2 års premiering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
C

Cronis

Är det någon har lite koll på vad som ingår...?

Jag har en hingst som blir 2 till sommaren å vill visa honom, om han inte är odräglig förståss.
Vad bör man träna på, förutom "vid hand" och "uppställning"

Hur går det till?
Ska någon annan visa sina 2 åringar, vart isf?

Sv: 2 års premiering

Man visar dom väl uppställda och för hand i skritt & trav. Det är väl inte mer än så på premiering?

Men det kan ju vara nog så mkt för en odräglig unghingst. ;) :D

Ja vi har ju tränat på det, men det va ju när han va 1, å skulle iväg åp 1 årsvisningen, men då blev det inget.
Sen dess har vi inte tränat något :crazy:

O han är så odrädlig, stor å uh.... ja.... Jag vet inte allt. Men med lite träning så ska det nog bli häst av honom oxå. :D
Det är nog inte bara han som måste träna, även jag, om jag ska kunna hålla hans trav...

Hej!

Börja träna med en gång!!! Och träna på att stå still, för det har hingstar överhuvudtaget svårt för om det springer runt ston omkring dem. Det uppskattas av domaren också, det blir mkt lättare att bedöma hästen om den håller sig något sånär still och inte far omkring som ett torrt skinn.

När jag visade hingst så fick kanske inte hästen så bra betyg men jag fick beröm för att hästen var väluppfostrad och väl förberedd för visningen...så visst lönar det sig att både träna och visa. :D

///Karin

Jo man ska vara väl förberädd, absolut!
Å träning måste göras! Problemet är att hästen är min farfars, men såsmåningom min, å jag kan inte ta mig till stallet hans. Krångligt...
Och han kan inte träna på detta, det blir inte som jag vill då... :D

Är det något man ska tänka på till tävlingsdagen?
Ska han vara knoppad? :crazy:
Klädsel?
Utrustning på hästen?
Alla har ju så olika, å jag vill helst ha ljusa byxor mörkt upptill å hjälm, men man hör ju olika överallt...

Det är inte så mycket mer att träna utom att sköta sig vid hand i skritt och trav samt ställa upp. Dock har du en hel del att vinna om du miljötränat hästen innan så den varit i ridhus (om visningen är i ridhus) att den varit på andra platser där det varit andra hästar runt etc.

Jag tränade bara uppställning med mitt sto, hon är en cool typ och brydde sig nada om ridhus, andra hästar (mer eller mindre uppfostrade sådana) etc. Trots att hon aldrig varit av gården, aldrig sett ett ridhus etc. Liten pärla. Däremot blev hon trött i huvudet av alla nya intryck, och det samt en felbedömning av körtiden så vi var där lite för tidigt, gjorde att hon var ganska 'matt' när det väl var dags för visning, vilket gav henne lägre poäng än hon kunde haft/hade haft om hon inte varit trött. Hon fick 87777, och hon skulle garanterat haft en åtta på traven te x om hon inte varit trött. Det är ju inga STORA skillnader det handlar om, men är poängen viktig så. (för mig var poängene g oväsentlig, jag sa innan att jag är nöjd om hon sköter sig)

Klädseln du har tänkt dig blir jättebra.

Jag vet inte om det är likadant på alla ställen, men normalt är nog sommarpremieringarna utomhus.

Träna på att springa på ett RAKT spår, svårt då hästen är okoncentrerad... Alla tyglar i höger hand vid trav!

Träna på att skritta med bra energi utan att hästen börjar trava, kan också vara svårt. Tygeländen i vänster hand vid skritt.

Träna på att ställa upp med öppna sidan mot domaren. Kolla hemma vilken sida som är enklast att ställa hästen öppen på, det kan skilja sig har jag märkt. Vissa hästar har dock lätt för sig och fixar vilket som helst enkelt, fattar vad man vill.

Knoppa givetvis! Full puts på päls och svans. Hovskägg och öronludd borta. Hovar i bra skick.

De kallar i mitt distrikt in hela gruppen samtidigt i ringen (t ex 2-åriga hingstar och valacker). Alla visas skrittandes runt ringen. Sedan halt medan en häst i taget visas på medellinjen i skritt, trav och exteriör. När alla är klara och resultatet uträknat så går man runt i ringen i placeringsordning. Antar att de delar eventuellt större grupper.

Lycka till! Det är skoj och nyttigt att visa sin häst.

Tack för en utförlig redogörelse, eller va sägerman?

Då blir det med andra ord, trav-tävlings puts på hästen, dock med knoppar... :D

Jag ska bara övertala farfar om att ajg ska visa häst lymmeln åxå :bump:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka