14 åring och 6 årig ponny

Hej! Jag är också 14 år. Jag tycker personligen inte att du ska köpa ungponny som första ponny. Det är ett stort ansvar att ta hand om en ung häst. Inte för att den hästen är jätteung, men tycker du ska få en häst som kan lära dig rida ordentligt, och som tillåter att du ibland gör fel, för det gör man ju!

Jag fick min första ponny som 12 åring, han är en pigg/het liten D-ponny på nu 12 år som är arbetsvillig, och har lärt mig otroligt mycket. På ett år klättrade vi från P70 ( jag red på ridskola innan), till P90, LB dressyr och hoppning. Dock tränat på högre nivå inom alla 3 dicipliner. Jag tycker det är otroligt bra att han har gett mig all den kunskap, att jag har fått göra fel ibland utan att "förstöra" honom. Nu letar vi efter en ungponny :)

Jag tycker alltså du ska skaffa dig en ponny som LÄR DIG, både i hantering, rutiner i vardag, träning och tävling, som lär dig rida. Då går utvecklingen i rasande fart, och sen när du har mer kunskap om hästar och ridning köpa en unghäst, och lära den.

Bra skrivet är också 14 förresten:p skaffade själv en häst med tanken att den ska lära mig och inte tvärtom :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 978
Senast: Kiwifrukt
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka