2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

MonikaH

Trådstartare
Vi har haft vår två bondkatter i lite över ett år. Det är två systrar som alltid bott tillsammans.
Nu har plötsligt den ena, Molly, börjat fräsa åt sin syster. Hon fräser så snart de möts i en dörröppning etc. Den andra katten fräser inte tillbaka, hon går undan.
Allt började för 2-3 månader sedan.

Katterna är ute så mycket de vill och vi har ett stort hus med flera plan där de kan vara. De har två separata matplatser och det finns alltid någon plats där de kan vara ifred. Låda har de som aldrig används.

Vi tror att det här började då det kom en främmande katt hit och bråkade med våra. Den tog sig tom in i huset men det hålet är igenmurat nu och den andra katten ser vi inte längre.

Hur ska man kunna lösa detta ? Att sära på dem känns så svårt eftersom de båda var omplaceringskatter innan de kom hit och jag tycker de förtjänar ett livslångt hem.
De är kastrerade.

Jag är tacksam för alla råd jag kan få. Även för kontaktinfo till kattcoach eller liknande.

MonikaH
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Är båda katterna kastrerade?
Hur långa stunder (och vilken tid på dygnet) är de utomhus/respektive inomhus? Är det samma för båda?

Man minskar risken för problem om katterna är kastrerade eftersom fertilitet alltid påverkar katters förmåga att leva i harmoni med varandra.

De bör också (anser jag) vara inomhus på natten för att minska risken för hotfulla och skrämmande möten med rovdjur och främmande katter (som finns där på natten utan er vetskap).

Om katterna undviker att vara inomhus samtidigt och har den möjligheten finns en risk för att de mer och mer betraktar varandra som främlingar. Att undvika den andra individen är det naturliga sättet för katter att undvika konflikt, så vill man att katter åtminstone ska acceptera varandras närvaro måste man se till att de inte har möjlighet att undvika varandra för mycket. Att alltid vistas inomhus nattetid och serveras mat samtidigt morgon och kväll är då ett sätt att ge dem gemensamma vanor och rutiner som innefattar den andra kattens närvaro.

I sådana här fall är det också viktigt att man har i åtanke hur katters naturliga utveckling och sociala beteenden ser ut. Ungefär vid 2-4 års ålder uppnår en katt det man kan kalla social mognad. Det innebär att katten börjar förhålla sig till andra katter på ett vuxet sätt, dvs med vaksamhet och med medvetenhet om revir och status. Att fräsa åt en kattkompis när de möts i en trång passage är då en statusmarkering "Hörru, du vet att det är jag som är kung här och nu kom du lite för nära min space för att det ska kännas bekvämt, jag hoppas att du inte får för dig att sticka upp!"

Att katterna mötte den främmande katten på sitt revir för ett tag sedan kan ha väckt den fräsande kattens vuxna medvetenhet om att katter faktiskt kan vara ett potentiellt hot och därför känner hon att hon måste markera sin status inför kattkompisen nu. Det är helt naturligt och ingenting man måste omplacera katter för. I synnerhet inte när kattkompisen bara tiger och tar emot åthutningarna (dvs accepterar rangordningen).

edit; såg nu att de båda är kastrerade, bra!
 
Senast ändrad:
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Det är möjligt att du behöver reintroducera dem för varandra. Det kanske räcker med att du ger dem mat samtidigt, fast på avstånd i från varandra men så att de fortfarande ser varandra. Går inte det så får du ge dem mat med nåt form av skydd emellan så att de vet att den andra katten är där men slipper se den. Förhoppningsvis ska detta räcka.
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Tack för ditt svar.
Molly, hon som fräser, är ute i princip hela dygnet om hon får bestämma men vi brukar inte släppa ut henne vissa gånger så att hon vilar upp sig. Direkt hon kommer in så äter hon och vill direkt gå ut igen. När vi inte öppnar dörren så vankar hon av och an en stund för att sen komma och vilja kela. Hon varvar ner efter lite kel och kan ligga och sova en bra stund och sedan gå och äta och vilja gå ut igen så snart hon vaknar. Det känns inte som om hon trivs längre när hon bara vill ut.
Den andra, Bus ligger och sover på soffan mest hela dagen och vill gå ut på kvällen, bör man bryta hennes vana tror du och får henne att vara ute på dagen ?
Tidigare hade de egen i gång i källaren som vi nu murat igen och ersatt av en ding-donga som katterna snabbt lärt sig att hantera. Om vi dröjer för länge med att öppna så går de fram och tillbaka i ljusstrålen ding-dong, ding- dong. :D
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

De har inga problem med att äta ens i samma rum. Skålarna står ett par meter ifrån varandra.
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Då tror inte jag att det är något jätteproblem om det inte eskalerar. Ge dem lite tid så blir hon förhoppningsvis mindre ilsk.
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Tack för ditt svar.
Molly, hon som fräser, är ute i princip hela dygnet om hon får bestämma men vi brukar inte släppa ut henne vissa gånger så att hon vilar upp sig. Direkt hon kommer in så äter hon och vill direkt gå ut igen. När vi inte öppnar dörren så vankar hon av och an en stund för att sen komma och vilja kela. Hon varvar ner efter lite kel och kan ligga och sova en bra stund och sedan gå och äta och vilja gå ut igen så snart hon vaknar. Det känns inte som om hon trivs längre när hon bara vill ut.
Den andra, Bus ligger och sover på soffan mest hela dagen och vill gå ut på kvällen, bör man bryta hennes vana tror du och får henne att vara ute på dagen ?
Tidigare hade de egen i gång i källaren som vi nu murat igen och ersatt av en ding-donga som katterna snabbt lärt sig att hantera. Om vi dröjer för länge med att öppna så går de fram och tillbaka i ljusstrålen ding-dong, ding- dong. :D

Bra att ni tog bort kattluckan och att det är ni som reglerarar katternas in-och utgång. På så sätt känner sig katterna fredade från eventuella inkräktare och yttre hot i sitt kärnrevir (inomhus) och det är väldigt viktigt.

Att katter med fri tillgång till fri utevistelse vill gå ut hela tiden på något konstigt rastlöst sätt är inte ovanligt. Det beror på att de känner ett ständigt behov av att hålla koll på sitt revir. Om katten får komma och gå som den vill under dygnet kan även känslan för kärnreviret som den trygga utgångspunkten försvagas, särskilt om det finns två katter som lever separata liv där och går omlott för att undvika varandra.

För att hjälpa katterna att slappna av när de är inne tror jag på fasta rutiner, dvs. att de t.ex. får gå ut efter frukost, vara ute/inne som det passar dem under dagen, men att det efter kvällsmålet är innevistelse som gäller. Är det likadant varje dag kommer de att inse vad som gäller och förstå att det inte lönar sig att tjata på andra tider. När de fått den dygnsrytmen när det gäller aktivitet och vila kommer de förmodligen kännas betydligt mer harmoniska och när de har samma rutiner kommer det även underlätta katternas inbördes relation.
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Tusen tack.
Det låter klokt och logiskt det du skriver och det ska vi prova direkt.
Fasta rutiner är nog bra för både två- och fyrbeningar men i sin iver att ge sina katter det bästa kan det kanske bli lite för mycket frihet.

Bästa hälsningar MonikaH
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

.....och så inföll sig lugnet igen.

Tack tack tack för dina fantastiska råd.
Efter bara ett par kvällars "utegångsförbud" så fungerar allt klanderfritt.
Båda låg t om i soffan med bara ett par decimeters mellanrum och de kopplar av igen som de gjorde innan deras beteende förändrades.

Vilken lärdom! Man tycker man ger sina katter det perfekta livet med fri tillgång på mat och utevistelse men så blir det fel....

När vi köpte dessa två som musfångare så trodde vi inte ens i vår vildaste fantasi att katter är sådana underbara djur
 
Sv: 2,5- årig katt som plötsligt blivit ilsk mot syster

Åh, vad roligt att läsa att det verkar ha löst sig! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: alice
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 988
Senast: bengeten
·
M
Övr. Katt Nu börjar det bli jobbigt, troligen både för katten och mig. Har en alldeles underbar (han är det egentligen) bondkatt som är bara 6...
Svar
10
· Visningar
4 463
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp