20 år och ensam

T

Tossavainen

Hej hej.
Jag har precis fått reda på att jag är gravid. Tog ett test i torsdags och ett i morse som både visade positivt. Jag är 20 år och ensam på det sättet att jag "inte har en pappa till detta barn". Om ni förstår vad jag menar. Det jag undrar mest över är vad är det som man ska försöka tänka på nu speciellt nu i början av graviditeten? Och är det någon som själv har gått igenom det som jag nu kommer att göra?

Sv: 20 år och ensam

Min lillebror hade ett ONS som blev gravid :) Hon blev alldeles överlycklig medans min bror inte kände riktigt likadant ;) Han är dock med som pappa "på hörnet" så det blir ju inte riktigt samma sak.
Hur känner du? Har du längtat efter barn eller fick du en chock?

Denna tjejen har haft mycket stöd av andra i samma sits. På blogg och facebook. Och hemifrån inte minst!!!
Det är tufft- men det går absolut att lösa.

Jag tycker att du skall börja med att prata med den blivande pappan, även om ni inte är ett par så skall han faktiskt bli pappa. Sen ka man få stöd och hjälp på MVC, på vissa ställen finns särskilda grupper för unga föräldrar.

Stort grattis! Vad roligt!
Ring till Mödravårdcentralen och skriv in dig, så kommer dom att berätta allt det viktiga för dig :)

Har du pratat med pappan till barnet? Även om ni inte är ett par så blir han ändå pappa och kanske vill finnas där och hjälpa tilll. Att utgå från att där inte finns en pappa verkar vara en dålig start. Om det nu inte är så att han inte vill ha något med barnet att göra?

Har du pratat med pappan till barnet? Även om ni inte är ett par så blir han ändå pappa och kanske vill finnas där och hjälpa tilll. Att utgå från att där inte finns en pappa verkar vara en dålig start. Om det nu inte är så att han inte vill ha något med barnet att göra?
fortsätter...
Och skulle det råka vara så att det är ett "medvetet val" att få barn "utan pappa" så ska man vara medveten om att det kommer göras ett ordentligt arbete för att fastställa vem som är far till barnet.
Barnet har rätt till två föräldrar, oavsett föräldrarnas önskemål i frågan.

Jasså? På vilket sätt kommer det att göras ett ordentligt arbete för att fastställa fadern? Jag trodde att det var upp till mamman, så länge pappan inte kommer och kräver umgänge. Men jag har inte någon aning alls om hur det går till, men nyfiken på att få veta!

Det är socialnämndens skyldighet att utreda vem som är fadern.

Hämtat från wikipedia

"Socialnämnden har en skyldighet enligt föräldrabalken att fastställa faderskap till barn vars föräldrar inte är gifta med varandra vid barnets födelse.[1] En förutsättning för socialnämndens utredningsskyldighet är att barnet har hemvist i Sverige.

Faderskapet kan fastställas antingen genom dom eller mannens skriftliga bekräftelse.

Skall faderskap fastställas genom dom, ska rätten förklara en man vara far, om det genom en genetisk undersökning är utrett att han är barnets far.[2] Rätten ska också förklara en man vara far, om det är utrett att han har haft samlag med barnets mor eller att en insemination eller befruktning utanför moderns kropp har skett med hans spermier under den tid då barnet kan vara avlat och det med hänsyn till samtliga omständigheter är sannolikt att barnet har avlats av honom.

Talan om fastställande av faderskap väcks av barnet.[3] I vissa fall förs barnets talan av socialnämnden. Har modern vårdnaden om barnet, får hon alltid föra barnets talan, även om hon inte har uppnått myndig ålder. Talan får vidare alltid föras av en särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet.[4] Pågär mål om fastställande av faderskap, kan frågan om faderskapet till barnet prövas endast i det målet. Talan får i samma mål föras mot flera män.[5]

Mannens bekräftelse ska vara skriftlig och bevittnad av två personer Den ska skriftligen godkännas av socialnämnden och av modern eller en särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet.[6]

När faderskapet har fastställts innebär detta att barnet får rätt till umgänge med sin far, rätt till underhåll, rätt att bära sin faders efternamn och rätt att ärva. Ett fastställt faderskap innebär också att fadern kan bli vårdnadshavare för barnet samt att han är arvsberättigad om barnet skulle avlida före honom."

Jasså? På vilket sätt kommer det att göras ett ordentligt arbete för att fastställa fadern? Jag trodde att det var upp till mamman, så länge pappan inte kommer och kräver umgänge. Men jag har inte någon aning alls om hur det går till, men nyfiken på att få veta!

Om jag inte minns helt fel så är det din skyldighet som moder att berätta så mycket du vet om fadern och underlätta att finna honom.

Vet du bara att han heter Pär och var på harrys fredagen den 14de, så ska du berätta det ungefär. ;)

Nej, det är barnet som har rätt till sin pappa, så det är inte upp till mamman.

Jag har varit i precis samma situation som dig. Jag var ensam och hade precis fyllt tjugoett när min dotter föddes. Har PM:at dig iaf :)

Ts, jag har inga direkta råd att ge dig.

Jag görstår inte riktigt din frågeställning över "vad du skall tänka på", eller din inställning att "barnet inte har en pappa", så jag lämnar det okommenterat, och du får ursäkta lite om jag kapar din tråd för en fråga till Mr Magic.

Mr Magick: Kommer ihåg dig från din tidigare tråd där jag minns att jag skrev ett inlägg kort innan den stängdes http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1058414&page=15, och nu när jag såg dig igen här kom jag att fundera på hur det gick för dig?

Jag antar att det är ditt andra barn ni väntar och att fästmön inte är samma tjej som var mor till det första barnet?

Hur gick det med din rätt till umgänge med det första barnet och problemen med att fastställa faderskapet?

Japp, det kommer att utredas...
Jag jobbade på ett konferenscenter förut och hörde historier om att faderskapsutredare ringt dit för att kontrollera att "kvinnan A" och "mannen B" verkligen hade varit där samtidigt en viss period. :D

"Vad du ska tänka på" och "det du ska gå igenom" beror väl främst på om du har beslutat dig för att behålla barnet eller ej?

Till att börja med, ta kontakt med en mödravårdscentral och skriv in dig. Prata med din barnmorska, hon/han kan med största säkerhet ge dig svar på alla de tusen frågor du förmodligen har nu.

Allmänna råd, drick inte alkohol, rök/snusa inte, ta folsyra (finns på apoteket), sov ordentligt och ta hand om dig. Ät bra mat och har du börjat må illa redan så ät frukost så tidigt som möjligt, det lindrar för de flesta.

Prata med dina närmaste så att du har stöd och stöttning!

Ja det gör de, dock kan ju det landet ha andra lagar så det kan bli problem att hitta pappan för den sakens skull. Men letar gör de och en faderskapsutredning läggs aldrig ner dock kan de lägga den på is sas.

Jag kan ju säga att jag alltid har velat ha barn men det var absolut ingenting som jag planerat. "Pappan" i detta fallet kommer inte att vara närvarande överhuvudtaget. Jag har både kompisar och familj som stöttar mig hur det än blir. Jag vet ju att denna killen har en son sen tidigare och jag vet mycket väl hur det är med dem. (Sonens mamma, sonen och killen).

Jag kan ju säga att jag alltid har velat ha barn men det var absolut ingenting som jag planerat. "Pappan" i detta fallet kommer inte att vara närvarande överhuvudtaget. Jag har både kompisar och familj som stöttar mig hur det än blir. Jag vet ju att denna killen har en son sen tidigare och jag vet mycket väl hur det är med dem. (Sonens mamma, sonen och killen).

Jag vet inte hur du tänkt med faderskapet alls, men barnet har rättigheter till båda sina förädrar och du har rätt till underhåll även om pappan i fråga inte tänker vara närvarande.

Bra att du har en stöttande familj och vänner, att vara ensam gravid och ensam mamma är ganska tufft.

Lycka till :)

Jag pratade med ”pappan” så fort jag fick reda på det. Men han vill inte ha något med det att göra. Och jag kommer heller inte att tvinga honom. Jag kommer att göra vad jag kan för barnet. För jag ska behålla det. Och faderskapstest blir det ju vilket fall som helst, speciellt med tanke på dem nya reglerna eller lagarna som skulle komma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: ryujaneiro
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar