14-åring död i ridolycka

Sv: 14-åring död i ridolycka

Sitter o blir häpen över alla olika inlägg om hjämens användande eller inte. Detsamma gällande säkerhetsväst.
Otroligt att någonting så självklart skapar en så "irriterad tråd";(
Håller till viss del med att det är upp till varje vuxen att bestämma själv över sin kropp. Förstår bara inte att så många kan vara så korkade att de leker med sitt liv eller i värsta fall död!
För mig är valet rätt självklart att använda den skyddsutrustning som finns för att få fortsätta att kunna röra mig fritt utan smärta eller rullstol.
Ingen säkerhetsutrustning i världen ger 100-% garantier, men de skyddar otroligt mycket.

Om man ser till det ekonomiska så skulle försäkringarna sjunka i pris om olcksstatistiken sjunker. Premierna baseras ju faktiskt på våra skador.

Håller med dig där.
MEN!!! Jag tycker att försäkringar ska upphöra att gälla & man får betala vården själv om man rider utan hjälm.
Då får man rida helt på egen risk & själv ta konsekvenserna av sitt handlande.
Detsamma om man kör rattonykter, utan bälte, drogpåverkad, för fort mm. Alla försäkringar skall upphöra att gälla.
Det enda som ska gå i kraft är ersättningen för den oskyldigt inblandade i olyckan.

Nej, jag är ingen mönstermänniska, kör för fort själv, men har alltid hjälm & bilbälte & aldrig drog eller alkoholpåverkad.

Håller med om detta inlägg!

Tack och lov för mina hyperföräldrar:bow: Svindyra hjälmar o västar efter var och vart annat hårt fall:D Där ser ALLA en anledning till BÅDE väst och hjälm.

För min del får vuxna människor absolut göra som dom vill... om de själva betalar ALLA omkostnader för vård i händelse av olycka!
Jag vill inte betala för någons fåfänga/dumhet/slapphet eller vad det nu kan bero på...

Men olycksstatistiken påverkas inte mycket av den passiva säkerheten (hjälm och väst).

För att förhindra olyckor är det viktigaste att vi utbildar trygga hästar där människan har ledarskapet och tilliten är total. Då spelar det ingen roll om det flyger ett vitt skynke eller en lastbil kör förbi jättefort - hästen litar på att du som ryttare fixar situationen.

Sedan är jag inte motståndare till passiv säkerhet, det behövs också, men för att förhindra allvarliga olyckor finns det mängder av viktigare saker än ett hjälmtvång.

*knapplån*

Det är ganska stora krafter vi pratar om, och även den lugnaste kan bralla iväg av någon anledning.

Jag hade aldrig hjälm tidigare, jag kände ju hästen och red oftast på ridbanan. Tyckte att den var töntig, jobbig att ha på och obekväm. Sen träffade jag en tjej som blev delvis förlamad - efter ett fall på ridbanan från en av henne känd häst. Nu har jag alltid hjälm, säkerhetsväst och RyttarGPS så att andra hittar mig om jag ramlar av.

Om man ramlar av och skadas så är det viktigt att hjälpen hinner fram fort. Eftersom jag jobbar med de här frågorna har jag träffat många som har fått förvärrade skador i och med att de legat länge (många gånger timmar) i väntan på hjälpen.

På med hjälmen alla ryttare, det är ett stort snabbt oberäkneligt djur vi sitter på!

*kl*
Jag vet inte ens om jag har medlidande med att 14 åringen dött; rider man utan hjälm får man f-n i mig skylla sig själv, men fruktansvärt hemskt för 14åringens anhöriga och vänner så med dem lider jag :(

En 14-åring är fortfarande ett barn. Det ligger stort ansvar på föräldrar och andra vuxna runtomkring att se efter säkerheten.

Ett barn som dör är alltid tragiskt, vare sig det är en olycka som gått att förebygga eller inte.

Precis...ungefär som att säga att en 14-åring som dör i överdos får skylla sig själv...

EN 14 åring gör som sina förebilder när föräldrarna vänder ryggen till.

Hjälmtvång på elitryttarna, och stoppa dessa estetiska bilder utan hjälp.

En eloge til Ulla håkansson som har hjälm på huvudet i sin dressyrskola, tidningen hästf***s som står för den.

En 14-åring är fortfarande ett barn. Det ligger stort ansvar på föräldrar och andra vuxna runtomkring att se efter säkerheten.

Ett barn som dör är alltid tragiskt, vare sig det är en olycka som gått att förebygga eller inte.

Jag tycker det är tragiskt även med vuxna som dör i ridolyckor (oavsett hjälm eller inte), eftersom det inte är så ofta det är tänkt som medvetet självmord.

Ett stort problem är att det finns en romantiserad idealbild av ridning utan hjälm som fortsätter att förmedlas och pumpas ut av våra ridsporttidningar (och andra). Jag har kontaktat dem allihopa (för 2 år sedan) och påpekat att det är en riktigt dum ide att okommenterat publicera sådana bilder. Ofta i vackra romantiska miljöer.

Svaren jag fick (fick bara 2 svar) var tyvärr inte upplyftande, alls. I något slags nyliberalt resonemang ansågs jag vara en förbudsivrare, som skulle inkräkta på människors frihet att välja. Man kan ju välja att kalla det förbud - jag ser det mer som ett publicistiskt, etiskt resonemang och en vilja att inte bidra till att dessa tragiska olyckor händer.

För att förhindra olyckor är det viktigaste att vi utbildar trygga hästar där människan har ledarskapet och tilliten är total. Då spelar det ingen roll om det flyger ett vitt skynke eller en lastbil kör förbi jättefort - hästen litar på att du som ryttare fixar situationen.

Oavsett hur mycket din häst litar på dig så är det ett djur i slutändan. Ett djur som vid rädsla kan få ren panik och bli blind för andra instinkter. Visst är det bra att ha ledarskap över sin häst men det tar inte bort faktumet att den kan fortfarande reagera över vissa föremål/situationer. Det är ingen robot vi rider och ledarskap är ingen magi som reducerar instinkter.

Usch vad hemskt! Stakars tjej.
Själv rider jag ALLTID med hjälm och försöker vänja mig vid att ha väst.

:bow::bow::bow:

Kan inte annat än att hålla med dig där! Dessutom får man inte glömma att en olycka händer så lätt hästen kan snubbla och gå om kull och då spelar det ingen roll om våra hästar är väluppfostrade eller inte

Jag rider ALLTID med både hjälm och väst. Spelar ingen roll om det är en häst jag aldrig suttit på innan eller en häst jag känt jättelänge. Jag använder det i förebyggande syfte helt enkelt, för OM olycken skulle vara framme så är jag iallfall relativt bra skyddad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Med lysande betyg rakt igenom blev SWB-hingsten Springbank II VH bästa hingst vid det danska 14-dagarstestet. Uppfödaren och delägaren...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hasse Wallman dog i måndags efter en ridolycka. Nöjesprofilen har varit mycket engagerad inom distansritt och tävlat mycket själv. Han...
Svar
0
· Visningar
744
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nöjesprofilen Hasse Wallman är död. Han dog i måndags i sviterna efter en ridolycka. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 14-årig flicka har avlidit av sina skador efter en ridolycka i tisdags kväll.... Källa / Läs mer...
Svar
3
· Visningar
3 405
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama