20-årig fånghäst som vägrar äta...

Z

Ziemona

Hej!
Jag har en d-ponny på 20 år, som fått ett par slängar av lindrig fång under de senaste åren. En gång pga. gräs, och en gång pga avmaskning samtidigt som miljöombyte (tror vi).
Vet rekommenderar specialfoder, så jag gick och köpte svindyra safe & Sound från D&H. Det passar INTE. Hon tittar på det och fnyser.
Detta skulle kombineras med glucosaminpulver, som jag inte kan få in henne på något sätt, eftersom hon vägrar äta det som bjuds, och inte får blanda det i sånt som hon gillar (betfor....).
Har provat lösa det i vatten och ge i munnen, men det löser sig inte, och fastnar i sprutan...
Hällde det på hösilaget, men då vill hon inte ha det heller.
Doppade morötter i det, och då glodde hon argt på mig och gjorde äckelgrimaser...

Så, vad kan man fodra med med tanke på hennes fång, eftersom detta inte tycks passa. Hon pillar bara ut pelletsen och lämnar stråna.
Och hur får jag i henne det svindyra glucosaminet???

tips mottages tacksamt....;)

Sv: 20-årig fånghäst som vägrar äta...

Du kan använda betforn. Du behöver bara laka ur sockret först. Blöt betforn som vanligt, men i överdrivet mycket vatten. När den svällt klart så häller du det hela i ett durkslag så vattnet rinner av, sen spolar du vatten på betforn i durkslaget tills 'sköljvattnet' är klart.

Sen kan du använda betforn som vanligt.

Enklare är ju att ge hästen trygg mat som den tycker om (melassfri betfor, melassfri lucern, olja etc) eller prova en annan färdigprodukt för fångisar som den kanske tycker bättre om ( t ex Spillers Happy Hoof), beror ju på vad det är du är ute efter (MJ, protein, fibrer etc?).

Glukosaminet kan du blanda i avsköljd betfor (finns färdig sockerfri betfor från D&H om du hellre vill det och kan få tag i det, slipper du skölja) eller i melassfri uppblött lucern t ex, så lär det går ner =)

Min kräsna shettis (fångponny) ÄLSKAR Spillers Happy Hoof. Det är inte billigt det heller, drygt 200 kr för 20 kg, men min lilla häst mår jättebra på det:)!

min kräsna herre åt med förtjusning eggersman revital cubes (fångfoder). men du kan ge betfor, skölj bara bort allt sockervatten som alexandra skriver. betfor utan socker är jättenyttigt för en fånghäst!

du kan också skippa fångfodret och ge lusernpellets eller hack utan melass samt extra vitaminer. i uppblötta lusernpellets går det utmärkt att blanda i diversa vitaminer och tillskott, ha så mkt vatten att det blir som en gröt.

Tack för svaren:)
Har köpt speciell betfor från D&H idag, ska testa imorgon!
Hos oss går det ut på att gör allt så enkelt som det bara går, nämligen pappa som står för fodring, och han orkar inte "klydda" allt för mkt!:D
Hoppas på att hon ska gilla sin mat om hon får sin älskade betfor igen, ska bli spännande att se.
där jag handlar har de bara safe and sound fångfoder, men jag kanske ska kolla runt lite. Hon föredrar torra pellets med betfor, och inte massa strå i, som ju även lucern hack är. Är även tveksam till om hon äter lucernpellets, eftersom de ska blötas upp, så bästa alternativet är nog ändå ett specialfoder med betfor.
Vet någon om det finns ett pelleterat fångfoder? Alla jag sett verkar vara strå av olika typer samt lite pellets.

Hon behöver inte några mängder, vårt grovfoder är så bra. Mest för att alla de andra får, samt att jag ska ha något att blanda i tillskott och vitaminer i. så det är ju ingen jättekris om hon inte äter, men det är ju heller inte bra.

Spillers High Fibre Cubes är ett smakligt pelletsfoder som går bra att ge till fånghästar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka