17 veckors valp äter dåligt...

Fibusen

Trådstartare
Våran lilla kille äter dåligt tycker jag,får i sig kanske hälften av vad han ska äta.. :crazy: Han är inte mager,men skulle vilja ha lite mer hull på han endå,han har inte den där valpmagen alls... Känns som om han skulle behöva lite mer hull om han ska kunna växa normalt...

Nån mer som haft problem med att få valpen att äta?

Sv: 17 veckors valp äter dåligt...

Mina hundar har ätit sämre när de bytt från valp till vuxentänder samt hanarna när de blivit såpass gamla att de börjat känna av löptikar, kanske kan vara nåt sånt med din lille?

Precis så höll min gammelhund också på när han var yngre. Han åt max halva dagsransonen och i stort sett aldrig mer än en gg/dag, men var inte heller mager utan "bara" smal. Det kan ju vara så att han helt enkelt inte är intresserad av mat och därför bara äter precis så mycket han behöver för att stilla sin hunger.

Men det kan ju också vara så att han tex har lite ont i halsen eller liknande, tonsillit ska ju vara vanligt hos yngre hundar och det kan ju vara därför han inte vill äta, det kanske inte smakar något/gör ont? Om du kan kan du ju försöka kolla lite i halsen om du ser mandlarna, det är mitt bästa tips :)
Och att ett veterinärbesök ofta är billigare än de gråa hår det ger om man är riktigt orolig :D

Har han hållit på såhär hela tiden, eller är det något som kommit successivt?

Min valp är ungefär lika gammal och äter dåligt i perioder. Ibland behöver han vänta lite på maten för att bli hungrig och vissa dagar vill han ha mat flera gånger. Ger jag för stora portioner äter han bara hälften så jag ger mindre men lite oftare.

så var det för min tik när hon var liten också, vissa dagar var hon hungrig hela dagen andra så ville hon inte äta alls, inte ens godis dög. Det var just i perioden 4-5 månader. Men det rätade ut sig. Drog ner på fodret i potioner och gav henne flera små portioner de dagar som hon ville äta mer.

Han år royal canin hos uppfödaren,det åt han bra,men när han var ca 10-11 veckor så kom det blod i urinen,så då åkte vi in,och då hade han kristaller i urinen, då skulle han börja äta hills på en gång,snabbt byte vart det,fick nån burkmat han skulle ha i 3-4 dagar,endast den,inget annat alls,sen en liten säck med vanligt torrfoder,det gick bra att äta.

Sen när han ätit ur den lilla säcken så köpte vi ytterligare en hills nu bara för att inte byta ytterligare en gång,och efter det så har han ätit mindre.

Jag tycker som sagt att en valp ska ha lite extra hull att växa i,nu är det på gränsen alltså,han kan inte gå ner många gram till innan JAG anser att han är för smal. Orolig att han kommer in i en växtperiod nu också,då blir det väll bara skinn och ben kvar...

Han tigger våran mat,men får ingen,och han försöker även äta den äldre hundens mat,men den når han inte riktigt,så jag tror inte att han har något problem med smärta eller något,det är bara det att han vill inte äta sin mat.

Jag hade samma panik med Ella, och hon såg ut som en ranglig unghund, hade ingen rundhet över sig alls. Men äldre och erfarna lugnade mig, och det löste sig ju.
Äter han om han får jobba lite för maten? tex lägga ett litet spår med en näve mat i slutet? Eller bara kasta ut en näve foder på gräsmattan?
Hur ofta får han mat?
Tror att det är samma fas som Ella gick igenom och att det kommer att vända.

Är han avmaskad? När jag fick min valp så skulle hon vara avmaskad efter alla konstens regler och vi hade koll på när det var dags för nästa avmaskning. Men hon var också mesig med maten - vi fick sitt och rulla kulorna över golvet så hon åt.
Tills hon en dag kräktes - MÄNGDER med mask. Inte vet jag hur uppfödaren avmaskat eller vad som hänt men mask hade hon.
Så kolla masken.

Då håller jag nog med många av de andra som redan gett bra råd, minska på portionerna och ge hellre lite oftare. Testa att låta honom jobba för maten. Min gamling brukade få några torrfoderkulor i en aktivitetesboll till maten, när de var upplekta så hade han fått smak på mat och kände sig hungrig - dvs han åt upp det i matskålen också.

Har du testat att värma lite vatten och slå på maten? Det kanske kan hjälpa :) Och om du inte redan gör det, använd fodret som belöning istället för godis.

Det är nog en fas som kommer ge sig, verkar inte vara direkt ovanligt hos de små, så tålamod och god uppsikt över hans allmäntillstånd kanske kan vara lösningen i nuläget. Har du vägarna förbi vetten så kan du ju alltid be dem kolla igenom honom lite snabbt :D

Lycka till och berätta hur det går!

Ja,han är avmaskad,men kan ju vara värt att kolla med ett kolla masken.

Har provat att värma vatten och ha på,tyckte det vart liiite bättre iallafall,men inte som innan. Han är ju så "tarv" på allt annat utom just sitt eget torrfoder.

Såg nu när jag kikade i munnen att han har en tand lös,hoppas att det är det som är problemet.

Liknande trådar

Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 371
Senast: DeCloe
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 570
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
520
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
920
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30