2 hundar istället för 1

Diabetikern

Trådstartare
Går i tankarna att skaffa mig en hund till.
Jag har för närvarande en liten dvärgschnauzertik. Hon kommer bäst överens med hanar så jag funderar på att skaffa en liten hanhund. Gärna lite äldre. Min är 3 så jag skulle gärna se att den andra är över året iallafall. (och kastrerad men det kan jag göra själv hos vetrinären) Jag vill inte ha några valpar hemma. (hur söta de än må vara)

Vad bör man tänka på om man skaffar sig en hund till? Speciellt om det är en "vuxen" hund?

Som sagt detta är bara funderingar men tänkte kolla med er som har flera hundar.

Min hund behöver aldrig vara hemma själv så om den andra hunden inte kan vara själv är det absolut inget problem.

Jag har ganska stor vana av hundar (är väl ingen expert men är inte helt bakom flötet heller) och har hjälp om så skulle behövas av kunnigt folk runtomkring.

Nu hade de här kunniga personerna dock inga argument för eller emot att skaffa en hund till så jag vänder mig till er bukefalister.:)

Om jag nu hittar någon intressant hund hur många ggr behöver de träffas på neutral mark innan man "föser" ihop dem?

Jag har funderat på en hund till i snart 2 års tid men inte kommit till skott. Finns inget som säger att jag skulle göra det nu heller. Men man kan ju alltid höra sig för.:D
 
Sv: 2 hundar istället för 1

Om det är två hundar som är ok i skallen så räcker det med att de träffas på neutralmark vid första tillfället. Gå en promenad tillsammans. Sen är det bara att "fösa" ihop dem.

Glöm inte att det är du som bestämmer... Så blir det gruff så säg till dem "att sköta sig"....
 
Sv: 2 hundar istället för 1

Jag håller med "syrran", att dom träffas en gång bör räcka..

Jag har haft 2hundar tidigare (2årig tik så kom det en valp..) och jag gjorde ett misstag som jag inte kommer att upprepa den här gången!!
(Väntar hem en valp om 3 veckor).
När jag hade båda två ute på promenad och Sadie (2åringen) var "färdiglydig"= kom alltid på inkallning, brydde sej aldrig i andra hundar/männsikor osv. så släppte jag en hel del fokus på henne eftersom att valpen krävde sitt.
Ganska snart insåg hon det och föredrog att dröja kvar vid lukter, nån gång smita iväg till en annan hund osv.
Vilket egentligen är helt självklart, så hade jag använt insidan av pannbenet hade jag aldig behövt göra det misstaget!! :angel:
Men, men, man lär sej av sina misstag :smirk:
 
Sv: 2 hundar istället för 1

Jag har ju tills alldeles nyligen haft 4 hundar och jag tycker det är en stor fördel att ha fler, just för att de ändå är artfränder och kommunicerar bäst tillsammans.

Nackdelen är ju att det är dyrare och tar mer tid, men jag tycker fördelarna överväger.

//E
 
Sv: 2 hundar istället för 1

för mig så träffades hund nr 1 och hund nr 2 varandra på en gång, gick en kort promenad, tog med hund nr 2 i bilen åkte hem och sedan dess har det bara gått bra :)
tog självklart hund nr 1 med mig hem åxå ^^
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 194
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 908
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 520
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp