2-åringar i trav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Aloette89
  • Startdatum Startdatum
Sv: 2-åringar i trav?

tyvärr köpte vi ju märren efter idealen dräktig.(alla tre i familjen tycker om ideal :angel:)Men men... så vi hade inte något att säga till om stammen...men dom vi pratat med och som har hjälpt till med Cherie säger att hon ser lovande ut. hon är ju som sagt under inkörning och har enligt henne som kör in henne visat sig ha stor egenvilja och vara "hård". förstod inte exakt vad hon menade med det sista. Men det verkade bara vara positivt enligt tjejen.

Kan vara... Själv gillar jag såna som inte krånglar under inkörning och visar egen vilja, lite egen vilja som små - mycket egen vilja som vuxna... :crazy:

Det kan man ju inte bestämma innan den ens är inkörd?!?! Det märker man ju när man kört den ett tag :-)

Första inlägget men nu får det vara nog med att bara läsa och aldrig skriva.

Först och främst är det ju som alla påpekar bara att vänta och se. Om hon är redo nästa år så är hon redo, inte mycket att snacka om.

Sen är jag också mycket fundersam i ämnet som tråden faktiskt handlar om. Att starta häst som tvååring eller inte. Beroende på vem du talar med så får du helt olika versioner. Många säger sig ha sett unga talanger köras sönder av ivriga tränare men samtidigt har vi ju sett talanger misslyckas fatalt en bit in i karriären oberoende på ålder vid första start så det känns som ett lite väl lätt argument. Svenskt trav är ju på både gott och ont inte alls lika unghäst-baserat som i många andra länder men den almänt negativa synen som finns på tvååringsstarter känns överdriven.

Sist men inte minst, snacket om att hemmabyggen håller travet vid liv känns väldigt vagt. Jag stödjer alla som vill satsa på denna typ av avel, det är roligt om ni lyckas, men chanserna minskar rent statistiskt (och inte så lite heller). Är själv hästägare och vi planerar att betäcka ett av våra ston 2008. Eftersom vi inte kommer sköta häst själva vid hemmet så är det egentligen ingen kostnadsfråga att välja en fin hingst då kostnader för träning och uppstallning m.m i långa loppet äter upp skillnaden mellan 25 och 75 tusen.
Men älskar se när det dyker upp okända stammar, så lycka till!

För övrigt är Aglow Willpower registrerad som valack ;)

Är ganska ny i det här med trav och så.
Men har ett sto som blir två nästa år. och vi har funderat väldigt mycket fram och tillbaka på om vi skall starta henne eller inte under 2008. Hon är väldigt robust och välskapt dessutom är hon född 26 Januari så hon har ju vissa fördelar men det känns samtidigt elakt emot hästen. Hon är visserligen en sån som älskar attt aktiveras men jag vet inte helt enkelt. Så nu söker jag råd och tips.

Jag skulle rekommendera dig att börja köra henne så snart det bara går, börja med 3-4 km i lugnt tempo, kör varannan dag,öka sedan både fart och tempo så att du efter 8 v är uppe i ca 15 km, men hon ska inte behöva vara riktigt trött (puls ca 60s/m, 10 min efter träningspass) , men det känner du efter ett tag! Glöm inte att låta henne skritta ibland, börja passet med 3-400 meter skritt och avsluta lika, jag tycker också att du ska stanna då och då och få henne att stå still lite längre, man brukar ha igen det senare, inkörningen är inte klar bara för att hästen går för vagn! Jag brukar under uppbyggnadsträningen låta hästarna sträcka ut ordentligt 1-150 meter 2-3 gånger under ett pass, allt för att träna upp travtekniken, men släpp inte iväg henne om hon verkar trött, utnyttja hennes egenskaper smart så hon upplever träningen lustfylld och rolig. Efter 12-15 v kan man börja med lite lätta intervaller om allt gått bra, det viktiga med intervaller och unghästar är att få upp travtekniken och ha känsla för att hästen har roligt, och inte blir för trött. Tänk på att farten är värst för hästen, låt inte en unghäst springa på gränsen till sin förmåga för långa sträckor!! Därför förordar jag intervaller åtminstone 4-6 veckor innan banjobb blir aktuellt, och väl på banan, hästen ska alltid passera mållinjen med fulla linor, ta det lugnt men träna hårt och med kontinuitet och tanke bakom! Många gånger är kontinuiteten viktigare än kvaliteten i alla fall på unghästar!

Senast ändrad av en moderator:

att satsa på ett hemmabygge på en hingst som inte har presterat någonting i sitt liv,finns inga meriter någonstans-mamman i fråga,har inte heller gjort något imponerande,-för det första-man ska vara glad om man i överhuvetaget kommer till start,det är så svår konkurrans i dag,med många bra stammade hästar,-en 2 års start på en sådan här häst,krävs både tur och mycket skicklighet

Inga fel på den här hingstens enda avkomma i alla fall. Två segrar + en fjärdeplats på Solvalla som tvååring. Varken mamman eller pappan var/är några stjärnor.

Inga fel på den här hingstens enda avkomma i alla fall. Två segrar + en fjärdeplats på Solvalla som tvååring. Varken mamman eller pappan var/är några stjärnor.

Fadern Jetliner Hill har som du skriver inga "stjärnprestationer", men istället en relativt bra härstamning. Armbro Goal på Classical Way-mödernet.

Om vi ska fördjupa oss (utan att förringa) Ebdon Fris prestationer kan det vara på sin plats att notera att:
- Fjärdeplatsen på Valla, så var det bara fyra startande.
- Vid ena seger på Visby var det också fyra startande, varav de övriga tre galopperade bort sig.

Visst har det kommit fram bra "hemmabyggen" och så kommer det också att göra fortsättningsvis. Det enda som är säkert är att man har sämre förutsättningar. Jag tycker i alla fall att trav är tillräckligt svårt redan, även om man använder skapligt stammade hästar. Sedan har du "inget" andrahandvärde på din häst, om hästen inte redan visat sig vara en stjärna.

Visst har det bara varit fyra startande. Men hästen har trots allt gått 18-tid i voltstart som tvååring - till skillnad från många andra som tävlar i tvååringsloppen (Randy Eyecandy med många fler) som har bättre stam.

Pappan må ha bra stam, men det är fortfarande frågan om ett hemmabygge (vilket var det jag kommenterade av Cappis inlägg).

Senast ändrad av en moderator:

Stammen har betydelse - i de flesta fall. Men det finns sånna hästar utan någon stam alls som blir riktigt duktiga. Men ju bättre gener desto större chans kanske? Men att chansa är lite roligt också! Man vet att man inte har någon stan och har kanske inga högre förväntningar. Då kan det bara gå bättre!

Om man har ett föl efter järvsöfaks till exempel, då vill man gärna tro att man har en mini-faksen direkt, chansen att man blir besviken är stor..

Man kan ju ha som mål att prema och kvala sin tvååring och se hur fort man har klarat av det och se vad som händer. :)

"min" 2-åriga bäbis gick godkänd premie så sent som i tisdags. Men hon har hostat i två-tre månader i sommar, så det blev betydligt senare än tänkt, men det blev endå av! Man ska inte ha några planer, bara träna på och våga börja när det känns rätt!

Bäbis......nä vet du vad. Bäbis är när de är föl:)
Vi har 2 åriga hästar som startar....
gulan

Men Lili kommer vara min bäis hela mitt liv, hur gammal hon än blir. :P

Bäbis......nä vet du vad. Bäbis är när de är föl:)
Vi har 2 åriga hästar som startar....
gulan

-Det är inte för inte att man kallar vissa 2 årings lopp för BABYRACE..
-ALLA mina pållar förblir ALLTID mina BEBBAR...(alla 11,även 26åringen)HaHa!!!:rofl::rofl::rofl:

Kunde inte låta bli att slänga in att en helsyster o en halvbror till Alouette Gazeau har funnits uppstallade i ett stall där jag haft några av mina hästar för ett antal år sen. Ingen av dom gick på travet, och har väl aldrig travtränats vad jag vet, utan användes som ridhästar. Stora, rejäla, svartbruna o med fantastiskt psyke bägge två.:)

Kunde inte låta bli att slänga in att en helsyster o en halvbror till Alouette Gazeau har funnits uppstallade i ett stall där jag haft några av mina hästar för ett antal år sen. Ingen av dom gick på travet, och har väl aldrig travtränats vad jag vet, utan användes som ridhästar. Stora, rejäla, svartbruna o med fantastiskt psyke bägge två.:)

-kanske fanns en anledning till att ingen av dom gick på travet:D

nä det har ju varit lite snack om det här med distansering hos tvååringar osv.
Det är ju inte det.

Så reagerade jag igen på det här när det var ett par pollar som kom in 20 sek efter vinnaren och fick sina 2000 krs lappar......

Blir bara så....

Du som tydligen har hållit på med hästar länge borde veta att stam inte alltid är avgörande. Mer individen.

Har ni sett att mamman är syrra med Augusta Bell?
Om ni sett hur hon ser ut, kan man lista ut hur mossan till din ser ut :p

Säkert ståtlig häst.. Ingen klankning på stammen.. tyckte den var rolig! :D

Har ni sett att mamman är syrra med Augusta Bell?
Om ni sett hur hon ser ut, kan man lista ut hur mossan till din ser ut :p

Jaha, och? :confused: Vad är det för speciellt med hennes syster Augsta Bell? 18 starter 1 seger, 30.850 kr in och gått en 18-tid med auto. Not impressive, om du frågar mig.

Hon är INTE syster med Augusta Bell (Buvetier d'Aunou-Super Puma) som du skriver.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24