2-årig tik undergiven valp

G

Genesis

Jag har en två-årig tik och skaffade nu i våras en tik-valp som nu är ca 5 månader. I början gick det jättebra med maten och den äldre tiken åt tom mer än hon gjort tidigare.

Nu har det dock blivit mer och mer till ett problem, den äldre tiken släpper ifrån sig maten till valpen (förut morrade hon till när valpen försökte ta hennes mat). Upplever att det blir värre och värre och på senaste har den äldre tiken tom börjat att vägra äta överhuvudtaget när valpen är i närheten.

Hon blir låg och kryper iväg, valpen är som de flesta valpar, väldigt matglad och slänger sig över allt hon ser även den äldre tikens mat.
Har gjort så att jag ställer deras skålar en bit ifrån varandra och så står jag emellan och "vaktar" så att valpen inte kan sno tikens mat.

Det har fungerat ganska bra men i dagsläget äter hon inte alls om valpen är i samma rum. Så fort det blir tal om mat blir hon låg och går o lägger sig :crazy:

Någon som har varit med om detta tidigare, och eller har några bra tips på hur jag ska gå tillväga?

Ska tillägga att valpen är undergiven vid lek och annat, då lägger den äldre tiken ner henne eller säger ifrån på annat sätt när hon blir "jobbig". Dock så är hon väldigt tålmodig och står ut med många bett och påhoppningar innan hon säger ifrån.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2-årig tik undergiven valp

Låt dom äta i varsitt rum - det låter som den enklaste lösningen, så tiken får lugn och matro:) Då lär hon sig att slippa bli störd vid maten.

Jag har fösökt lite med det, det funkar bra när min sambo är hemma för då kan han underhålla valpen i köket medan jag går ut med tiken på altanen och ger henne där (våran lägenhet har en öppen planlösning, så de enda stängda rum är sovrummet och toaletten, eller altanen då). Men när jag är själv går det sämre, då står valpen vid dörren o gnäller och tiken blir distraherad av detta o kan inte äta.. Kan inte heller ställa ut maten o lämna tiken då ligger hon bara o trycker tills jag kommer ut.

Nu ett par dagar har jag gjort så att jag ställer undan tikens mat om hon inte äter när jag ställer fram mat och så får hon äta på nästa tid istället. Vet inte om det är taskigt?

Här kan jag tycka att det är ditt jobb att faktiskt hålla valpeb borta från tikens mat. Se till att vara närvarande vid utfodringar och gå emellan så fort valpen ens tittar på den andra hundens mat. Ge tiken ditt stöd. Dom har varsin matskål, bums.

Har gjort så att jag ställer deras skålar en bit ifrån varandra och så står jag emellan och "vaktar" så att valpen inte kan sno tikens mat.

Det har fungerat ganska bra men i dagsläget äter hon inte alls om valpen är i samma rum. Så fort det blir tal om mat blir hon låg och går o lägger sig :crazy:

Som jag skrev innan har jag gjort så ett tag och det har fungerat men nu ska hon inte äta alls om valpen är i närheten.
Så min fråga är väl om jag ska hålla på o "dalta" med tiken och ge henne mat helt själv i ett eget rum eller om beteendet bara blir värre av det?
Som jag också skrev tidigare fungerar det bara om sambon är hemma så han kan underhålla valpen i ett annat rum. Är jag själv står valpen o gnäller och det distraherar tiken.

Om du gör tvärt om och stänger in valpen medans denne äter och tiken får som vanligt i köket, är det likadant då? Eller så hade jag provat att ge tiken och sedan ta ut valpen på en prommis så hon kan äta ostört och därefter gett valpen.

Annars hade jag nog först gett valpen och när denne sedan sover sött gett tiken (såvida du har en valp som sover dom dödas sömn, detta funkade för min äldre syster)

Jag skulle ge tiken först och gå kort prommis med valpen under tiden, valpen får äta senare. Äter tiken inte vid första tillfället så ta undan maten och upprepa igen vid nästa mattillfälle. Till slut fattar hon att hon vara ifred när det är matdags.

Alternativt stall valpens matskal langt bort (tiken bor ju fa ata dar hon ar van) och placera dig sjalv nara valpen sa du kan antingen komppla eller bara mota bort nar hon vill ga till tiken.

kl

Det är ju inte tiken som ska plockas bort, det är ju valpen som ska hålla sig ifrån tiken när hon äter.

Låt tiken äta på sin vanliga plats helt ostörd, valpen kan få i ett annat rum med tillsyn och utan chans att ta sig till tiken.

Vartefter flyttar man valpen närmare, och lär valpen att den har sin matskål och ingen mer. Tiken lär sig till slut att hon kan/får äta ifred.
För man kan ju inte bevaka och hålla isär hela livet, allt blir så mycket krångligare då.

Min best på nu 9 mån har ett par gånger "manglat" över dotterns små hundar när dom ätit här, men jag har varit stenhård, så nu kan alla tre äta samtidigt i köket.

Tack för tipsen! Ska göra så att jag ger tiken först och tar bort valpen och sedan får valpen. Se om vi göra några framsteg ;) Som sagt, att hålla på o separera dom hela livet blir alldeles för krångligt.

Och som några skrev så är det ju faktiskt inte tiken som ska plockas bort. Vet inte varför vi har valt att ta bort henne egentligen, men antar att det är kännts enklast. Nu ska jag göra tvärtom!

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte gå ut och gå några minuter med den yngre hunden efter att du gett den äldre maten?

Ah, trollet hann före. Great minds think alike...

Hur beter du dig då? Det kan inte vara ditt beteende som påverkar tiken att inte äta?

Jag tror många mattar och hussar med matvägrande hundar gör nån sorts cirkusföreställning av maten vilket får hunden bara att äta sämre. Bara en tanke.

Jo jag har ju märkt att det absolut inte fungerar om jag är stressad eller överdrivet "gullegull". Så jag försöker bara vara lugn och okomplicerad, men hon känner säkert av ett uns av stress av mig ändå trots att jag försöker dölja det..

Idag fungerade faktiskt maten riktigt bra, tiken fick äta på sin plats och valpen en bit bort i köket sedan tog vi ut valpen på altanen så tiken fick äta upp.

Märkte att det hade blivit några ljusa blodfläckar på lakanet idag så det kanske är så att hon är på väg in i löp och då är hon ju extra känslig, men hon löpte i mars så det känns lite nära att göra det nu igen?

Valpen är ju bara 5 månader så visst borde det inte komma från henne? (staffordshire bullterrier, så inte någon jätteliten hund).

Jo jag har ju märkt att det absolut inte fungerar om jag är stressad eller överdrivet "gullegull". Så jag försöker bara vara lugn och okomplicerad, men hon känner säkert av ett uns av stress av mig ändå trots att jag försöker dölja det..

Idag fungerade faktiskt maten riktigt bra, tiken fick äta på sin plats och valpen en bit bort i köket sedan tog vi ut valpen på altanen så tiken fick äta upp.

Märkte att det hade blivit några ljusa blodfläckar på lakanet idag så det kanske är så att hon är på väg in i löp och då är hon ju extra känslig, men hon löpte i mars så det känns lite nära att göra det nu igen?

Valpen är ju bara 5 månader så visst borde det inte komma från henne? (staffordshire bullterrier, så inte någon jätteliten hund).

Vi har en jämt/wachel korsning som fick sitt första löp innan hon var 6 mån så helt omöjligt är det inte det är väldigt individuellt när löpet slår in.

Kul att maten funka! Om det är din stora hund som löper så kommer hon troligtvis äta bra nu ett tag eftersom dom dom äter mer vid löp.

Lycka till iaf!:)

Kan du inte gå ut och gå några minuter med den yngre hunden efter att du gett den äldre maten?

.

Jag hade nog hellre kört på att ta undan valpen till annat rum när tiken ska äta, för att gå ut med ena hunden varje gång den andra ska äta låter sig ju inte göras varje dag året om om man inte har rätt gott om tid.. Blir ju iaf tre extra rundor varje dag utöver de man redan går. Och tex på vintern i -20 är det ju en viss process att ta sig ut. Bara en tanke. Under en kortare period javisst, men i många år låter det besvärligt..

Gör dem? Mina tikar äter mindre vid löp.

TROLIGTVIS betyder inte ALLA, jag har i alla fall de erfarenheterna att tikar gärna äter mer vid löp eftersom dom ska "förbereda" kroppen på kommande dräktighet, men det är bara vad jag lärt mig och erfarat alla individer är olika men det vore inte konstigt OM det är därför stora hunden har större aptit nu, bara en tanke från mig.

Jag hade nog hellre kört på att ta undan valpen till annat rum när tiken ska äta, för att gå ut med ena hunden varje gång den andra ska äta låter sig ju inte göras varje dag året om om man inte har rätt gott om tid.. Blir ju iaf tre extra rundor varje dag utöver de man redan går. Och tex på vintern i -20 är det ju en viss process att ta sig ut. Bara en tanke. Under en kortare period javisst, men i många år låter det besvärligt..

Fast (min) tanken var att göra så en period så att tiken återfår lugnet samt vanan att få äta i lugn och ro. När hon äter ordentligt när valpen är ute kan man korta ner rundan alt. stänga undan valpen. När det funkar kan de få äta samtidigt med separerade osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 573
Senast: Caps
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka