17-åring anmäler Tina Lund

Sv: 17-åring anmäler Tina Lund

Jag tvivlar skarpt på att det handlar om rena 5000:- i månaden.
(Fast då är jag absolut inte insatt i skatter o liknande i danmark!)

Det brukar snarare vara "mat, rum, stallplats" plus 5000:- VITT, åtminstonde på de ställen - i sverige - som jag haft kontakt med.

Handlar det om 40 timmarsveckor så kan jag hålla med om att det egentligen inte är skitdåligt (OM även foder o strö ingår, annars har man ju iprincip ändå inga pengar kvar..) , men när det handlar om OB tid och övertid så är det absolut inte okej.

Sen tycker jag överlag inte att någon ska gå med på detta och jag tycker det är BRA att tjejerna har anmält detta och jag hoppas verkligen att fler i sverige hoppar på det tåget.

Får erkänna, att jag har svårt att hetsa upp över den dåliga behandlingen av 17-åringen. Alla vet om att djurskötare får dåligt betald. Jag har ingen möjlighet för att veta om de 5000 var utanpå husrum, mat, evt. egen häst; fast alla fall husrum låter sannolikt. Även om det är nära stallet och man inte kan "gömma" sig efter arbetet, sparar man åtminstone pengar till transport fram och tillbaka. Det är också pengar i fickan. Sjutton. Jag har inte 5000 till mat och nöjen.
Som 17-årig kan man knappast räknas som erfaren hästskötare. Snarare som lärling. Gör man ett halvtaskigt jobb får man förvänta sig att bli tillrättavisat. Det blir man i alla jobb. Även den mest naiva 17-åring måste veta, att hästskötsel inte är ett 8 till 16 jobb. Speciellt inte i ett tävlingstall. Jag har ännu inte jobbat i ett stall, där man lämnade hästarna åt sitt öde för att klockan har slagit. Det är bara så, när man jobbar med djur.
Jag har också svårt för att föreställa mig att frk. Lund kom fram med de 5000 kr efter en månad och sa varsågod, här är vad du får. De har säkert pratat lite granna om det innan anställningen.
Är man missbelåten med ett jobb talar man med bossen om det eller säger helt sonika upp sig om man inte vågar tala om det. En erfarenhet rikare. Livet är fylld med bakslag och vill man behandlas som en vuxen får man uppföra sig som en vuxen... men jag har säkert allt för gammalmodiga idéer.

Jag hoppas personligen att denna "tränare" åker dit så det slänger om det. Det skulle je alla hästskötare i alla former av häst tävling en kick att inte acceptera dessa "villkor" från branschen. Vedervärdigt i min mening!:grin::crazy::crazy:

*kl*

Det kommenteras ofta att man måste inse att det inte är ett 8-16-jobb att jobba med hästar.. det är klart det inte är, men bara för det ska man inte behöva jobba dygnet runt. När jag hade praktik i ett tävlingsstall här i Sverige så hade jag genom skolan krav på 8 timmars arbetsdag, lunchuppehåll och arbete fem dagar i veckan. Jag blev inte poppis hos hästskötarna och då var jag ändå praktikant och skulle vara en extra resurs, inte ta över deras arbete.

Men det verkar som om folk glömmer att det är inte ett 8-16-jobb att jobba med djur över huvud taget, oavsett om det är häst/ko/gris, och man måste kunna vara lite flexibel. Skillnaden att jobba med andra djurslag än häst är att man får betalt för det och har arbetstid reglerad enligt lag, även om dagarna är långa ibland.

En stor grejj är väl att hästfolk tror att man ska ställa upp massor extra utan att bli kompenserad för det, jag har jobbat mycket övertid och obekväma tider i mina dagar men då ska jag förbaske mig ha kompensation för det antingen i form av reda pengar eller extra ledighet.

Det vore kanon om TL faktiskt åker dit på det, det är för mycket ekonomisk brottslighet i hästvärlden - för att systematiskt betala ut svarta pengar och strunta fullständigt i arbetsmiljölagar etc är inget annat än organiserad brottslighet hur man än vrider och vänder på det hela.

Och en tanke till er som tycker att 5000 i "fickpengar" är bra betalt:
I dessa 5000 finns inte medräknat någon sjukförsäkring, pension, a-kassa etc så 5000 är egentligen riktigt uselt betalt, hade det varit i storleksordningen 5000 + minst ytterligare 5000 till sjuklön, pension etc så hade det varit i ett annat läge.

Förhoppningsvis rensar oseriösa arbetsgivare bort sig själv vad det lider.
Hästskötare är bra på att skvallra:D

Tyvärr är nog inflödet av nya ungdomar snabbare än skvallerhastigheten så dom oseriösa arbetsgivarna blir nog kvar om det inte blir mer sådanhär rättsfall.

Om du vänder på det då? 5000kr plus boende och mat ev en egen häst med, vad tycker du om det?

Där är ju faktiskt de 5000kr fickpengar och det är betydligt mer än vad jag har "över" i månaden efter allt är betalt.

Jag tycker det är lite pengar endå! Och jag jobbar endå som djurskötare (ko) och visst, jag har obekväma arbetstider men det får man stå ut med ibland.
Men att man ska behöva jobba upp till 80 timmar per vecka för 5000;- NEJ det är för j*vligt.
På mitt jobb kan jag komma upp som max i 50-55 timmar/vecka (sommaren) och det tycker jag räcker. På vintern 40 timmar.

Ni som söker hästjobb, säg nej till det ni inte tycker är rimligt! Ni ska inte behöva slita ut er bara för att arbetsgivaren inte vill anställa fler!
Säg nej till svartjobb!!!!!!!

Jag tycker det är lite pengar endå! Och jag jobbar endå som djurskötare (ko) och visst, jag har obekväma arbetstider men det får man stå ut med ibland.
Men att man ska behöva jobba upp till 80 timmar per vecka för 5000;- NEJ det är för j*vligt.
På mitt jobb kan jag komma upp som max i 50-55 timmar/vecka (sommaren) och det tycker jag räcker. På vintern 40 timmar.

Ni som söker hästjobb, säg nej till det ni inte tycker är rimligt! Ni ska inte behöva slita ut er bara för att arbetsgivaren inte vill anställa fler!
Säg nej till svartjobb!!!!!!!

Menar du på allvar att 5000kr över allt annat är lite betalt??

Snabbkalky på det:

Boende 3500kr
Mat 2000kr
El 500kr
Stallhyra 3500kr

Totalt blir det ju faktiskt 14 500kr UT, det tycker jag inte är speciellt lite betalt :crazy:

Nu är det ju säkert inte så i detta fallet men om det skulle varit så, rent hypotetiskt

Precis... räknat på 80 timmars arbetsvecka, ingen sjuklön/sjukförsäkring, ingen pension m.m. så är dom där 5000 småpotatis.

Du kan ju heller inte blanda nettolön och bruttolön i sammanhanget, med svart betalning så måste du ju själv spara undan pengar för att täcka upp vid sjukdom, pension etc.

Jag tvivlar skarpt på att det handlar om rena 5000:- i månaden.
(Fast då är jag absolut inte insatt i skatter o liknande i danmark!)

Det brukar snarare vara "mat, rum, stallplats" plus 5000:- VITT, åtminstonde på de ställen - i sverige - som jag haft kontakt med.

Handlar det om 40 timmarsveckor så kan jag hålla med om att det egentligen inte är skitdåligt (OM även foder o strö ingår, annars har man ju iprincip ändå inga pengar kvar..) , men när det handlar om OB tid och övertid så är det absolut inte okej.

Sen tycker jag överlag inte att någon ska gå med på detta och jag tycker det är BRA att tjejerna har anmält detta och jag hoppas verkligen att fler i sverige hoppar på det tåget.

Instämmer. Jag har jobbat för ca 6000:-/mån VITT (före skatt alltså) för rum (boende skulle vara att ta i) ingen möjlighet till egen häst, 72 timmars stressigt/tungt jobb per vecka.

Slutade på jobbet ganska snart och det mer pga otrevlig arbetsmiljö/hästhållning/paranoida arbetsgivare än betalningen, på den tiden gick jag back pengamässigt med ca 3000:- (resa dit/hem, mat, ett par ridbyxor inköpta för ändamålet).

Det tragiska är att såna ställen alltid kommer ha en ruljans med anställda. Flickor vill följa sin dröm, jobba med sitt intresse. Tycker det borde finnas krav på minimi-lön även inom hästskötaryrken, särskilt när det helt tydligt är JOBB det är frågan om, inte praktik! Även krav på schyssta arbetstider och OB-tillägg, ansvarsförsäkring, riktiga anställningsavtal osv.

Har inte folk råd att ha anställda då så kan man ju fundera över om många kanske inte borde ha sin verksamhet öht? I mitt exempel så skulle det ha krävts sisådär 5 anställda istället för två, med minst dubbla lönen om det ska kunna ses som rimligt i mina ögon.
Och de hade ändå bättre villkor än många andra jobb jag stötte på!

Senast ändrad:

Totalt blir det ju faktiskt 14 500kr UT, det tycker jag inte är speciellt lite betalt

Nu är det ju säkert inte så i detta fallet men om det skulle varit så, rent hypotetiskt
Håller med dig, plus att det troligen finns ännu mer av olika förmåner.

"Enligt den danska tidningen B.T. fick Tina Lund igår besök av Arbetsmiljöverkets yrkesinspektion hemma på gården. Under inspektionen tittar man på arbetsmiljön och de fysiska förhållandena för de som arbetar i stallet. Inspektörerna kunde inte se några fel i hästskötarnas arbetsvillkor.
- Vi kan inte gå på information som är ett år gammal. Vi gör en inspektion och ser hur det ser ut just nu, sa Jens Skovgaard Lauritsen, chef för yrkesinspektionen, till tidningen."

Detta talar ju för att lönen är vit. Sedan var det ju inte så att hon jobbade 80h/dag varje vecka eller kanske ens fler än en. Framför allt tycker jag inte att man okritiskt kan sätta tilltro till den här typen av uppgifter. Det är lätt att under olika omständigheter överdriva åt alla håll.

Kanske är det mycket väsen för lite ull, som gumman sa när hon klippte grisen. :)

LIA

Har inte folk råd att ha anställda då så kan man ju fundera över om många kanske inte borde ha sin verksamhet öht? I mitt exempel så skulle det ha krävts sisådär 5 anställda istället för två, med minst dubbla lönen om det ska kunna ses som rimligt i mina ögon.
Och de hade ändå bättre villkor än många andra jobb jag stötte på!

Fast i Sverige så ger ju inte hästnäringen något, folk är ju inte villiga att betala för att lämna iväg sin häst och ryttare är inte villiga att betala riktigt till tränare..

Det är snarare så att i Sverige så kan man inte leva på häst helt enkelt

Ja, så är det säkert. Frågan är ju då varför så många envisas till den grad att man utnyttjar unga flickors hästintresse till slavjobb för kass lön?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 203
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska hoppryttaren Tina Lund ska medverka i en ny TV-serie. Denna gång blir det ett realityprogram som ska skildra hennes liv som...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I lördags fick danska hoppryttaren Tina Lund ta emot ett pris för att hon är bästa hoppryttaren i sitt nya hemland Förenade Arabemiraten...
Svar
0
· Visningar
452
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den danska hoppryttaren Tina Lund har sålt sin SWB-stammade Jackson Hole. Nu missar hon troligen EM på hemmaplan i augusti. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
634
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama