrig, eftersom det är bädd som ligger. Undantaget är så klart om hela bädden töms.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
4-6 i en "normalstor" hage.

3. Har du tävlat ponny någon gång?

Nej, aldrig.

4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag vet faktiskt inte, jag tjatade till mig en plats på ridskolan när jag var 8 år, antar att jag tyckte hästar var fina :p

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Nja, ridskolan låg inte inom cykelavstånd så dit kunde jag inte ta mig utan föräldrarna, däremot fick jag vara så mycket jag ville (både pyssla och rida) i ett privat stall.

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Aldrig. Behovet kunde eventuellt finnas vid hoppning, men det ägnar jag mig inte åt.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, inte ens i närheten. *peppar, peppar*

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Ledas, stå uppbunden, bli borstad, visiterad och verkad utan protester.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Runt 10-12 skulle jag tippa, går på begränsad fri tillgång.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
C&D&M Mane & Tail conditioner, Vegebom och Ultra Shield (under sommaren då).

11. Hur många utetäcken har din häst?

6 totalt, används sällan.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
-10, eftersom jag är otroligt frusen. Maxtemp vet jag inte, beror ju på om det är stekande sol, om det blåser osv.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
4-6.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm och skor med stålhätta, korgstigbyglar vid ridning.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Endast en.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Minst 14 timmar.

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej, har aldrig vågat mig ut på tävlingsbanorna öht.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Som sagt tävlar jag inte, men hade jag gjort det hade det varit för att checka av hur träningen går.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Vissa dagar... :devil:

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Just nu är det promenaderna.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Mina hästar har alla bädd (både i box och lösdrift) så det blir ett par gånger om året när bädden byts ut!
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Svårt att säga.. Så länge det finns utrymme ser jag inget problem med att ha 10-20-60 hästar ihop!
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Nej.
4. Varför började du hålla på med hästar?
Min syster var inbiten hästnörd redan när jag föddes, så det blev naturligt att hänga på. Jag har aldrig funderat över det ;)
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
På min första ridskola, JA! När jag senare bytte hade min syster skaffat egen häst, så då mockade jag till den istället, och nöjde mig med att ta hand om den hästen jag skulle rida på ridskolan.
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Ja. Vid hoppning och träning på ridbanan.
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej.
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Ledas i grimma utan problem, stå uppbunden, bli borstad och pillad med. Veta vad stopp, backa och flytta på dig betyder från marken.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Oklart, det har fri tillgång just nu!
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Glansspray, flygspray och aloevera sårkräm.
11. Hur många utetäcken har din häst?
Säkert 10, men ingen utav dem har täcke på sig.
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
-8 och kallare. (Endast på grund av att JAG hatar kyla)
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
5-7
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm och väst vid hoppning, hjälm vid uteritt, skor med klack.
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Tränar inte direkt regelbundet för någon, varierar. Men har en som jag ridit betydligt flest gånger för.
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Jag förespråkar lösdrift, men jag svarar ändå 15-16h/dag.
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Ja.
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Målet.
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Nej.
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
En riktigt lång och fartfylld uteritt!
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.? Jag mockar alltid rätt noga så det behövs inte.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop? Det beror helt på individerna, vissa funkar bäst i stor grupp och andra med bara en polare.

3. Har du tävlat ponny någon gång? Japp, i vuxen ålder :o (träningstävling)

4. Varför började du hålla på med hästar? Min mamma är hästtokig och släpade med mig till stallet som tvååring. Hade inget val helt enkelt :)

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka? Nej, har mest hängt i privatstall även om jag ridit på ridskolor i perioder.

6. (När) Använder du benskydd på din häst? När jag hoppar.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger? Japp det har jag nog :D

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad? Den ska kunna ledas utan att trilskas, stå uppbunden, lyfta på hovarna, gå snällt in i transporten, kunna ha täcke på sig och vara hyfsat trafiksäker.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Hmm vågar inte ens tänka på det, de får i alla fall ett stort antal kilo ut i hagen varje dag kan vi säga :o

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet? Pälsglans till man och svans, lädertvål och insektsmojs på sommaren.

11. Hur många utetäcken har din häst? Har tre hästar och de har väl en 15 stycken kanske :)

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning? Om det är varmare än 25 grader tar jag det rätt lugnt med ridning/körning. Förr i tiden red jag glatt ut i -25 grader och snålblåst, men är alldeles för bekväm av mig för det nu för tiden så nu går nog gränsen någonstans vid -15 kanske :o

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst? D-ponnyn rids ca 4-5 gånger i veckan och unghästen tränas 2-3 gånger i veckan.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar? Hjälm alltid när jag rider, kör eller tömkör och oftast när jag longerar. Säkerhetsväst när jag hoppar eller kör.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för? Just nu är det travtränare en gång i veckan.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"? Runt 12 timmar per dygn.

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre? Nej, har aldrig ens tävlat i närheten av den nivån.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går? Varken eller, det är bara för att hästen tycker det är kul.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst? Nej, men när de dör (vilket de ju tyvärr gör en dag :cry: ) så skaffar jag nog så småningom nya.

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst? Med ponnyn: galoppera fram på en grusväg när hon är riktigt taggad samt att skritta hem efter en härlig ridtur när hon frustar och verkar nöjd. Med unghästen: när hon uppför sig riktigt bra och jag berömmer henne och man ser att hon växer flera decimeter och ser riktigt mallig ut för att hon är så duktig. Med kallblodsstoet: när jag jobbar henne från marken och känner att jag får riktigt bra kontakt med henne.
 
Sv: 20 frågor!

Är en väldigt oaktiv bukare, men sånt här är kul.

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö
Ca 2 dagar i veckan. Står på spån.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra: Beros ju helt på, är det snälla och trevliga hästar med en bra ledare så kan de gå med rätt många, Max 8-10st. Idag är det 4 grabbar i samma hage.


3. Har du tävlat ponny någon gång?
Nej.

4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag tyckte väl att det var ulliga och gulliga för 27 år sedan...

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Började på ridskolan när jag var 7. När jag och 3 kompisar var 11-12 år så hängde vi där varje dag efter skolan.

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Bara vid hoppning.

7. Har du ramlat av mer än 100?
Nej

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Den ska respektera sin människa, inte vara för bufflig, den ska stå still när man vill det, inte flyga i luften för minsta lilla.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
12kg

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Använder inga salvor, flygmedel glansspray.

11. Hur många utetäcken har din häst?
Nu har d varsitt slitstarkt jacson regntäcke, och varsitt vintertäcke, rhino och shires.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Rider inte när det regnar, kraftigt snöfall, eller när det är för mycket mygg, broms. 15- och stålande sol KAN vara mysigt sålänge man är påklädd.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Nu har hästen vart skadad en längre tid, annars ca 5dagarv, unghästen 4år tränades ca 3 dagar i veckan. Nu ska båda igång igen.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm, ridskor, reflexväst om det krävs, på unghästen används säkerhetsväst.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Innan skada en dressyrtränare klassiskdressyr, och hopptränare.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång
07-19. Nu är de ute ca 0630-1700.
:grin:
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre? Nej

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Inom hoppningen ja, hade precis börjat hoppa lite ute innan skada.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Aldrig!

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
När vi äter morötter och allt är så där jätte mysigt.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Varje dag!

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Finns inget maxantal sålänge hagen är nog stor.

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja

4. Varför började du hålla på med hästar?
Pappas tjej hade häst och sen blev jag fast :)

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Inte på ridskolan, men i privatstall

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Vid hoppning och uteridning

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, men mellan 70-80 gånger

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Ledas i grimma, ryktas, stå uppbunden i stallgången, skos/verkas, gå bra att lasta.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Fri tillgång i hagen för tillfället. Annars ca 12 kg per dag.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Pälsglans, myggmedel och sadeltvål

11. Hur många utetäcken har din häst?
5 men bara ett åt gången ;)

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
-25 beroende på hur frusen jag är för dagen

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Promenad varje dag för tillfället pga skada, annars 6 dagar/ vecka

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm vid ridning, säkerhetsväst vid hoppning eller ridning på okända hästar eller unghästar.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
En

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Min är ute mellan 7-21, kortare än det tycker jag inte är länge :)

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Både

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Jag skulle aldrig sälja hon men kan tänka mig en till :)

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Ett dressyrpass som gått riktigt bra
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
En gång i månaden, har bädd
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Beror på hagstorleken och flocken, är hagen stor och flocken fungerar bra med ett tydligt rangordningssystem kan det vara upp till tio hästar tillsammans
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Endast på klubbtävling
4. Varför började du hålla på med hästar?
Min mamma och syster är hästtokiga och vi hade en egen häst, så det smittade :)
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Alltid! Hjälpte till med allt jag bara kunde, stallägaren hade det skönt :)
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Endast vid longering av tanten. Benlindor kan jag ibland ha på henne vid dressyr eller om hon ska ha Back on Track-paddar på under natten. Alltid reflexskydd har jag dock på båda, och förstås transportskydd vid transportering.
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Inte än ;)
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Bli borstad, ledd, lyfta på hovarna, verkad, stå uppbunden
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Ena äter 10 kg, andra 7 kg
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
En muggsalva (Remedy/Natural Cream), Helosan...använder inte så mycket mer, glansspray typ en gång i året :)
11. Hur många utetäcken har din häst?
Ena har 3 st, andra 1, + två andra gamla täcken.
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
-17 grader (vid -15 grader och kallare rider jag inte fortare än skritt för hästens skull), +25 grader
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Har ett system med fyra dagar ridning, en dag ledig, så det blir väl fem till sex dagar i veckan
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Alltid handskar när jag leder, lastar eller håller i en häst. Vid ridning har jag alltid ridhjälm, säkerhetsväst, ridskor med klack och handskar.
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
En
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Typ 12 h
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Tävlar inte
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Aldrig! :love:
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
När de gnäggar då jag kommer på morgonen, världens bästa sätt att börja dagen! :love: en lång galopp i skogen är också härligt!
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
-Dagligen.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
-Det beror ju på storleken på hagarna, i stallet där medryttarhästen står går det 7 hästar i ena hagen och hingsten går för sig själv i egen hage. På ridskolan går alla valacker för sig och stona för sig, ca 10 i varje hage.

3. Har du tävlat ponny någon gång?
-Ja. Min första, och hittils enda, klubbdressyr var på favoritponnyn. Först gick ena stiglädret av så jag fick avbryta ritten och hitta ett nytt. När jag sen skulle få rida om mitt program så tog ponnyn bettet i sista galoppen och hoppade över dressyrstaketet, bockade av mig och drog till hagen. Mycket nöjd över sin egen insats. :grin:

4. Varför började du hålla på med hästar?
-Hängde med en tjejkompis som hade egen häst några gånger och fick prova och blev kvar helt enkelt.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
-Ja. Började hos ridskolehästarna, och när jag var 14 fick jag äntligen tillåtelse från föräldrarna att sätta upp en lapp om att jag ville bli skötare på en privathäst. Var överlycklig om jag så bara fick mocka och borsta lite, och första gången jag fick skritta av den hästen efter att ägaren ridit. Oj, det levde jag länge på!

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
-Medryttarhästen går med strykkappor vid uteritt och cavaletti för hon blir lite yster då och håller inte alltid reda på benen.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
-Nej. För att ha hållit på så pass länge, 17 år, så har jag ramlat av alldeles för lite. Jag tror inte ens jag trillat av 10 ggr än. :o

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
-Att stå stilla vid daglig rykt och visitation, kunna lyfta benen, kunna ledas i grimma till och från hage av "alla", kunna start, stopp och svänga vid promenader för hand.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
-Just nu ca 10kg hö och fri tillgång på halm.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
-Jodopaxgel, flugspray (kommer inte ihåg namnet, spray som kan användas både på häst och ryttare, grå behållare) och kylspray.

11. Hur många utetäcken har din häst?
-2-3. Ett ofodrat regntäcke, ett fodrat vintertäcke och ett reservregntäcke. ( Kommer inte ihåg om det är fodrat eller ej, används ju aldrig )

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
-Vid +/- 25grader så brukar vi hoppa över ridning. Eller om det regnar på tvären eller blåser småspik, då kan vi också ställa in och ta en mysdag.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
-6-7. Mestadels dressyr och uteritter. En gång i månaden ungefär brukar det bli lite cavaletti/små hinder. Då hästen haft en ordentlig skada i ett bakben så tar vi det lite lugnt med just hoppning. Hästen är dock helt friskförklarad sen flera år, men ingen av oss som rider är speciellt förtjusta i hoppning så det är mer för hästens skull för hon tycker det är aslajbans!

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
-Jag har hjälm när jag rider, och ordentliga stall/ridskor med klack och förstärkt tå. Handskar vid ridning och hantering.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
-Vi har en tränare vi rider för när det gäller medryttarhästen.
När jag rider ridskolehäst så blir det 2-3 olika.


16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
-Ja, jag ser ju gärna att hästarna är ute så länge som möjligt på dagarna, men jag förstår att man ibland måste anpassa hagtider efter olika saker.
Medryttarhästen och hennes kompisar är i snitt ute 12 timmar per dag, 07-19, på vinterhalvåret. Längre på våren och under sommaren går de ute dygnet runt på bete.


17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
-Nej, jag har inte ens tävlat på lokal nivå.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
-Jag tävlar inte. Eller har inte gjort hittils förutom klubbtävlingar för ungefär 10 år sen.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
-Både ja och nej, om jag skulle få ett erbjudande om att rida en riktig läromästare under samma förhållanden som nuvarande medryttarhästen skulle jag nog ha svårt att tacka nej, men samtidigt är medryttarhästen en sån enormt underbar individ att jag inte skulle kunna lämna henne i första taget. Vi firade ju faktiskt två år för en vecka sedan. :love:

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
-Mysiga barbackaturer. Säga vad man vill om henne, men hon är alldeles underbar att bara sitta, skritta och njuta av livet med. :love:
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
- Eftersom att mina hästar går på lösdrift så mockar jag ur den en gång i veckan och då går jag igenom allt !
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
- Det beror ju på hur stor hagen är men kanske 5 - 10 hästar
3. Har du tävlat ponny någon gång?
- Har tävlar på en b-ponny en gång i en clear round hoppning. Hoppade 70 cm och kom felfritt igenom !
4. Varför började du hålla på med hästar?
- Jag har alltid tyckt om hästar. På ett sportlov när jag skulle fylla 6 var jag på en "prova på att rida - dag" och då fastnade jag och har ridit sen dess. Tycker att hästar är underbara djur !
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
- Ja ! När jag red på ridskola var jag där 2 dagar i veckan ( det vill säga dom dagar jag hade skjuts ) bara för att få pussa och borsta på hästarna. Sen fick jag en medryttarhäst som jag var hos 3 dagar i veckan. Var även då på ridskolan dom andra två dagarna !
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
- Varje gång jag rider ! Han är under inridning och slår ihop frambenen ibland när han går
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
- Nej ! Jag har 78 gånger kvar !
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
- Den ska gå att skritta och trava med ledare, vara snäll att hantera från marken, longeras och kunna stå stilla i stallgången.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
- Jag vet inte, dom har fri tillgång på hö
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
- Helosan, Jodopax och Aloe Vera Spray
11. Hur många utetäcken har din häst?
- Har två hästar och 17 täcken. Vet inte exakt vilja som går att ha ute och inte
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
- Minus 25 grader
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
- Så ofta jag hinner, ca 4-5 gånger i veckan
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
- Vanliga skor o jacka. Men när jag rider har jag hjälm och väst och vid markarbete hjälm !
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
- Tränar inte för tränare och har inte gjort sen jag slutade på ridskolan i slutet på 2007
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
- När hästen får vara ute dygnet runt, det är ju det bästa för hästen. Annars 14-15 timmar ?
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
- Nej nej nej
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
- Att allt ska gå bra och ingen skadas, tränar tornerspel ;)
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
- ALDRIG
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
- Härliga galopper och tornerspels tävlingar ! Tycker både hästarna och jag är kul :D
 
Sv: 20 frågor!

Jag har ingen egen häst, men svarar utifrån det jag hade gjort om jag hade det, förutom vissa frågor som jag kan applicera på nuvarande situation (har medryttarhäst). :)

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Varje dag då jag inte vill ha bädd.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Det beror ju på hur stor hagen är, ser inget maxantal som är en absolut gräns.

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Bara på blåbärshoppning och sånt :p

4. Varför började du hålla på med hästar?
Mamma tyckte att det skulle vara en bra aktivitet för mig.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Inte när jag började, men när jag blev äldre gjorde jag det (från gymnasiet).

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Hoppning och uteritt, även dressyr om hästen slår sig mycket.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, kanske 30-40 ggr?

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Kunna ledas i grimma, kunna stå uppbunden, kunna bli verkad och skodd, kunna lastas utan större problem.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Medryttarhästen äter 16-18 kg hösilage per dygn. Egen häst skulle gärna få ha fri tillgång om den klarade det.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Pälsglans, sadeltvål, flugspray.

11. Hur många utetäcken har din häst?
Jag skulle nog vilja ha minst två av varje sort så jag inte står utan om ett skulle gå sönder.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Ganska många minusgrader, men vid riktigt kallt väder blir det betydligt lugnare ridning.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Beroende på individ skulle jag motionera hästen helst ca 6 ggr/vecka men det kanske kan skifta beroende på tid och motivation.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm vid ridning eller arbete på töm. Säkerhetsväst alldeles för sällan eftersom den sitter illa. Handskar när jag hanterar hästar. Stålhätta på stallskorna.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Ingen just nu, bara träning lite då och då när tillfälle ges.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Ca 12 h och uppåt.

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej, har inte ens tävlat lokalt.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Både och, men främst för att det är kul.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Har ingen, medryttarhästen kanske inte passar mig som handen i handsken men jag trivs med honom.

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
De ridpass där det verkligen klickar! Hästen är inte så gosig och tycker det är aptrist att stå uppbunden, annars skulle jag gärna stå och pyssla mer.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.? Jag har en form av bädd, med torv längst under, spån i mitten och ett gosigt lager halm på toppen. En gång i månaden tömmer jag kisskakan i övrigt mockas bajset ut varje dag och ev påfyllning av halm så att det är fräscht. Bäddar ska inte skakas/röras om, så den vänds aldrig.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop? Hästantal beror på hagens utformning, storlek och sammansättning av individer. Allt för stora flockar bör undvikas och antalet ska vara jämt så alla hittar någon att ty sig till. Blir flocken för stor eller ojämn kommer någon att bli utanför eller att det bildas smågrupper i flocken = stökigt

3. Har du tävlat ponny någon gång? Ja, en gång

4. Varför började du hålla på med hästar? Min kompis hade häst och började rida hos dem

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka? Inte ridskolan men bodde i kompisens stall i princip

6. (När) Använder du benskydd på din häst? Vid behov; i skogen, hoppning tex

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger? Räknar inte men det tror jag inte att jag har

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas
grundhanterad?
Grundhandterad ska den klara av att bli hanterad dagligen och uppföra sig på ett lugnt och säkert sätt. Ledas ledigt och följsamt, uppföra sig i stallet etc. Ska kunna skos utan problem, klara ett veterinärbesök samt lastas.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn? Fri tillgång på ensilage, äter kanske 15-20kg/dygn

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet? Idominsalva, pälsglans och liniment kommer alltid finnas i mitt skåp

11. Hur många utetäcken har din häst? 9st. Vintertäcken,övergångstäcken, regntäcken

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning
-20 är min smärtgräns för kallt och över +20 för varmt. Sommartid rider jag antingen på morgonen eller senare på kvällen

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst? 2-7, numera klassas han som pensionär och motioneras lättsamt

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar? Hjälm, bra skor och handskar

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för? Ingen just nu, tidigare 1

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?Minimum för mig är 12 timmar i hage om dagen, vid riktigt dåligt väder är det ok med kortare utevistelse

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?Nej

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går? Tävlar inte, men det hade varit en måttstock på hur träningen går/kvitto och resultat på träningen


19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst? Aldrig

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst? När hans släpps lös på banan eller vid löshoppning för det tycker han är så himla roligt..eller ute på en raksträcka i skogen i full galopp
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?¨
Mockar ut allt bajs dagligen, både ur box och lösdrift. Vänder gör jag inte. I lösdriften är det permanentbädd (mer eller mindre). Boxen rensas på allt smutsigt varje dag.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Beror på hur stor hagen är och vad det är för hästar. Vi hade i höstas 6 hästar (ponnymått på de flesta) ihop utan problem. Vill ha minst två, gärna fler, i varje hage.

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Har nog aldrig tävlat annat än ponny.

4. Varför började du hålla på med hästar?
bra fråga.. Ingen aning faktiskt.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Nä.

6. (När) Använder du benskydd på din häst?

Ytterst sällan

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Ingen aning. Tror inte det.

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Grimma av/på, leda i skritt trav och bakåt. Stå uppbunden. Lyfta hovar. Bli borstad.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Den ena: 6 kg/dag + halm. Den andra 7 kg/dag + halm

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Horsol, Switch (eller motsvarande) och AVS14

11. Hur många utetäcken har din häst?
Äger ett regntäcke och en hel hög eksemtäcken. Det är till båda hästarna.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Kallt, väldigt kallt. Värme har jag lite svårare för, fixar inte solen. Så är det soligt håller jag mig gärna inne..

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
Stoet nästan dagligen. Valacken har boxvila fortfarande.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm vid ridning

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
En. Provat några andra men inte gillat.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Minst halva dygnet

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Vet inte vad som skulle motsvara regional.. När jag tänker på saken har jag nog mest kommit tvåa och trea.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Både och. Jag tränar för tävling, men tävlingen är också träning.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Nej. Inte någon av dem.

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Hmm. Med valacken älskar jag att köra en runda på sommarkvällarna, att sitta och mysa när han ligger och sover i hagen.
Med stoet har jag inte riktigt hittat de där stunderna än. När vi riktigt klickar i ridningen och verkligen förstår varandra.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.? Just nu när han står på box så mockar jag noggrant varje dag men gör en ordentlig mockning också 1 gång i veckan.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop? 4-6 st om hagen är tillräckligt stor
3. Har du tävlat ponny någon gång? Ja men det är många år sedan nu
4. Varför började du hålla på med hästar? Många i klassen började samtidigt. Och så har jag alltid älskat djur.
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka? Jag var mer där än hemma. Varje dag.
6. (När) Använder du benskydd på din häst? Aldrig
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger? Nej
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad? Ska kunna ledas och förstå stopp och stanna. Van vid att borstas och van vid hovslagare. Lasttränad.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn? Fri tillgång så svårt att säga
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet? Päls/man-glans, hovfett
11. Hur många utetäcken har din häst? 3 men de används ytterst sällan
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning? -20, +25, beroende på hur hästen är påverkad av temperaturen
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst? 4-5 dagar
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar? Hjälm och skor med stålhätta
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för? Ingen (skogsmulle)
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"? Mer än 12 timmar
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre? Nej
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst? Nej men gärna komplettera med en till av annan ras
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst? Borsta, pyssla och bara "vara" med varann.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
På vintern har jag halmbädd så då vänder jag på allt ner till bädden varje dag. Stalosan tre gånger i veckan kanske. På sommaren varje dag.
2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Det är helt beroende av hur hagen ser ut.
3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja
4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag började på ridskola när jag var sex år. Minns inte varför. Det är fortfarande det roligaste jag vet att hålla på med hästar.
5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Ja
6. (När) Använder du benskydd på din häst?
I all träning på gamlingen. Aldrig på unghästen.
7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej. Jag har inte ramlat av 10 gånger ens. Så är jag en rätt kass ryttare också;)
8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Van vid grimma, att ledas, lyftas hovar, stå uppbunden.
9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
11
10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Pälsglans (det är nordsvenskar med mycket tagel), sån svart tjärkräm på sommaren, helosan
11. Hur många utetäcken har din häst?
De har varsitt regntäcke och varsitt vintertäcke
12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Det beror på hur långa perioder det är kallt. Är det en enstaka dag med -15-20 kör eller rider jag kanske inte. Är det längre köldperioder funderar jag inte så mycket. Värme vet jag inte. Då kör vi på kvällen eller tidigt på morgonen om det är säg över 25+.
13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
5-6
14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm
15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Inga
16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
I går var mina ute mellan 05.30 och 19.30. Det tyckte jag var länge. Vanligen blir det ett par timmar kortare.
17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej
18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Jag tävlar inte.
19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Aldrig. Det är de och jag för livet.
20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?[/QUOTE]
Att vara med framförallt min äldre häst är det bästa jag vet. Han är en sån fantastisk glädjespridare. En sån karaktär. Om han vore människa skulle han vara festens medelpunkt. Om han vore själva festen skulle han vara köket. Utan att anstränga sig. Varje stund med honom är värdefull.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Jag har precis bytt stall, till ett där mockning ingår i hyran, men tidigare hade mina hästar bädd och då tog jag ut "allt" en gång i månaden.

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Jag tycker det beror dels på hur stor hagen är (givetvis) och dels på hur den aktuella hästen är. Min C-ponny trivs egentligen allra bäst tillsammans med bara en annan häst, och "måste" hon gå med många funkar hon bäst med grabbar. Unghästen älskar all form av sällskap, från andra hästar och från människor, för henne får det gärna vara många hästar i hagen. Hon tycker också mest om pojkar. I nuläget går de tillsammans med varandra och fyra andra hästar, två ston och två valacker, men ett sto och en valack är på väg att flytta.

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Ja, många.

4. Varför började du hålla på med hästar?
Jag tjatade hål i öronen på mina föräldrar efter att ha fått prova på ponnyridning när jag var två. Grannen hade shetlandsponnyer, och på den vägen är det. Jag började rida på ridskola när jag var sju och fick sen min första ponny när jag precis fyllt elva.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Nej. Jag bodde nästan fyra mil från ridskolan, så det var aldrig aktuellt att vara där mer än den kvällen jag red. Men grannen hade som sagt hästar, så där hängde jag mycket.

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
C-ponnyn har alltid skydd bak numera. Med åren har hon börjat "slå ihop" bakbenen när hon springer, hon får fula skav annars. Vid hoppning har de fram och bak båda två, och unghästen har en egen uppsättning benskydd, men hon rids ju inte än, så då känns det lite onödigt.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Jag tappade räkningen någonstans runt 50. I och med att jag red B-ponny pinsamt länge så åkte jag av jämnt. De har ju liksom ingen hals. :p

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Jag skulle nog kalla min unghäst grundhanterad. Hon kan stå, hyffsat, stilla i gången, hon går snällt vid handen både ensam och i grupp, hon är relativt skötsam med veterinär och hovslagare och hon varken bits eller sparkas.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
Fri tillgång.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Sadeltvålen, pälsglansen, Helosan.

11. Hur många utetäcken har din häst?
Två. Ett regntäcke och ett tjockare vintertäcke. Jag har oklippta ponnyer, det är den gamla som har täckena, unghästen slipper än så länge. Antalet kommer givetvis stiga när unghästen blir äldre, hon kommer antagligen behöva klippas redan nästa år.

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
I dagsläget, när jag inte har något direkt att träna för, kan jag bli lat och ställa in vid dåligt väder. När jag fortfarande tävlade red jag i snöstorm. Ute. Jag bor i södra Sverige, så vi får sällan särskilt låga temperaturer, men istället ständig ishavsvind och blåst, temperaturer runt nollan, det absolut vidrigaste. Jag rider inte när det blåser som värst, och jag rider inte om det är 30 plus på sommaren, då väntar jag till kvällen.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
C-ponnyn ungefär fyra gånger/vecka. Unghästen cirka varannan dag, men mycket promenader, hon longeras/tömkörs/löshoppas max två gånger/vecka.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Med C-ponnyn hjälm och väst vid ridning.
Med unghästen hjälm, väst och stålhätteskor vid all hantering. Okej, jag har inte västen och hjälmen om jag bara står och borstar, men det första jag tar ut henne utanför stallbyggnaden.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Ingen för tillfället, brist på häst.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Unghästen går på lösdrift, passar henne kanon. Den gamla går ut vid sju-åtta, in vid åtta-nio på kvällen. Tidigare vid extremt dåligt väder, givetvis. Jag tycker det är rätt "normalt", men har förstått att andra tycker att det är "länge" (och det är det väl om man tar ut hästarna vid nio och in vid sexton).

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
Både och. Men jag är en fruktansvärd tävlingsmänniska egentligen, så det väger nog över lite till att vara målet med träningen.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
C-ponnyn stannar hos mig tills hon dör. Punkt. Unghästen vill jag givetvis inte göra mig av med heller, men skulle jag bli tvungen att välja skulle jag välja den gamla. Sen vet man aldrig vad som händer i framtiden, hon kan visa sig vara så bra att hon är bortslösad på mig, och då hoppas jag att jag är tillräckligt schysst mot henne och säljer till någon som bättre kan ta tillvara på hennes förmågor.

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Eftersom båda mina hästar är väldigt egna och "svåra" så måste jag säga de där stunderna då allting bara funkar och man känner att de litar på mig till 100 %.
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
varje dag, blir lättare nästa dag om man gjort det nogrant dagen innan..

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
3-15 beror helt på hagens storlek och hur bra hästarna går ihop!

3. Har du tävlat ponny någon gång?
japp en hel del.

4. Varför började du hålla på med hästar?
en ny ridklubb bygdes i byn och pappa va ansvarig för "byggandet" så fick komma dit o borsta och tillslut börja rida medans pappa jobbade! och självklart forsatte man där sen när han va färdig där, va 4-4,5 år då, en riktig skit unde som va överallt o ingestans ;)

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka? .
japp iaf första året när min pappa jobbade där mkt sen va det lugnt ngr år för då hade jag sköthästar så då va man på ridskolan en heldag ist.

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
senskydd alltid vid hoppning.. annars strykkappor/boots ebart när hästen behöver det!

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
njaa men är väll runt den siffran.. skyller på shettis och haflinger jag hade..

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
kunna ledas, på o av med grimman, borsta hela hästen, kratsa hovar allt detta utan problem! sedan lyssna på signaler så som tryck på bogen backa mm. & den ska vara lugn o avslappnad (svårt för vissa dock..).

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?
fri tillgång just nu.. men innan dess va det: arab ponny (svårfödd) på 135 10 kg, irishcob korsning på 150 (normal född) 10 kg, halvblod med mkt fullblod i stammen 162 (svårfödd) 14 kg, ridtravare (normalfödd) 167, 11 kg.

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
pälsglans, lädertvål & fett. (just nu, sommaren är det lite annorlunda..)

11. Hur många utetäcken har din häst?
haha oj! många.. har 4 hästar och alla har väll en 4-5 st var hängandes alla har regn, regn medfleece eller tunnare foder, vintertäcke 300g, vinter med hals. sen har jag en hel drös extra dem har säkert 2 regn täcken var mm..

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
15-20 minus.. och varmt spelar inte så stor roll är mest myggen som sätter stopp på sommaren!

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
3-5 dagar, 3 åringarna 3 dagar, 4åringar 4 dagar, 5 åring o uppåt ca 5 dagar!

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
är rätt dålig på det men hjälmen är alltid på vid ridning o longering. sen säkerhets väst på unghästar och vid hoppning!

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
för tillfället ingen.. letar för fullt nån som matchar mig..

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
kort ser jag som 6-7 timmar, medel runt 10 timmar , och lång runt 14 timmar!
mina står ute 5-22.30, så blir det om jobbar varannan dag morgon o kväll. men mina hästar älskar det!

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
nepp

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går?
jag tävlar inte nå just nu men om jag tävlar är det för att utbilda mina unghästar. för att komma till nya ställen eller för det är bra att ha med i bagaget för hästarna när dem säljs!

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
3 av 4 ja.. men dem är köpta för att sälja, men har en pärla hemma som ALDRIG kommer bytas ut! never ever har letat i 9 år efter den perfekta hästen innan jag hittade henne så nää hon kommer förbli min!

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
med min pärla så är det nog barbacka turerna, eller myset efter ridning.. innan ridning då ska det banne mig inte mysas eller pussas o daltas för då ska hon ut, punkt slut! och om det inte går tillräckligt fort som hon vill så är hon grinig halva ridturen! haha hon har humör hon :D
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.? Jag vet faktist inte då jag rider på ridskola

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop? De beror på hur stor hagen är, kan vara från två hästar till tio..

3. Har du tävlat ponny någon gång? Bara på klubbnivå

4. Varför började du hålla på med hästar? Fick intresset av min moster som hade egen häst när jag föddes..

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka? Gick inte på ridskola som liten, blev privatträning på en shetlandsponny för min moster där även hennes häst stod men ja jag älskade att pyssla om hästarna när jag var där..

6. (När) Använder du benskydd på din häst? Har ingen egen just nu men använder benskydd i hoppning och uteritter på min foderhäst på ridskolan, använde så även på min förra ponny och mina förra foderhästar för det mesta..

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger? Inte riktigt men jag har ramlat av ett stort antal gånger kan jag lova..

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad? Den ska vara "hanterad från marken" dvs kunna stå still i gången,vara snäll vid ryktning och kratsa hovar och ha inget emot att man varken sadlar eller tränsar.. även vara snäll när man leder den.. sen kunna stå still när man ska hoppa upp och rida.. och att kunna lastas är också ett gott tecken!!

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn? Har ju ingen egen häst men min sköthäst på ridskolan äter cirka 9kg hö om dygnet..

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet? Nu med att gå på ridskola är det bara glansspray men förut var det även flugspray, använde oftast inte något annat..

11. Hur många utetäcken har din häst? Min foderhäst har inga täcken på sig ute

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning? ställer oftast aldrig in om det inte skulle vara jättekallt så de verkligen inte går rida

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst? av mig motioneras min foderhäst en gång i veckan minst men hon går även typ varje dag på ridskolelektioner förutom fredagar som är deras lediga dag och sen söndagen som är min "egna dag med henne"

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar? Jag använder hjälm, vanliga ridskor med klack och på henne jag är fodervärd på använder jag även säkerhetsväst jämt i hoppning och uteritter då hon är väldigt speciell

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för? Två olika, en i min vanliga ridlektions dag och en i min hoppgrupp

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"? 10 timmar och uppåt

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre? Nej har inte tävlat så högt..

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur träningen går? Det är mest för tränings skull men samtidigt så vill man ju att det ska kunna gå bra till om man ska ut på någon tävling och tävlar därav efter det, dock har har inte kommit längre än till klubbnivå på grund av inte lämplig häst att tävla med där och även för mitt sena tävlingsintresse..

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst? Har inte ridit min sköthäst länge, bara några veckor och ibland kan man tänka varför just henne då hon är speciell men samtidigt så är de nyttig träning för oss båda och jag gillar henne samtidigt med..

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst? När man sitter på hästen och man känner att detta är vår dag med allting :love:
 
Sv: 20 frågor!

1. Hur ofta gör ni en riktig noggrann mockning då ni vänder på allt strö etc.?
Vänder aldrig på allt strö. Jag har en renlig häst som bajsar på ett ställe och kissar på ett ställe. Allt bajs och blött spån mockas ut dagligen och spånet som ligger runt omkring gås igenom, men ute vid kanterna finns ingen anledning att rota runt förrän boxen ska mockas ut. Då ligger där spån som är lika vitt som när det ströddes dit. :D

2. Hur många hästar tycker du är lagom att ha tillsammans i hagen, förutsatt att de fungerar bra ihop?
Beror helt på hur stor hagen är. Hästarna ska kunna röra på sig och ha möjlighet att komma undan om det är någon som vill leka mer än någon annan.

3. Har du tävlat ponny någon gång?
Nej.

4. Varför började du hålla på med hästar?
Förmodligen för att alla andra gjorde det. :p Började på ridskola när jag var 8 och var sen fast.

5. Var du ett sånt barn som hängde i ridskolestallet flera dagar i veckan bara för att få borsta och mocka?
Inte i ridskolan, men min kompis fick egen häst när vi var 13 år gamla och då hängde jag i hennes stall varje dag. Om det inte var någon i stallet, så satt jag på staketet och tittade på hästarna istället. Kunde sitta där i flera timmar. :laugh:

6. (När) Använder du benskydd på din häst?
Alltid vid ridning/körning.

7. Har du ramlat av mer än 100 gånger?
Nej, jag är inte ens i närheten. :p

8. Vad tycker du att en häst ska klara/hur ska den vara för att kallas grundhanterad?
Den ska kunna ledas utan att gå på/över människor. Flytta sig fram, bak och åt sidan när man ber om det. Den ska kunna klappas över hela kroppen och lyfta på hovarna när man ber om det.

9. Hur många kg hö äter din häst på ett dygn?

7-8 kg

10. Vilka är de 3 salvor/krämer/sprayer etc. som du använder oftast i stallet?
Skillingarydsalvan och blåspray (sårspray)

11. Hur många utetäcken har din häst?
6 st (2 vinter-, 2 100 grams- och 2 regntäcken)

12. Hur varmt/kallt ska det vara för att du ska ställa in ridning/körning?
Beror på vädret i övrigt. Har kört i -15 grader och vindstilla, men med blåst hade jag inte gett mig ut. När det är varmt är det tvärt om, värme + blåst är okej, enbart värme inte okej.

13. Hur många dagar i veckan motioneras din häst?
3. När han var frisk gick han 6-7 dagar i veckan.

14. Vilken säkerhetsutrustning (hjälm, väst, skor...) använder du kring hästar?
Hjälm vid ridning/körning. Alltid skor med stålhätta.

15. Hur många olika tränare tränar du regelbundet för?
Ingen. Har tränat för 1 tidigare.

16. Hur lång hagtid tycker du är "lång utevistelse"?
Över 14 timmar ungefär.

17. Har du vunnit en tävling på regional nivå eller högre?
Nej.

18. Om du tävlar, är det målet med träningen eller en måttstock på hur
träningen går?

Tävlar inte och har aldrig gjort det.

19. Skulle du kunna tänka dig att byta ut din häst?
Nja, jag skulle vilja göra min häst frisk igen.

20. Vilken är din favoritstund/favoritsysselsättning med din häst?
Måste säga ridningen, eftersom jag inte får utöva den längre så märker jag hur mycket jag saknar den. Att sitta på hästryggen med långa tyglar och fatta galopp bara genom att vinkla om höften, att få hästen att gå i en sluta bara genom att flytta vikten till ett sittben - att helt enkelt känna att en liten rörelse från mig får hästen att svara och göra det jag ber om. :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 815
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 823
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp