1årsvisning?!

Iaraphel

Trådstartare
1årsvisning för halvblod, ska väl finnas? är det bara för hingstar? om inte, när? var? hur? vad ska de kunna, visas trav o galopp upp för hand eller lösts? vår eller höst?

Grimma? visningsgrimam elel rmåste man dra på dem träns?

Vilka här ska visa?

Har ju en 08a hemme som blev 1klassföl och lovordad men "för dagen överbyggd" hon är trevlig och rolig att jobba med, men det är ju alltid kul att ha ngt delmål, istället för "3 eller fyraårsvisning" ngt att jobba inför. och så hon får komma ut och åka lite.:bump:

Sv: 1årsvisning?!

Finns inga direkta visningar för så unga halvblod på samma sätt som det t ex finns inom vissa ponnyraser. Men vissa sommar premieringar som är öppna för alla raser brukar ändå ha ungshästvisning. Om jag kommer ihåg rätt så visas ettåriga ston i grimma. Hur de sedan visas om det bara är vid hand i skritt och trav eller om man också har lösgalopp varierar mellan visningsplatserna och vad som är genomförbart just där.

På den här länken kan du hitta de som ansvarar för sommarpremieringarna där du bor. Så du kan kolla med dem om och hur det kan bli aktuellt för dig att visa i sommar. http://www.svehast.se/sh/doc/1012.asp

Hästavelsföreningarna brukar ha sommarpremieringar för halvblod.
De jag har varit på har enbart varit för SWB och inga andra raser.
Har själv visat en 2-åring, men det fanns både yngre och äldre hästar på platsen. Bra träning inför 3-års för övrigt!
Det var en klassisk exteriörvisning, dvs skritt och trav för hand, sedan uppställning för domaren.

Lycka till!

Hej!

Det finns både 1 och 2-års premiering av unghästarna. Som arrangeras under sommaren/hösten beroende på vilken förening du tänkt vara med hos. föl-, 1-,2- och 3årspremieringar är för alla unghästar.. Själv var jag med i fölmönstring, 1-årspremiering och 3-årstest, mkt lärorikt för både mig och hästen! dessutom skitkul!
kolla med närmaste avelsförening om datum. Jag tror det står på propositionerna eller utskicken man får efter anmälan om man behöver träns, men jag har för mig det.. det är ingen löshoppning med i det, då de anses vara för unga för att visa sin förmåga inom det än. Har för mig att det bara var skritt och trav som visades men kan hända att det var galopp också, borde väl ha varit det.. isf är det lös galopp. svårt att springa så att unghästen galopperar utan att trixa för mkt med ledaren :P

Lycka till!
/Julia A

Det var det inte då jag visade min häst för 2 år sedan iaf :)

Länken du skrev är länk till rådgivande bedömning. Det är inte samma sak som premiering.. Rådgivande bedömning gör man för hingst som man vill få godkänd. Premiering är mer som en bedömning där man får poäng och kritik på hästens exteriör och gångarter.

Hej!
Ja, ettåringar får man lov att visa i grimma. Jag ska själv visa min 08a i sommar :) Ska bli jäääättespännande :D:D:bump:

Ja, på rådgivande ja. Inte det samma som sommarpremiering och knappast aktuellt för TS som har ett sto. ;)

Ah, tack!:laugh:

Är premiering "typ" samma sak som fölvisning då?:o
I sånna fall kan jag lika bra visa honom då.

Fundering:
Men rådgivande bedömning på 1,5 åring är ju inte avelsvärderande, är det inte onödigt att visa på rådgivande bedömning om man inte tror man har en bra hingst? (så som i mitt fall:D)

Visade min 07:a (halvblod) förra hösten, slutet på augusti tror jag det var.
Då var hon alltså ett år.
Var i samband med fölmönstring om jag inte minns fel. Även tvååringar var med.

Vi var två ettåringar i vår klass, gick på ring, sedan visade vi för hand skritt och trav samt uppställning.
Sedan ring igen och så ropade dom upp var och en, man fick stå och dom berättade poäng osv.
Allt skedde i ridhus.
Jag hade träns, den andra hade någon sorts visningsgrimma.

Jag var ett nervvrak men det gick bra!
Och jag tänker ge mig på att visa henne som tvååring också nu i höst :laugh:

Lycka till!

/Sandra och Tuva

Åhh, lät kul!
Jag var ju också på fölvisning i höästas, men där tror jag inte dte var några äldre, kan det vara att de får vara med om det finns "plats"?

Hej!

Personligen så ser jag ingen mening till att visa en ettåring. De brukar se lite roliga ut i denna åldern just för att de växer som de gör. Det är bättre att vänta till det är dags för treårstesten då de är mer "färdiga" i kroppen då.

Det är i alla fall vad jag tycker. :)

//Tiwas

Liknande trådar

Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 974
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 458
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 234
Senast: Badger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur