1'a mens efter förlossningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

Har (äntligen??) fått mens. Fick den i torsdagskväll. Å fy tyyyyysan va ont det ska göra då!!! :crazy: Brukar ha ont, men nu.. AJJJJ!
Varför har man sån smärta ? Har läst att en del får ondare efteråt.
VARFÖR? Onödigt! :smirk: Så, har ni fått tillbaka mensen? För mej tog det ca 3½ månad. Har ni regelbunden mens? (efter förlossnignen alltså)
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Har tre barn och efter första barnet så tog det 7 månader innan jag fick mensen, slutade amma då. Då var mensen precis som innan.
Men efter andra barnet så fick jag mer mens och hadde ondare, det tog 6 månader innan jag fick mensen åter då, precis som första gången så tog det nog 2 veckor efter jag slutat amma innan mensen kom.
Så tredje gången kunnde jag inte amma då flickan har gomspalt men jag pumpa i 3 månader var fjärde timme dygnet runt:crazy: men sen orka jag inte och la ner allt då tog det nog bar en vecka så var mensen till baka. Nu har jag precis som inn ajag fick barn, lite mens och oftast inte ont mer än första timmarna.
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

1:a gången kom mensen tillbaka efter ca 7 månader - 2 veckor efter jag haft maginfluensa och knappt ammat på ett dygn

2:a gången kom den tillbaka efter ca 9 mån - 2 v efter jag opererat mig och inte ammat på ett dygn...

syns det ett mönster.... :angel:

hade oxå jätteont första gångerna och blev/är jätteoregelbunden (men jag var oregelbunden innan oxå och min PCO blev värre efter 1:a graviditeten)
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Som en liten spin-off.... :angel:

Hur noga är ni med skydd under amningen, innan ni fått första mensen?
Är det alltid så att mensen, dvs möjligheten att bli med barn igen, kommer när man slutar amma alt. inte ammat på nån dag?

Ammar för fullt (2 mån sen förlossningen) och har väl kanske gjort en miss eller två under täcket... :o
Ska fixa med skydd på efterkontrollen i veckan.



/Jossan
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Jag har varigt jätte noga med skydd, börjat äta minipiller dagen efter förlossningen alla tre gångerna, när jag slutat amma har jag gått över till vanliga p-piller.

"risken" att bli gravid finns hela tiden, att bara amma är inget skydd, vet några som blivigt gravida bara 1-2 månader efter förlossning då dom trott att ammning ger skydd mot ny graviditet.:smirk:
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Jossan skrev:
Som en liten spin-off.... :angel:

Hur noga är ni med skydd under amningen, innan ni fått första mensen?
Är det alltid så att mensen, dvs möjligheten att bli med barn igen, kommer när man slutar amma alt. inte ammat på nån dag?

Ammar för fullt (2 mån sen förlossningen) och har väl kanske gjort en miss eller två under täcket... :o
Ska fixa med skydd på efterkontrollen i veckan.



/Jossan


vi har inte skyddat oss alls... känns inte som om sannolikheten att vi skulle bli gravida är särskilt stor med tanke på att senaste tog 4 år på sig och blev till med Ivf :D
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Hmmm.... Får göra ett gravtest på MVC då, innan jag börjar med p-piller igen eller vad det nu blir.
Måste vara lite läskigt för de som blivit gravida en månad efter förlossningen, för då förväntar man sig ju ingen mens och märker således inte att den "försvinner". Alltså tar det säkert ett bra tag innan man fattar att man är gravid?

*lite nervös*


/Jossan
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Fick barn i maj och ser inte röken av min mens. Känner mig rätt så glad faktiskt över att slippa den. Den dyker väl upp på nåt olämpligt ställe när jag inte är förberedd.
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Eftersom jag tydligen ALLTID går under Murphys lag :mad: så kom min mens precis som vanligt 28 dagar efter förlossningen.. trots att jag ammar för fullt hade även en riktig ägglossning som kändes :devil: ... var likadant förra gången men då ammade jag ju inte helt så då trodde jag det hängde på det.
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

inan jag blev gravid så hade jag oregelbunden mens och oerhört ont.
mensen kom tillbaka ca 7 månader effter förlosningen när jag börjat trappa ner på amningen. nu effter gradiviteten har den däremot varit regelbunden och nästan smärtfri:D
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Min mens kom tillbaka efter sex månader, då helammade jag fortfarande. Men då var det ytterst lite. Nu när det gått elva månader verkar den vara relativt regelbunden. *Peppar, peppar* Jag har alltid haft mensvärk så jag blivit liggande första dagen, men nu verkar jag slippa det.. :bump:

Vi skyddar oss inte. Vi vill gärna ha ett till, så blir det så blir det.. :) (Melker blev till genom ivf)
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Jag fick första mensen efteråt, typ 10 månader efter förlossningen. Har ammat rätt mkt och länge, men när jag slutade med nattamningen/drog ner rejält på den, så kom mensen "på en gång" i princip.
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Tror min är på ingång. :mad: Är 6½ mån sen dottern kom och jag slutade amma för snart 1 mån sen.

Den är inte saknad. :smirk:
 
Sv: 1'a mens efter förlossningen!

Åh, jag minns första mensen efter förlossningen med fasa. :eek:

Det var som världens syndaflod och ont som attan... och livrädd var jag att den skulle fortsätta så framöver, som tur var så har det lugnat sig och nu är det precis som vanligt. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 811
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 763
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: em-pirre
·
B
Hundavel & Ras Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 093
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp