2 problem...

C

CoNjAk

Jag har en d-ponny som jag köpte från ridskolan där jag rider för 7 månader sedan.
När jag hoppar med honom så bara springer han! Fort! När jag hoppar bana så går det bara fortare och fortare... Jag orkar inte hålla honom! Han har stått på ridskola från han var 5 år tills han var 12 (då jag köpte honom). När han gick på ridskolan så fick han ju oftast springa så fort som han ville, speciellt för dom mindre ryttarna.

Mitt andra problem är att är:
Är det bara ett "vanligt" hinder (med bara bommar) så hoppar han. Men är det t ex sjäbodar, grind, mur eller liknade så vägrar han! Den sista tiden han stod på ridskolan så vägrade han ut sig på mång tävlingar och det ju det han gör med mig nu också!

han nån något förslag som kan hjälpa mig?????? :confused:

(jag rider för instruktör rgelbundet, både hopp o dress)

Sv: 2 problem...

Studs brukar hjälpa....
Då kan ju hästen inte rusa på hur som helst. ;)
Andra kombinationer också...
Annars så är det ju det att stanna hästen framför hindert, ibland också efter för att han inte skall rusa efteråt.
Men är han svår att hålla går det kanske inte... :(

Jag har också ridit sådanna hästar, fast de har inte varit mina efna, så jag har ju inte kunnat göra övningar med dem... :crazy:

Mycket serier så han lär sig att coola ner, sen är det bara att träna på läskiga hinder det är det enda som hjälper, varje gång du hoppar ta fram något annorlunda så han får vänja sig att hoppa över sånt också.

mkt serier med anridning i trav är jättebra för hästar som springer. om hästen fortsätter springa genom serierna så kanske man får höja hindren lite så han inte kan springa igenom måste ta i istället. och träna massor av dressyr med halvhalter övergångar och tempoväxlingar så kommer det bli bättre i hoppningen.

titthinder är det bara att träna träna träna på, det finns inget annat sätt. låt honom titta första gången om han stannar, men han får INTE springa förbi det som är läskigt. när han har tittat färdigt ska han bara hoppa. ha gärna så låga hinder så han kan kliva över i skritt om det skulle behövas! lycka till!

Tack så jätte mkt för era svar! :D
Jag är jätte glad att ni tagit tid att skriva!!

Tack igen!!! :bow:

När det gäller 'läskiga' hinder får du helt enkelt träna på det. Ta det som en del av träningen, att regelbundet sätta upp små lydnadshinder, på kanske 20 cm som hästen anser är läskiga. De är så små att hästen kan gå över dem... Det kan du göra någon gång i veckan, sista kvarten av något ridpass kan du trava över ett småhinder med läskiga grejer under.

Polishästträning är ett annat alternativ. Ökar förtroendet mellan häst/ryttare och ni får öva på 'läskiga' saker för en erfaren instruktör.

Annars får du ju rådfråga din instruktör. Det är det hon är till för!

Det finns en jätte bra film om gymnastikhoppning och andra specialövningar som tar upp bla lydnad. Filmen heter Gymnastikhoppning och andra specialövningar med J-O Wannius, och är gjord av Jan-Olof Wannius.
En bra film med många bra tips!

mmiaa skrev:
Det finns en jätte bra film om gymnastikhoppning och andra specialövningar som tar upp bla lydnad. Filmen heter Gymnastikhoppning och andra specialövningar med J-O Wannius, och är gjord av Jan-Olof Wannius.
En bra film med många bra tips!
...men de där filmerna är ju så tråååååååkiga!

Vi har också en sån ponny och allt sitter i huvudet på ryttaren (nåja nästan allt). Om den som rider kan vara lugn och INTE börja dra den i munnen utan fortsätta rida på lätt hand och jobba med säte och skänkel så BLIR den lugn, men det går lite fort ett tag i början...

Det värsta man kan göra är att betsla upp och tro att det löser nånting.

Xeline skrev:
Det värsta man kan göra är att betsla upp och tro att det löser nånting.
generellt ja. men jag vet hästar där det faktiskt blivit mycket bättre av att betsla upp. det är inget bra att sitta å slita i hästen så man blir blå heller...

Jag skulle arbeta mycket på volt över små lydnadshinder. Få honom att galoppera på i lugn jämn galopp och bära sig själv.
Göra halt ibland innan hindret, och ibland efter så att han lär sig vänta på dig och dina kommandon. Rid gärna på böjda spår, då det brukar vara lättare att ha dem lugna där än att släppa dem på en långsida.
Sätt upp lite upphöjd cavaletti och trava över långsamt men med mycket "tryck" så kan får jobba uppåt i mer passageliknande trav. Lägg mycket tid bara på at få honom lugn och avslappnad!
Angående titt-hindren skulle jag ha dem ofta inne i ridhuset, rida åttor runt dem och bara låssas som ingenting, så att han inte längre reagerar på att ha dem i närheten. När han accepterar det skulle jag hoppa dem i låga höjder, gärna med anridning i trav så man hinner med att parera, styra och hålla om.
Hoppa ofta, 2-4 ggr i veckan över små låga titt-hinder, men bara några språng per gång så det inte blir så stor grej av det hela. Sen när det går bra så brukar det räcka med att underhålla "titt-hoppning" bra nån gång då och då...

Inte en chans. OM du behöver slita så du blir blå så är det för att hästen är oriden.

Vår ponny är typexempel på det. Den är en egentligen känslig häst, men den rusar på hinder, du kan slita dig blå - det händer inte ett skit - den tar inte tygeltagen. Men du kan också rida den tills den lyder tygel, och framför allt vikthjälper och skänkel. Då är den hur reglerbar som helst (nåja, nästan iallafall).

Jag har trnat mkt serier och sånt med han nu och han har blivit SÅ mkt lugnare och reglerbar!! en halt annan häst!! iaf på små hinder under 70-80cm...
jag har ju inte tillgång till ridhus förut de 1ggr i veckan jag rider lektion men jag brukar träna med små läskiga saker ute på gårdsplanen å går bättre.. (pappa höll på i en timme för att få han att gå över en grönplast pressening men...)
så får vi väl se sen när tävlings säsongen börjar!!
Tack för alla snälla svar!!!!

(jag rider på ett vanligt tre-delat bett, tant agda, men han lyssnar ändå!)

Testa med mycket halv halter... :smirk:
Hoppa studs...
Tränna på att hoppa grindar om han e rädd för dem...tränna...
Fråga din trännare om hon/han har nåt förslag...
Fråga nån duktig kompis om hon/han vill testa hoppa din ponny nån gång å då kanske hon/han kan ge dig något bra tips...
Lycka till!

Något som jag tycker fungerar mycket bra på hästar som vill springa iväg är caprillibanor. Man bygger en bana som innehåller både enkelhinder, cavalettiserier och kombinationer/studsar. Man travar över cavalettin, vänder kanske snett igenom, fattar galopp, hoppar ett enkelhinder, saktar av till trav, lägger en volt, fattar galopp, vänder rätt upp, hoppar en serie, saktar av till trav, lägger en volt och travar bommar på volten, gör halt, ryggar trav igen, hoppar enkelhinder, osv osv.
Detta var alltså bara ett exempel på vad man kan göra. Det gäller att det händer något hela tiden. Man använder alla gångarter och alla olika ridvägar. Det skolar hästen och lär den att vänta på ryttaren. En jättebra bok, som innehåller såna här övningar är "strömsholmsmetoden" som lärarna på Strömsholm gjort.

Oftast är det ingen bra lösning att betsla upp, men ibland kan det vara nödvändigt. Alla hästar är individer och är "heta" av olika anledningar. Ibland kan det bli bättre om man byter bett till ett "snällare" eller kanske en annan storlek.
Vissa hästar är också känsliga för vilken nosgrimma man har.

Att hästen vägrar på vissa hindertyper, kan ocskå bero på olika saker. Är du säker på att det inte är du som reagerar? Vissa hästar är känsliga och märker om vi tex rider an lite hårdare än mot andra hinder. Då blir dom misstänksamma. Ett bra sätt är som någon skrev att bygga upp hindren men inte hoppa dom förrän du märker att hästen kan gå tätt intill utan att spänna sig. Helst ska man ju göra det varje dag under en period.
Lycka till!

En bra övning för att få heta hästar att lyssna....
Efter ett hinder, alltså så många meter du finner det lämpligt och avståndet kan kortas efterhans, sätter du en bom eller cavalettiserie.
Hoppa över hindret, bryt av till trav och trava över bomserien.

eller så rider man mer dressyr så att hästen lyssnar!

dressyr eller markarbet är grunden i all ridning. Dock finns det hästar som sköter sig exemplariskt på släta marken, men kan få för sig att rusa mot hinder ändå..

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 013
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 016
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar