14 kg hö?

fiaskurken

Trådstartare
Ett halvblod, 172 cm i manken, äter 14 kg hö (dåliga näringsvärden) I vanliga fall med bra hö står han på 10-12 kg. Jag tycker detta låter väldigt mycket? Nog för att han kan vara svårfödd (detta är möjligen en blivande foderhäst)
men kompisen ger sin tävlingshäst 7 kg hö när hon är i full kondis. :confused:
 
14 kg för ett halvblod på 172 cm tycker jag inte alls låter mkt, snarare lagomt och speciellt om det är dåliga värden på höet.
 
Det beror lite på hur näringsvärdena är dåliga, är det dåligt med både energi och protein så kan det ju funka, men är det högt energi och lågt protein så blir det värre.

Man behöver då tillskottsfodra med ett proteinfoder, vilket drar upp energin ännu mer och man får antingen en överviktig och/eller nipprig häst.

Har du någon grovfoderanalys?

mvh Jessica
 
Ja, jag tvivlar ju inte på att hästägaren känner sin häst, så det kanske är lagom. :) han får just nu: 14 kg hö, 1 kg fibergi, 1 kg luzern, ½ kg betfor och 100 g soja
varje dag. Ägaren säger att om det är hö med bra näring i så funkar han bra på betfor och havre och ca 10-12 kg hö.
 
Jag tycker 14 kg låter mer normalt för en så stor häst än 7 kg. Men frågan är ju hur proteinet hamnar med så mycket hö med dåligt näringsvärde.
 
Den foderstaten du skrev ned ovan ger mellan 120 och 150 MJ grovt räknat.

Och kvoten mellan Smrp och MJ ligger på 6 eller mer om smrp/MJ-kvoten i höet inte understiger 5,2.

mvh Jessica
 
Låter inte alls orimligt, men omöjligt att säga utan att veta analysvärdena.
 
Man ska ju ge hästen 1,5-2 kg hö/100 kg häst. Så det är väll inte så mycket med 14 kg, men det låter för lite med 7...
 
Grovt och generellt sett är det ju bara bra för hästen med mycket stråfoder, såvida man får ihop en foderstat med rätt kvoter och hästen dessutom ser välmående ut. Mitt hblsto på 167 cm käkar 12 kg hö om dan ( o en massa annat förstås). 7 kg till en stor häst tycker jag rent spontant låter lite, just med tanke på att de ju trots allt är gjorda för att leav på stråfoder egentligen.
 
ööhh? Jag fattar inte... Egentligen tror jag inte att det är jag som är så dum, det är bara du som är :devil:-igt duktig på det här! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 283
Senast: bollen__
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 637
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp