2-åringar i trav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Aloette89
  • Startdatum Startdatum
Sv: 2-åringar i trav?

*kl* Jag hör till skaran som är ganska kluven vad gäller stammen på travhästar. Självklart skulle jag välja en Varenne avkomma framför en "stamlös" häst, dock FÖRUTSATT att den är rättställd. Tyvärr är det dock måånga som köper välstammade hästar för att glänsa med dem, och det kan man inte göra med en ostammad häst, hur bra den än blir i princip...

Sedan, handen på hjärtat, det är inte många av de hemmabygghästarna som egentligen får någon chans, ringer du och vill sälja den med ovanstående stam till någon stjärntränare, tror jag att de skrattar dig rakt upp i ansiktet, så jag tvivlar på att man ens kan jämföra olika stammar så för det är ytterst få av de hästarna somn hamnar hos de tränarna som tar fram stjärnhästar år efter år. Och hur det än är får en sådan tränare kanske ur lite mer av en häst än oss sketna amatörer :angel:?!

Till TS: Jag tror det är lite för tidigt att säga om det kan bli tvåårsstart eller inte när hästen knappt är inkörd... Låt henne få tala om själv, alla hästar kommer inte till start som tvååring, många måste få mer tid på sig men det märker man när hästarna få börja gå snabbt hur de är mogna för det.

Prema hästen först om den är i tävlingsmässigt skick. om den är fin o fräsch efter premien kan du ju överväga ett kval.. men stressa inte sista tåget går inte för äns om 9 år för din del o så länge ska du ju inte behöva vänta

Jag skulle nog försöka få dem till ett premie lopp och sen vänta med att kvala och starta tills den är 3år.

Jag får nog faktiskt säga att jag håller med....
Sambon har jobbat med att köra in unghästar för proffstränare och det är BARA toppstammade hästar, men det är bara ett fåtal som klarar den hårda konkurrensen...

Har kollat på stc,tyvärr så saknar hästen bra stam,att satsa på ett hemmabygge på en hingst som inte har presterat någonting i sitt liv,finns inga meriter någonstans-mamman i fråga,har inte heller gjort något imponerande,-för det första-man ska vara glad om man i överhuvetaget kommer till start,det är så svår konkurrans i dag,med många bra stammade hästar,-en 2 års start på en sådan här häst,krävs både tur och mycket skicklighet-man lägger ner så mycket tid på dessa hästar,blod,svett,tårar,varför satsar du inte på en bra hingst istället,?(till nästa gång i allafall) mormor har väll lämnat några ok,men lite långsökt i det här läget) -kanske ni tycker jag är elak med mitt inlägg,men ni som har sysslat med trav länge,förstår nog vad jag menar.-MEN visst,kanske din häst blir en duktig tävlingsindivid,vilket jag hoppas för din skull!!-men det finns större chans att lyckas med lite kvalite`!-ska lägga namnet på minnet,kollar på infon om ett år,2 år,-lycka till..:cool:

Hah! Ja nu kan man säga jag var ute och snurrade!
Mormodern har lämnat agusta bell, och inte augusta bell :p

My mistace!

Läste igenom tråden och insåg att jag känner till ditt sto Alouette. Jag jobbade i ett travstall i kalmar förut där hennes första avkomma Wingaz tränades... Han var stooor!!!! Kolla på körbilden, tycker det syns på den! Tyvärr fick ha avlivas alldeles pga skada.
gazamedBjrn11mars.jpg

Gaza30mars.jpg

Bilder på Wingaz.

Vet att jag har bilder på den andra avkomman oxå, kunde bara inte hitta dem.

Träffade Aglow oxå! Kanske inga bra bilder men det var allt jag hade!
th_Aglowfrnsidan.jpg
th_Aglowhuvud2.jpg

Är ganska ny i det här med trav och så.
Men har ett sto som blir två nästa år. och vi har funderat väldigt mycket fram och tillbaka på om vi skall starta henne eller inte under 2008. Hon är väldigt robust och välskapt dessutom är hon född 26 Januari så hon har ju vissa fördelar men det känns samtidigt elakt emot hästen. Hon är visserligen en sån som älskar attt aktiveras men jag vet inte helt enkelt. Så nu söker jag råd och tips.

Jag kan inte heller så mkt men det jag vet är att våran 2-åring efter rite on line och undan pleassure pellini.Hon har premierat och gått kval och det gick bra och hon står hos tränaren anders lindström.När hon var 1 så köpte min pappa henne och delade ägandet med min hovslagare och pappas kompis. Då var hon jätteliten och var inte inkörd men så snäll var hon och nu har växt till sej ordentligt och ser riktigt ståtlig ut.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24