17-åring anmäler Tina Lund

Sv: 17-åring anmäler Tina Lund

Har inte tjejerna eget ansvar?
De borde vetat från början vad de gav sig in på?
Att hästjobb är ett riktigt skitgöra och många utnyttjas är knappast en nyhet, men många LÅTER sig göra det och då fortsätter det.

Förstår inte hur man kan vilja ta ett jobb som ger 5.000 i månaden? Då har man ju liksom accepterat arbetsvillkoren och borde inte klaga i efterhand?

Sedan råder det inget tvivel om att det är helt sjukt att det går till på det viset...men det är inget ovanligt, tyvärr.

Det många "glömmer" är att kolla om det ingår boende, ev stallplats till egen häst, mat, tillgång på bil etc..

Visst ska man inte behöva jobba 80timmarsveckor, men som sagt, stirra på lönen och glömma inkomstgrundade förmåner är inte alls ovanligt.

Har man boende och stallplats så är väl inte 5000 fy skam att leva på? Som exempel då..

Bara för att det "brukar" gå till så här, menas det inte att det är acceptabelt! Dessutom var tjejen 17 år som anmälde, hon kanske inte vågar säga ifrån, jag är själv sådan som inte vågar säga ifrån i vissa fall och är snart 21...

Näe man ska tacka nej till skitjobb, för då kanske det börjar hända något inom alla hästjobb också!

Det är likadant här i Sverige. Riktig skit vad gäller lön och arbetsförhållanden! Man vet kanske om det när man väljer att jobba med det men det gör ju inte det hela bra eller rätt?! Visst kan man få ha boende mm inkluderat men då är det ofta i anslutning till stallet och då är man ju ändå tillgänglig dygnet runt. Ja det vore bra om alla tackade nej. Svårt att genomföra bara...

Bara för att det "brukar" gå till så här, menas det inte att det är acceptabelt! Dessutom var tjejen 17 år som anmälde, hon kanske inte vågar säga ifrån, jag är själv sådan som inte vågar säga ifrån i vissa fall och är snart 21...

Näe man ska tacka nej till skitjobb, för då kanske det börjar hända något inom alla hästjobb också!

Om du vänder på det då? 5000kr plus boende och mat ev en egen häst med, vad tycker du om det?

Där är ju faktiskt de 5000kr fickpengar och det är betydligt mer än vad jag har "över" i månaden efter allt är betalt.

Men har du boende (kanske värt 3000), mat (1500), uppstallning (3000) och kanske träning(2000) och på det får 5000kr i handen så har du inte dåligt betalt om det är inte vansinniga tider.

Däremot är det knappast vitt någonstans.

(Obs! att det är ungefärliga siffror).

Lönen är väl inte helkass om det som andra skrivit ingår tex boende och mat.
Det jag mest reagerade över var att hon ständigt blev utskälld och att hon till slut blev rädd för Tina typ.
Nu kanske hon överdriver, men detta är ett fenomen som verkar vara så vanligt i hästvärlden. De man jobbar åt som ändå är chefer och faktiskt borde agera som proffs beter sig som om de har multipla personligheter alt grava PMSproblem varje dag i månaden.
Även om man haft en helpissig dag ska man inte låta det gå ut över sina anställda, för då är man inte proffsig.
Men somsagt, nu menar jag inte att just Tina Lund är sån (har aldrig träffat henne så ;)) men mååååååånga i hästvärlden är det.

Om du vänder på det då? 5000kr plus boende och mat ev en egen häst med, vad tycker du om det?

Där är ju faktiskt de 5000kr fickpengar och det är betydligt mer än vad jag har "över" i månaden efter allt är betalt.
Försvarar du olagliga arbetstider för en 17-åring?
Har du "anställda" hästskötare?
PL

Nu framgår det ju inte om mat, husrum o hästplats ingår eller om jobbet är vitt eller svart.
PL

Nu påstod jag aldrig att man skulle tacka ja till skitjobb. Inte heller svarta jobb.

Jag har ingen personlig kontakt vare sig med Tina eller den 17-åriga flickan i fallet.

DOCK kan en 17årings version av arbete skilja sig markant från en 25 årings. Den erfarenheten har jag själv gjort flertalet gånger.
Orkar inte stiga upp morgonen är bara ett av de "mindre" exemplen.:grin:

Men det är väl allmänt känt hur vanligt det är med utnyttjande inom hästbranschen!
Även vid "vita" jobb är det vanligt med en massa obetalda arbetstimmar som motiveras med att den anställde skall ställa upp lika mkt som företagaren.
PL

Det är möjligt aqtt det är så som du skriver. Dock har jag aldrig träffat på det från något håll sas. Kanske lyckligt lottad?

Försvarar du olagliga arbetstider för en 17-åring?
Har du "anställda" hästskötare?
PL

Absolut inte på någon av frågorna. Däremot har jag dygnetrunt anställning som mamma med pissig inkomst i form av fp ;)

Jag menade endast lönen, 5000kr i fickpengar är ca hälften av vad jag får i fp just nu och då är jag långt ifrån min ordinarie lön. Det försvarar ju självklart inte dåliga arbetstider men rättvist är det inte

Jag har träffat på det inom närkretsen!
Personen ifråga övergick till koskötsel med reglerad laglig arbetstid o lediga dagar efter helger.
PL

KL Jag har i pricip inget emot låga praktiklöner men då skall det vara just handledd praktik o inte underbetalt slavarbete.
PL

Där instämmer jag med dig. Givetvis ska det vara vitt och enligt avtal.

Min första kommentar i tråden var avseende lönen. OM fallet är att det handlar om fickpengar och annat ingår osv.

Förhoppningsvis rensar oseriösa arbetsgivare bort sig själv vad det lider.
Hästskötare är bra på att skvallra:D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 203
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska hoppryttaren Tina Lund ska medverka i en ny TV-serie. Denna gång blir det ett realityprogram som ska skildra hennes liv som...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I lördags fick danska hoppryttaren Tina Lund ta emot ett pris för att hon är bästa hoppryttaren i sitt nya hemland Förenade Arabemiraten...
Svar
0
· Visningar
452
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den danska hoppryttaren Tina Lund har sålt sin SWB-stammade Jackson Hole. Nu missar hon troligen EM på hemmaplan i augusti. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
634
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama