2-åringar i trav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Aloette89
  • Startdatum Startdatum
A

Aloette89

Är ganska ny i det här med trav och så.
Men har ett sto som blir två nästa år. och vi har funderat väldigt mycket fram och tillbaka på om vi skall starta henne eller inte under 2008. Hon är väldigt robust och välskapt dessutom är hon född 26 Januari så hon har ju vissa fördelar men det känns samtidigt elakt emot hästen. Hon är visserligen en sån som älskar attt aktiveras men jag vet inte helt enkelt. Så nu söker jag råd och tips.

Sv: 2-åringar i trav?

Det är ju ganska så svårt att avgöra nu... Först måste ni ju se hur uppträningen fungerar, om hon växer mycket osv... Det får man ju känna av vart efter träningen flyter på.
Men jag ser ingen större andledning att jobba för en start som tvååering, jag jobbar hellre för att få en hållbar häst som tycker att trav är kul, sen kan det leda till start som tvååring eller inte...

Jo det är nog lite tidigt att säga. Hon skall iallafall börjas att köras in på Måndag :) skickar in henne till skrubbs i Visby på söndagen för att en tjej skall köra in henne. Men som sagt är bara väldigt kluven... det är en del som kommer och säger att vi skall köra henne som tvååring och en del säger tvärtemot och tycker vi skall vänta tills hon är tre.

Det brukar ge sig självt... Många är helt enkelt inte klara för tiderna. Jag har sett en hel del fina tvååringar jagas för tvåårsstart, INGEN av dem har lyckats. Troligen kraftiga felbedömningar av tränarna. :crazy:

Själv vill jag inte starta tvååringar men om jag någon gång får en som är färdig på hösten så får jag väl tänka om? Men i så fall ska det vara en som jag VET klarar det, inte en som jag TROR klarar det. :idea:

Det ger sig nog den dagen! Känns hon mogen för start, kan man väl låta henne springa med,men inte jaga ihjäl henne..:) Jag köpte mig en treårig hingst efter And Arifant som man önskat kunde komma till start och kanske sprungit in några pengar till några havrekorn, men han hade fel i tre av fyra ben så nu e han bara min goe promenad häst! Ska då påpeka att han då inte lider av motion, men att travtävlingar är ett minne blott... :crazy:

Hon är efter en okänd hingst som heter Aglow willpower som själv är efter Noble Tilly och undan Gaia Slettjebjerg
modern heter Alouette Gazeau och är efter Ideal du Gazeau:love: (min favorit:angel:) och undan Nibsy noon.
åringen heter Cherie Gazeau och är min eller "våran" egen uppfödning.
om man vill se en större stamtavla så är det bara att söka på travsport. hon finns där.:bump::bump: :)

Har kollat på stc,tyvärr så saknar hästen bra stam,att satsa på ett hemmabygge på en hingst som inte har presterat någonting i sitt liv,finns inga meriter någonstans-mamman i fråga,har inte heller gjort något imponerande,-för det första-man ska vara glad om man i överhuvetaget kommer till start,det är så svår konkurrans i dag,med många bra stammade hästar,-en 2 års start på en sådan här häst,krävs både tur och mycket skicklighet-man lägger ner så mycket tid på dessa hästar,blod,svett,tårar,varför satsar du inte på en bra hingst istället,?(till nästa gång i allafall) mormor har väll lämnat några ok,men lite långsökt i det här läget) -kanske ni tycker jag är elak med mitt inlägg,men ni som har sysslat med trav länge,förstår nog vad jag menar.-MEN visst,kanske din häst blir en duktig tävlingsindivid,vilket jag hoppas för din skull!!-men det finns större chans att lyckas med lite kvalite`!-ska lägga namnet på minnet,kollar på infon om ett år,2 år,-lycka till..:cool:

det där var enligt min mening lite väl hårt.. hästar är individer. Att resultat saknas kan ju ha sina skäl som inte vi vet om.. Men det får man ju se eftersom. FInns så mkt välstammat som inte blitt nå de heller, trots att de skolats hos en av sveriges bästa topp 10 tränare.

Ja det var väl taskigt att såga både häst och ägare jäms med fotknölarna. :mad:

Vad är det som säger att det inte kan bli något av en "stamlös" häst? Mej veterligen springer dom förbaske mej inte med stamtavlan. Man måste se till varje enskild individ. Det går inte att säga på förhand vem som blir bra travare och vem som inte blir det.

Jag tillhör kategorin som blir förb....d över "stamhysterin". Det handlar ju till syvende och sist om den enskilda hästens egen kapacitet, kunskap, mentalitet, vilja och förutsättningar.

TS: Du får väl se hur det ser ut under och efter inkörningen var hästen står i utvecklingen om det är läge att starta som 2-åring. Men att ge upp och kasta in handuken i förväg tycker jag inte man ska göra.

Lycka till med din häst.

Hon är efter en okänd hingst som heter Aglow willpower som själv är efter Noble Tilly och undan Gaia Slettjebjerg
modern heter Alouette Gazeau och är efter Ideal du Gazeau:love: (min favorit:angel:) och undan Nibsy noon.
åringen heter Cherie Gazeau och är min eller "våran" egen uppfödning.
om man vill se en större stamtavla så är det bara att söka på travsport. hon finns där.:bump::bump: :)

Var rädd om din Ideal du Gazeaumärr!!! Finns inte så många sådana kvar!!!

Det där var rätt onödigt måste jag säga...
Jag håller med bulwark att det är ibland någon stamhets som det inte finns belägg för... Jag har sett svindyra unghästar som aldrig har kommit till start trots toppstam på både mammas och pappas sida och jag har sett riktiga okänt stammade hästar gått riktigt bra...

Men visst det är större chans med en bra stammad häst men det är på inget vis någon garanti...

Onödigt att skriva ett sådant inlägg. Om man inte har sett individen tycker jag inte att man ska uttala sig så nedvärderande om stammen. Det finns många hemmabyggen som startar som tvååringar. Man ser väl till individen i första hand och till stammen i andra?! I år startar till exempel många av Ingrid Bengtssons tvååringar trots att de är efter hennes egna hingstar. Finns otroligt många fint stammade hästar som inte ens kommer till start överhuvudtaget. Till och med några av de dyraste hästarna på auktioner har visat sig vara svåra att få till start ibland (trots att de ändå sålts som ettåringar då man borde se vad det är för typ av häst i alla fall).

-Ja,ja,stamhysteri,var det..-men om ni skulle få välja en avkomma efter Aglow willpower eller Varenne,vem skulle ni välja då? -och varför? (vi antar att båda avkommorna ser fina ut) -så?

Men det är väl ändå en kostnadsfråga. Sedan kan det ju vara så att man vill föda upp ett hemmabygge också för att man tycker att hingsten man använder har något extra.

De flesta vill väl ha en avkomma med toppstam, men man ska ju ha råd till det också.

Hemmabyggen bidrar även till att hålla travsporten vid liv. Om det bara var de som hade råd med Varenne-avkommor som höll på med trav, så skulle det inte vara så många.

Men det är väl ändå en kostnadsfråga. Sedan kan det ju vara så att man vill föda upp ett hemmabygge också för att man tycker att hingsten man använder har något extra.

De flesta vill väl ha en avkomma med toppstam, men man ska ju ha råd till det också.

Hemmabyggen bidrar även till att hålla travsporten vid liv. Om det bara var de som hade råd med Varenne-avkommor som höll på med trav, så skulle det inte vara så många.

Applåder,applåder:bump::bump:
Själv med "tunn" plånbok, men vill ändå hålla på med trav!!

det är en del som kommer och säger att vi skall köra henne som tvååring och en del säger tvärtemot och tycker vi skall vänta tills hon är tre.

Jag hoppas att ni ska köra henne som tvååring i alla fall, men starta får man väl se hur hon utvecklas. Om tvååringssatsningen blir den samma nästa år finns det ju otroliga pengar att köra om... Som sagt individen får ju bestämma om den är redo eller inte. De flesta är ju inte redo att starta som treåringar heller. Lite svårt att "bestämma".

"Stam-hysterin": Jag tycker att man ska leta efter "köpvärde". Stamlösa hästar är sällan köpvärda. De är "billiga" att köpa, men kostar ändå lika mycket varje månad. Generellt sett är det svårare att få en stamlös häst till start och trav är tillräckligt svårt ändå. Sedan har en stamlös häst sämre andrahandsvärde, om man skulle vilja eller bli tvungen att sälja.

Jag tycker heller inte att det är "köpvärde" i en superstammad häst som kostar flera hundratusen. Det är mycket sällan sådana affärer går ihop. Så mycket bättre är sällan dessa hästar. Du får då betala mycket för "ett märke". Se på Bowls Lady som ett talande exempel. Alla hennes avkommor har kommit till start, vunnit lopp (utom en) och alla har tjänat över 100.00 kr. Man måste säga att hon lämnat bra och framförallt en enorm jämnhet i aveln. Jag vet inte vad avkommorna kostat som unghästar, men jag tror INGEN av hästarna sprungit in till inköpspriset. Då är det inget köpvärde ändå... Då tror jag alla hennes avkommor varit hos bra proffstränare. Om man har ett sto efter Bowls Lady har du dock förmodligen ett bra andrahandsvärde på din häst eller en potentiellt bra fölmärr.

-Ja,ja,stamhysteri,var det..-men om ni skulle få välja en avkomma efter Aglow willpower eller Varenne,vem skulle ni välja då? -och varför? (vi antar att båda avkommorna ser fina ut) -så?

Ja, fast nu är det ju inte det tråden gäller. TS har redan en häst som h*n funderar på att starta som två-åring och vill ha argument för och emot detta. Om du vill framföra mer allmänna åsikter om stam kan du förslagsvis lägga in dem under någon annan, mer passande tråd, t.ex. "Avelsvärderingen" under "Att ha travhäst".

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 700
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24