16 år gammel

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Grethe
  • Startdatum Startdatum
G

Grethe

Har et sto som er 16 år gammel. sist sommer var hun insaminert 3 ganger men tok seg inte. Hun har inte hatt föl innan. Vet. kunne inte finne noen grunn for at hun inte skulle bli dräktig. Har snakket med travmennesker og de har sagt at jag skal pröve å sette henne på naturlig bedekning å se om hun tar seg. Hun har en bra stamme og vi vil så gjerne ha et föl etter henne. Hun var mega brunstig for 11 dager siden og la sin elsk på en vallack som var jätte hingstig. Så i år skal hun få gå med en hingst og om hun blir dräktig dette året bruker vi en topphingst neste år. Er det noen som har erfaring med sådanne sto?

Sv: 16 år gammel

jag har ett sådant sto i mitt stall, henne provade dom insemenera flera gånger och det tog inte så dom fick ta och skölja äggledare tror jag det var, pga att hon var grummlig,så inseminerade dom igen och det tog inte heller då provade dom en naturlig betäckning, då tog det på en gång. lite svammligt men jag hoppas du förstod :)

Vår Tant har inte blivit dräktig trots naturlig betäckning. Nu i år med bra veterinär och jäkligt bra hingsthållare är hon kollad redan efter
1:a betäckning och det finns västska i livmodern. Vet. och hingsthållare har då en plan.... Hippotrim, spolning av livmodern på tisdag, betäckning, ev. ny spolning på torsdag om inte ägget tredan släppt då.
Eftersom vi väldigt gärna vill ha en avkomma till Tanten så är vi så tacksamma för att det finns veterinärer och hingsthållare som kollar upp stona ordentligt :bow:. Förra årets hingsthållare visste inte om dennes vet. hade kollat efter vätska eller nåt... men jag har ju inte fått någon räkning av vet. så det är ju troligen inte gjort, inget har behandlats i alla fall :(.

Da virker det som om det er et lite håp for mitt sto da. Å finne en hingst som går på naturlig bedekning er inte så lett. Men jag har funnet en hingst som passer hennes stam och hingsteholder er villig til å ta i mot henne å prøve. Han står på semin. Vil så gjerne prøve oss med en topphingst till neste år om hun blir dräktig i år. Har allerede kjøper till hennes föl i 2010 men jag tror inte vi vil selge dette fölet.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 215
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 407
Senast: warg
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
958
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama