2-3 dl havre. flippar?

S

seejii

Fodrar med korn som bas, eftersom hon tiltar på havre. men jag har senaste 1,5 veckan lagt till typ 2,5 - 3 dl havre och hon är jobbig. kan det räcka med så lite havre??? Hörde att en här hade samma problem med bara 2dl havre och det diskuterades svart eller matilda havren... Jag är så envis och vill fodra med havre... Men vad har Ni för erfarenheter? Är det nåt som brukar ge sig efter ett tag?
Hon är uppvuxen på Mustangs havrefria, och sen korn. Men som sagt jag vill ha havre... Kanske jag trots allt måste tänka om.
Vad hon gör?
Kan inte stå stilla i gången, tramsar runt, svår att sitta upp på, stressar i ridningen, springer och är allmänt svåråtkommen...
Betendet är annorlunda utan havren.

Feed me...

/cj
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

en sån här häst skulle vara toppen att studera vad som havren som gör att hästar blir "konstiga" - nu är jag i grunden skepistisk och tror att det är andra faktorer och inte nåt havre specifikt - men jag undrar är det skillnad mellan hel och krossad havre? (det finns en teori att det skulle vara skillnad). Den andra teorin är att havrens stärkelse är lättare nedbrytbar till glukos som tas upp i tunntarmen och höjer blod sockret vilket i sin tur ger en insulin respons och då far en rad näringsämnen ut i cellerna, bl a en rad aminosyror, uppe i hjärnan minskar då aminosyrakoncentrationen och möjligheten ökar för tryptofan att komma genom (via ett transportprotein) ta sig över i hjärnan från blodet. tryptofan är föregångare till serotonin som är en viktig transittorsubstans mellan hjärnceller. liknande effekt sker vid bruk av extacy... dvs effekten borde vara densamma vid godisätning - det är i alla fall beroendeframkallande.... :banana:
men om det är skillnad i beteende på hel och krossad havre då finns det andra förklaringar....

I princip är jag emot utfodring av korn (kross) eftersom hästen har en dålig förmåga smälta kornets stärkelse i tunntarmen - grovtarmen blir sur och hästen blir lugn??? - det ända rätta är att behandla kornet, upphettning, mikronisering

sen är det förstås lätt att skylla på fodret, rid varje dag, låt hästen jobba, vill du inte det - utfodra med mer grovfoder och glöm kraftfodret...
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Till mitt vbl kan det räcka med ett par dl havre/dag för att hon ska flippra ur. :crazy:
Aldrig att jag skulle fodra henne med havre, hon har nog så mkt nerver utanpå ändå.

Varför vill du så envist fodra med havre?
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Först vill jag påpeka att jag definitivt INTE skyller på fodret för att min häst är hispig... Hon motioneras egentligen mer än vad jag vill eftersom hon är bara 4 år. När hon rids är det ordentlig uppvärmning, och ett bra arbetspass, och då hon inte fått havre så funkar hon bättre redan på stallgången...

Tryptofan... ja, men man har sett att i tex matildahavren så ökas produktion, men man ska inte dra några paraleller med exstacy, det är ju en helt annan sammasättning av kemiska produkter som, jaa, gör att receptorer för ceratonin ökar.
Hel eller krossad havre har jag tyvärr ingen åsikt om, men jag tror inte att teorin angående aminosyrer inte är korrekt, eftersom vare sig du krossar en vanle fettsnålare avre eller ger den hel så har du samma havre. Det är ju fettet i havren som ökar tryptofan och man kan istället ge majsolja för att nå det resultat...
Håller med angående krossat korn, jag föredrar helt korn. Men för dagen har bönderna torktid till årsskiftet, därför blir det kross.
Men varför blir det mer stärkelse i kornkross? berätta. Är det procesen månne... N dra ner på krafften vill jag inte, nånstans måste hon plocka energi ifrån förutom de 12 kg ensilage hon får. Dessutom, som jag skrev, det är ingen slit o släng jolly jumper jag talar om, utan en häst i träning.
Jag har en bra uppsats just om havresorter osv. Vill du jag ska maila den, så säg till!



Cosmic Queen... Anledningen till att jag vill ha havre är just det som vi nu skrivit om. Men jag får köra på mitt korn och en skvätt majsolja.
Sedan har havre en längre hållbarhet, enkel och lätt att se om den är fin. Tex kornkross är lite svårare att se hygienen på, hållbarheten är kort och därför dyrt eftersom man får köpa små mängder. Havren kan man köpa en storsäck av och komma ner rejält i pris.



dags att sova, tack för era inlägg.

/cj
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

ser bara en envis :devil: som prompt fodrar sin häst med havre för att HON vill det, medans hästen håller på att krypa ur skinnet.. din häst mår inte bra! sluta med havren för din hästs skull.. du fodrar inte för DIN skulle utan för hästens skull!!

vill du ha energi? ge olja!
havren innehåller mer proteiner än energi, kvoten på havren är förmodligen häögre än kvoten på ditt grovfoder.. det din häst reagerar på är förmodligen ett ämne i havren som hon inte tål.. ja precis, vissa hästar tål inte havre, de bara flippar ur, steppar på stallgången, går iväg vid uppsittning, jobbar hårt men är ofta stessig och håller koll på sisådär en halv miljon småfåglar, löv, träd, grässtån, gruskorn osv osv samtidigt.. som ett rus från droger..

behöver hästen energi i foderstaten? ge ½ kg krafft grund och olja.. skit i havren istället för att plåga din häst, för de kan inte vara kul för hästen att vara sådär stressad och kollrig i huvudet..
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Mycket sant, jag e en envis :devil: ! men/Och jag har slutat med havren, ger korn och majsolja... Jag ska skippa alla tankar på havren. Men det min fråga var ju om hästar kan anpassa sig vid en eventuell upptrappning och i sådant fall kanske man måste kämpa sig igonom tillvänjingsfasen...

När du skrev 1/2 kg krafft grund, menar du per dag eller per fodergiva??? Tycker att ett 1/2 kg per dag låter lite. Men jag har aldrig använt grund, men hade Mustang som föl/åring/tonåring.

12kg BRA Ensilage, betfor, mineraler, örter, 1 kg Kornkross och står på godishalm...


/cj
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Jag hade en häst som var så. Hon flippade ur på några dl havre. Det visade sig efter ganska lång tid att hon hade problem med magen (typ magkatarr), och när hon var ok i magen så funkade det också att ge havre!
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Har också en som "flippar" på havre och det "upptäckte" jag åt fel håll så att säga.
Har alltid fodrat henne med kornkross men så tyckte jag att hon betedde sig väldigt konstigt ett par dagar i rad. Hon brukar vara hispig och tittig men det här var på ett helt annorlunda sätt. Jag brukar normalt veta innan när hon ska hoppa och hur hon ska reagera men nu var hon knäpp, jag blev nästan lite skraj och det har jag aldrig varit förut. Så hade jag precis i samma veva köpt en ny säck med kornkross som jag iofs reagerat på såg lite knepig ut men det kan ju se väldigt olika ut beroende på vilken kross som använts men så fråga jag runt i stallet vad de andra tyckte och alla sa att det var havre/kornkrossblandning, säkert. Slutade ge av den säcken och knäpphästen var som bortblåst, bara sitt vanliga knäppa jag. :angel: Jag reagerade alltså på hennes beteende innan jag visste att hon fått havre.
Känner mig ju något korkad nu i efterhand att jag inte såg att det var havre i men som sagt, kan ju se rätt likt ut krossat, havre och korn, särskilt om det dessutom är blandat och man litar ju på att det man köpt är det man får. Nu vet jag ju dock garanterat att hon reagerar på havre eftersom det blev något av ett slags "blindtest".
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

har du ett bra hö behöver du egentligen inget kraftfoder alls.. det är överreklamerat att man måste ge kraftfoder.. har ditt hö en så hög kvot så att hästen blir däst och slö av bara hö så ge krafft ponny, det innehåller mera energi dvs en lägre kvot.. och vill du ha ännu mer energi, så häll på olja..
olja är ren energi, dvs bara MJ.. men det är inte många hästar som äter/fricker oljan rent så att blanda ut den med ett halvkilo pellets är ett bra sätt att få i hästen oljan.. och krafft grund har en nästan perfekt balans mellan energi och protein så det skulle inte störa kvoten heller...

vilka värden har ditt "bra" hö?
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

När jag köpte min ena ponny så sa ägarna att hon inte kunde äta havre för då såg hon "spöken" överallt. :devil:
Hon äter nu 1-1,5kg/dag och inte ser hon några spöken. :angel: Hon är mer som en gammal istadig åsna. :o
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Har analysen i stallet, men kvoten låg på 6.8 och Ts är 65... Minns inte resten...
Hon är fin i hullet, pälsen len (utan pälsglans) funkar bra om man inte fodrar havren... Men det är inte foderstaten jag har problem med, utan frågan var ju om ett par dl kan påverka, och ifall det finns en tillvänjingsfas....


/cj
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

höet är juh kanonbra :)
du behöver juh inte lägga på nån olja eller nånting alls till det där.. vill hon ha skrammel i krubban så går det bra att lägga i en näve krafft grund per mål.. det gör ingen skillnad i foderstaten..
invänjningen är på 200 g per dag för en häst på 500 kg.. så du kan börja ge en näve per mål direkt..

havren har juh en fin effekt att pälsen blir bra.. men lite olja ca en halv deciliter om dagen ger samma verkan på pälsen..
 
Sv: 2-3 dl havre. flippar?

Min pålla fick 1 näve havre i en vecka och flippade ur på det lilla... Hon blir dessutom svullen runt ganaschen...
Har pratat med en bonde som jag köper mat av och enligt honom är det mer energi i kornet än havren...men jag tror det gäller kor mer än hästar eftersom korna kan utvinna så mycket mer ur kornet än hästarna kan..
:bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp