2 okända hästar i samma transport?

M

Midnightwalker

Gissar på att jag lagt tråden rätt, annars får den flyttas.

Ska iväg med min häst i sommar, ca 13 mil (?) och en vän ska ha med sig en häst i samma transport, som är hyffsat hög i rang liksom min häst. Båda är alltså vallacker, och min häst är kastrerad som 11 åring så han skriker alltid och slår med frambenet när han vädrar lukt av en annan, så nu till min fråga:

Hur går man till väga när man ska ha två hästar som inte setts förut, och ha dem i samma transport ca 13 mil?

Funkar det?

Har ni några erfarenheter, några säkerhetsåtgärder man bör ta till/göra?

Jätte tacksam för goda råd! Alla hästar som transporteras tillsammans kan ju inte vara bästa kompisar, eller? :confused: Vet att en tjej i mitt f.d. stall lastade på sin stora hingst med ett sto, det blev kaos i transporten men gick absolut till slut, är ganska bekymrad över just sådana situationer..

Tacksam för goda råd och svar! Kram på er, glad sommar! :bump:

Sv: 2 okända hästar i samma transport?

Ni har inte möjlighet att ha hästarna tsm i några dagar i hagen före avfärd? Det skulle i så fall vara ett alterativ, då får dem göra upp om vem som är "kingen" och sen när avfärden väl blir kanske dem inte bryr sig i varann så mkt? Om dem har en varsin påse hö under färden. Var bara ett tips, vet ej om de funkar men :P

lycka till

och knyt dem kort så dem inte kommer åt varann så mkt

Eftersom båda är oerhört ranghöga och min häst har blivit allvarligt skadad i hage av en annan ranghög häst för 2 år sen (benfraktur bägge bak) riskerar jag absolut inte detta! :O vi ska ju på samma ställe med hästarna men vi kommer då dela av hagarna så dom går själva, fast brevid varann.

Hej! det är ju jättesvårt att svara på. Men häromdan körde vi faktiskt 2 hästar som inte känner varandra alls. det gick hur bra som helst. Båda är väl normala i rang och båda ston. I ditt fall låter väl din häst som om han skulle kunna starta ett "bråk".

Det man kan göra är ju att ha korta linor så de inte kan nosa på varann. Sen bara åka! :) Och kolla ibland så allt är bra. Om ni måste göra resan så är det ju inte mkt att välja på. Än att prova alltså.

Hoppas det går bra.

Mvh Michaela

Tack för ditt svar, känns alltid att skönt att få bekräftelse av folk som själva håller på med hästar, för om de skulle vara någonting så vet man att jag inte är ensam om att göra en sak exempelvis.

Jag tror inte min häst skulle starta ett bråk, det han gör är att skriker och slår med frambenet, men jag har aldrig sett han försöka sparka, hugga eller så mot någon annan häst, han gör för det mesta bara läten ifrån sig, sen vågar jag inte säga hur det är med den andra hästen, vet bara att den är ranghög, om man kanske skulle låta dom skrika av sig utanför transporten och sedan hänga upp lite hö i transporten (egnelitgen emot hö i transport, skeptiskt till att dom fastnar =/ )

Fler som har bra tips?

Har vääldigt ofta varit med om att vi kört två hästar (endast ston och valacker) som inte känt varandra till tävlingar, ranghöga som låga, tillsammans i 20+ mil tur och retur och det har aldrig varit några problem. De har ju stått bundna så pass att de inte kommit åt att peta på varandra.

Finns det ingen möjlighet för dig och din vän att ni kan provlasta båda i förväg, ev. köra en kortare runda bara för att se om de håller sig lugna?

Tyvärr inte vi bor ju en bra bit ifrån varann. :( Usch vad hemsk jag känner mig som inte har möjlighet till någonting.

Men som du säger, dom står ju uppbundna, egentligen så tvivlar man på att allvarligare saker kan hända, skulle det bli "luft slagsmål" så är det väl "bara" till att lasta ur och testa på nytt, går det inte så går det inte...

Jag körde min ponny tillsammans med en kompis ponny och dom hade alrdig träfats förut. Gick jättebra trots att mellanväggen hade hoppat ur sitt fäste så min ponny stod på en 50 cm bred yta och hennes ponny tog upp resten :p

Jag har kört okända hästar tillsammans flera gånger. För det mesta har det fungerat bra. Bara en gång (av typ 50) så har det inte fungerat och då la sig den ena ponnyn ner med hovarna mot väggen och ryggen mot mellanväggen. Det var dessutom den vi trodde skulle vara snällast. :p

Bind de tillräckligt kort så ska du se att det inte är någon fara! :)

Hur kort får dom stå, finns det något rimligt mått, är så himla ovan på transport, dom gånger jag transporterat min häst har bara varit i ilfart till massa kliniker, och på återbesök hos vet. =/

Eftersom båda är oerhört ranghöga och min häst har blivit allvarligt skadad i hage av en annan ranghög häst för 2 år sen (benfraktur bägge bak) riskerar jag absolut inte detta! :O vi ska ju på samma ställe med hästarna men vi kommer då dela av hagarna så dom går själva, fast brevid varann.

Varför riskera att det händer i transporten då?
Då är det väl bättre att åka två gånger eller hyra en till transport. Finns ju många mackar som har nu "hyr här, lämna där" som är riktigt smart!

13 mil är ju ingen jättesträcka heller så det GÅR att åka två gånger... Hade det varit 25 mil + hade jag först övervägt det kanske... Men hellre hyra en till transport istället för att riskera nåt

Har ingen möjlighet att köra min häst själv eftersom jag inte har körkort eller någon som kan ställa upp på att köra, utan det är hennes mamma som kommer ställa upp på detta och kan inte begära.

Förstår fullständigt vad du menar, men detta hände i en hage av en häst som jagade livet ur honom tills han var tvungen att stanna och stog och sparkade på honom för kung och fosterland-typ. Eftersom min häst är försiktig av sig numera så tror jag inte något mer allvarligt kan hända, han sparkar inte med sina bakben längre, och tanken med tråden var väl mer höra hur andra gått till väga, tips osv. Jag är fullständigt medveten om min hästs välmående och sätter naturligtvis detta i fokus, men bäst är väl alltid att höra sig om, hur man än bestämmer sig!

ja har lite samma problem, ska iväg med en i samma stall, hästarna går i samma hage och de är inga större problem så länge dom inte har mat att slåss om.

tror de kommer gå bra att åka med båda sålänge man inte hänger in hönät..min pålle sparkar nämligen väldigt när de är mat inblandat, även om han står i sin box så skyddar han maten mot dom andra hästarna.

så tror ju att i ditt fall så går de nog bra så länge dom inte nosar på varandra och sålänge de inte är mat med.

Att knäcka en mellanvägg och kröka en bakbom är ingenting för två hästar som kommer i krackel. Är de inte bägge två hyfsat vana åkare, kan det bli riktigt illa. Har varit med om ett fall där en ponny och en stor häst kom i bråk under en färd (dessa hade åkt lugnt ihop till tävlingar under 1,5 års tid). Det slutade med att ponnyn knäckte mellanväggen, satte sig i panik i släpet och lät den stora hästen stå på en liten tårtbit. Den större höll därför på att gå över bommen när bilen stannade, också den i panik över situationen. Ingen rolig sits, att behöva lasta ut två panikslagna hästar utan bakbom, på hyfsat trafikerad väg...

En annan aspekt är den att det faktiskt är väldigt få transporter som lagligt kan lasta vikten av två fullvuxna hästar. Om vi börjar där: har den som ska köra rätt körkort, bil och transport till två hästar? Annars blir det riktigt, riktigt farligt...

Att knäcka en mellanvägg och kröka en bakbom är ingenting för två hästar som kommer i krackel. Är de inte bägge två hyfsat vana åkare, kan det bli riktigt illa. Har varit med om ett fall där en ponny och en stor häst kom i bråk under en färd (dessa hade åkt lugnt ihop till tävlingar under 1,5 års tid). Det slutade med att ponnyn knäckte mellanväggen, satte sig i panik i släpet och lät den stora hästen stå på en liten tårtbit. Den större höll därför på att gå över bommen när bilen stannade, också den i panik över situationen. Ingen rolig sits, att behöva lasta ut två panikslagna hästar utan bakbom, på hyfsat trafikerad väg...

En annan aspekt är den att det faktiskt är väldigt få transporter som lagligt kan lasta vikten av två fullvuxna hästar. Om vi börjar där: har den som ska köra rätt körkort, bil och transport till två hästar? Annars blir det riktigt, riktigt farligt...

Instämmer! :bow:

*KL*
Tycker oxå det låter farligt. Kan ni hyra en 2 hästars lastbil? De är säkrare:idea:
Sen brukar Hingst och sto vara mkt lättare än hingst och valack

Transport laglig för två fullvuxna hästar är givetvis redan fixat, har en sådan transport. Sedan har ju inte det med saken att göra i denna tråd, personen som kör transporten har körkort för stora långtradare då hon jobbat med detta i 10 år tidigare.

Som sagt, hör inte till ämnet men iaf.

Men hyr en hästlastbil då:idea: Mkt bättre och säkrare om din häst är kaxig av sig

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: QueenLilith
·
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 715
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar