1gradig hälta på tre ben

Michelly

Trådstartare
Hej!

Köpte ett kallblodssto för ca fem månader sen, hade aldrig tränats eller tävlats på travet enligt uppgift, är bara promenadkörd och skogsriden.
Iallafall, hon har taskiga fötter och är överviktig. Hon är 11 år.. På vet besiktningen fick hon 1grad på HB, vilket vi också köpte henne med då vi tänkte att det kunde bero på just att hon stått i nästan två år. Den gick ur efter vändning på stallplan.

Hon sattes igång, lungt och försiktigt. Har skrittats, och travats lite den senaste månaden. Har absolut inte visat någon ovilja, utom när hon fick stela ryggmuskler som sedan massören var ut och kände på. Mycket tömkörd.

Iförrgår skulle vet. komma ut och böja henne igen, inför försäkringen då hon då hade en reservation på HB. Och vi fick domen 1,5 grad VF, 1grad HF och 1 grad HB:confused::(. Hon ska hältundersökas fortast möjligast.

Hon har inte visat någonting vid ridning, och vet. tyckte vi fortfarande kunde hålla igång henne.

Vill höra vad ni tror , dock vill jag inte höra något om hur dumt det var att köpa henne osv.

Sv: 1gradig hälta på tre ben

Var hon halt både innan och efter böjprovet? Jag funderar nämligen på de "taskiga fötterna" och "övervikten", och undrar om problemen möjligtvis sitter i hovarna? Finns det en möjlighet att hästen har haft fång?

Det visar sig endast vid böjprov, angående fånget har jag ingen aning. Hon Kan ju bara haft en jädrans otur och hon hade sträckt sig just i förrgår.. Hon står nämligen och 'vevar' med frambenen i stallgången, och är stressad inne ibland. Om DET kan ha ngn betydelse.. Men jag vet inte..

Läste också på en tråd att det kan bli ngt liknande vid nytt ställe, nyt udnerlag och nya människor. Hon har dessutom snebelastat i X antal år då hovarna var riktigt hejkomohjälpmig. Om allt kan spela in?

Vi får som sagt vänta och se vad Solvalla säger.

1 grad är ju inte direkt en hälta utan mer en markering. Om hästen är ohalt vid arbete skulle jag inte se detta som ett större problem..Detta är ju en framprovocerad reaktion, på en 11årig, tyngre häst.

Var det samma veterinär som böjde henne nu och vid köpebesiktningen?
Fick du reservation på försäkringen pga 1 gradig reaktion när du köpte henne??

1 grad är ju inte direkt en hälta utan mer en markering. Om hästen är ohalt vid arbete skulle jag inte se detta som ett större problem..Detta är ju en framprovocerad reaktion, på en 11årig, tyngre häst.

Jag har tråkigt nog inte haft positiva erfarenheter av "bara" en grads hälta efter böjprov och blir därför inte förvånad att hästen nu är halt på tre ben.

Har själv haft kallblod, 700kg häst, utdömd pga spatt. När veterinären titta på honom så sa hon "han är ju inte speciellt halt". Röntgenplåtarna sa något annat:crazy: De är väldigt, väldigt tåliga:crazy:

TS:
Om man nu med facit i hand ska spekulera så skulle jag gissa att hältan hb har blivit sekundär först vf och sedan även hf.

Bra att ni åker in till klinik och lycka till!

Fy så tråkigt.

Nu är detta inte direkt riktat till dig, men det är ju aldrig röntgenresultatet som får vara ledande, utan hästens verkliga status!

Håller med, finns nog få hästar som är 100% felfria på röntgen!

Å andra sidan så hade ju hästen problem, hästen visade en hälta om än liten. Och tillsammans med plåtarna fick man en bättre bild av hur det såg ut.

Jag tycker absolut att man ska ta även markeringar på allvar. Även om markeringen i sig kanske inte signalerar något jättestort, så innebär det ändå att man kommer att få svårt att arbeta hästen jämt, vilket innebär slitage om hästen går och sparar sig i något ben.

En jämn markering på 0,5 - 1 grad bägge fram t ex, på en äldre tävlingshäst som är igång kan jag kanske acceptera, men när det sitter på tre ben? Nej, då säger det något annat.

Jag har tråkigt nog inte haft positiva erfarenheter av "bara" en grads hälta efter böjprov och blir därför inte förvånad att hästen nu är halt på tre ben.

Har själv haft kallblod, 700kg häst, utdömd pga spatt. När veterinären titta på honom så sa hon "han är ju inte speciellt halt". Röntgenplåtarna sa något annat:crazy: De är väldigt, väldigt tåliga:crazy:

TS:
Om man nu med facit i hand ska spekulera så skulle jag gissa att hältan hb har blivit sekundär först vf och sedan även hf.

Bra att ni åker in till klinik och lycka till!

Skriver under här,mitt förra stos lite orenhet visade sig vara artros i ett knä...

Å andra sidan så hade ju hästen problem, hästen visade en hälta om än liten. Och tillsammans med plåtarna fick man en bättre bild av hur det såg ut.

Han hade även muskelspänningar. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så illa som det var!:( Men det har lärt mig mycket, om än den hårda vägen...

Jag är av den erfarenheten att hästar som sätts igång brukar få inflammationer i sina leder. Dom brukar inte vara underhållsfria och det du skriver om att hovarna är sådär skötta, skvallrar ju mycket om att hästen inte är speciellt underhållen innan i sitt liv.

Måla inte :devil: på väggen ännu! Det kanske räcker med att du åker in och sprutar lederna och sedan letar reda på en bra osteopat som kan se över resten... Det brukar oftast hänga ihop. Behandla symtomen och hitta problemet.

Lycka till!

Fy så tråkigt.

Nu är detta inte direkt riktat till dig, men det är ju aldrig röntgenresultatet som får vara ledande, utan hästens verkliga status!

Liten snabbuppdatering.

Vi har fortfarande inte åkt till kliniken.

Pratade med massören/hovslagaren som tyckte vetrinären var lite ful, (enligt henne var våran Fia mer eller mindre ute ur leken,:mad: ) och menade på att hon bedömt orättvist. Våran är nämligen väldigt rund om magen, med kanske 100 kg övervikt, har snebelastat kroppen då hovarna var lite hejkonbacon. Hon tyckte även att vi skulle ta ut en annan vetrinär.:bump:

Förövrigt har denna vet. häster för 1 miljon kr, och vi en travare på 15 tusen.
Hon är verkligen jättebra, och när vi har haft ponnyer har hon varit guld värd, men sen vi skaffade tjejen har hon betett sig annorlunda.

Meeen... så länge hon inte visade något 'direkt' sådär (kom inte på något fiffigt hästord:crazy:) så ska hon bantas och motioneras.:banana:

Har ni alltså haft ute en annan veterinär? Fortfarande halt?

Om inte veterinären varit ute tycker jag det är rent oansvarigt att motionera hästen:crazy:

Verkar som du stoppar huvudet i sanden lite grann.Kolla upp hästen.Rider ni på ex inflammationer blir det ju inte lättare att få bort dom sedan.

Förövrigt har denna vet. häster för 1 miljon kr, och vi en travare på 15 tusen.
Hon är verkligen jättebra, och när vi har haft ponnyer har hon varit guld värd, men sen vi skaffade tjejen har hon betett sig annorlunda.

Vad har det för betydelse vad vets hästar kostat? Tror du seriöst att en veterinär skulle ge en "billig" häst en annorlunda bedömning/behandling än om det var en dyr häst?

Men ni kan ju inte fortsätta rida när hästen visar smärta?! Om ni tvivlar på veterinären får ni väl åka till en klinik och göra en ordentlig utredning, inte bara lita blint på de som säger det ni vill höra.

Att träna hästen när den har ont och felbelastar sig kommer ju bara leda till att den blir sämre, får mer ont och det tar garanterat längre tid att få den bra.

Summa summarum så hade du en grad på en bakkota? när hästen hade vilat i två år och när ni nu har satt igång den så har den en grad i tre leder?:confused:

Visst, rätt skodd och bantning är bra, men risken är att hästen "lär" sig att bära sig med sina onda leder och skaffar sig ett rörelsemönster därefter.
En riktig genomgång på klinik med böj & röntgen av hästen skulle jag gjort, den kanske har mer som inte kommit fram.

Hej!

Håller med övriga.

Åk in till klinik och få ett vettigt omdöme på hästen och få den ordentligt undersökt.

Min förra hade 0.5 grads hälta ena bak vilket visade sej vara en ledinflammation som utvecklats till en pålagring.

Ju längre du väntar, desto mer skada kan det göra!

/Lavinia, som blir lika mörkrädd varje gång en massör/hovis whatever ger sej in i leken och tar över veterinärens roll.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Köpte en ny häst i december förra året född 2014. Varit igång sen jag fick henne och gick på bete hela sommaren. Började...
2
Svar
30
· Visningar
5 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 437
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka