2 honkatter ihop?

R

REFUSE

Jag har en honkatt som är ca 1 år, och ska köpa en kattunge, som också är hona. Går det bra att ha dom ihop då? Kommer dom att bråka och fräsa?

Sv: 2 honkatter ihop?

Jag har 2 stycken honkatter, men det är bara 4 månader emellan dom...
De första 3 veckorna fräste de åt varandra, den som kom fräste mest medan den som redan bodde hos mig var mer nyfiken. Höll på att ge upp, men efter dessa veckor blev de bästisar, de har hållt ihop i 8 år nu och tror de skulle dö av sorg om de inte hade varandra....

Ge dom tid och lycka till! Din kisse inser snart vilken lycka det är att ha en kompis när du inte är hemma...

Jag har aldrig varit med om att det inte fungerat.

Vi har en hona på 1,5 och tog igår hem en liten flicka på 12 månader. Än är de inte bästisar - lillan håller den andre på beskedligt avstånd efter att ha fått sig en liten putt igår. Men det går bättre och bättre. De behöver ofta tid att vänja sig vid kattungar. Min syrras hona (min kattunges mamma) var inte allt för förtjust när hon tog hem en kattunge i våras. Hon var tjurig i nästan en månad och första tiden ville syrran inte ens lämna både ensamma hemma - den stora fick gå ut då - för at undvika att de skulle ryka ihop ordentligt.

Men det var en pedant birma och dom är ju som dom är. ;) Det går iaf jättebra nu och hon agerat storesyster åt min kattunge och hennes bröder ända sen dom föddes.

Låt dem sköta det själva och låt det ta tid.

Okej, aa det löser sig nog, min katt Kiwi som jag har nu är väldigt snäll av sig för det mesta men det kan ju hända att hon blir lite avis. Och båda är blandat Norsk skogskatt och Bondkatt.

MissFideli skrev:
Tror du att dom vet om att dom är av samma blandning? Eller varför skulle det påverka menar du?

Nej det lär nog inte påverka någonting men olika kattraser har ju olika attityder, och ehh jag vet inte :d

Eftersom dina inte är renrasiga så kan du nog inte räkna med att dom har samma temprament. Det är ju inte bara den ena delen som bestämmer.

Hurpass det kommer gå bra eller ej går inte att sia om. Lugna, snälla katter kan bli riktigta skitstövlar när det kommer in en ny katt på deras revir. Så det kan gå jättebra. Eller inte alls. Det visar sig när du testat. Räkna med en lång tids fräs och morr iaf. En unge är ju inte lika farlig som en vuxen, men det beror på hur ungen är. Är den framåt och kaxig så kan det ställa till problem. Beroende på hur den vuxna katten tar det.

aa ioförsej. =/ ja ja vi får väll se hur det går .

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama