14-åring död i ridolycka

Sv: 14-åring död i ridolycka

Där ser man hur viktigt det är man hjälm, inte bara när man rider. Cykel också givetvis.

Synd att det inträffade... :(

Usch... Ja där ser man innebörden av att INTE använda ridhjälm. Kan hända oss alla, när som helst! Så snälla ni... glöm inte ridhjälmen!

Usch... Ja där ser man innebörden av att INTE använda ridhjälm. Kan hända oss alla, när som helst! Så snälla ni... glöm inte ridhjälmen!

håller med fullt ut, hjälm ÄR viktigt. Min bästa kompis gick visserligen bort trots användning av hjälm men för mig gör det SÅ ont fortfarande att inte ha henne här, bryr man sig inte själv om hjälmen kan man väl tänka steget längre på sina nära o kära...

Använder själv i princip alltid hjälm när jag rider och tycker att det är ok med hjälmtvång på tävlingar o i ridhus etcetera. Hemmavid tycker jag dock att vuxna människor bör få göra som don vill:bow:

Konstigt sätt att resonera tycker jag. Vad tycker du om bältestvång? Anledningen till detta (och varför det borde vara hjälmtvång) är rent ekonomiskt. Olyckor med invaliditet som följd kostar enorma pengar!
Samma anledning till höga skatter på tobak. Kostar stora summor att vårda cancerpatienter

I torsdags trillade en 18 årig tjej av en häst under en hopplektion. Hon ligger på ackis och är förlamad från midjan o neråt. Hon hade haft bättre nytta av väst än hjälm..Men jag säger inte att man ska rida utan hjälm. Jag själv använder hjälm när jag kliver upp på okånda håstar. Mina är väldigt väluppfostrade och trygga.Det gör att man slarvar lite..Man vet inte när olyckan är framme.Kanske ska jag köpa mig en bra hjälm!

I torsdags trillade en 18 årig tjej av en häst under en hopplektion. Hon ligger på ackis och är förlamad från midjan o neråt. Hon hade haft bättre nytta av väst än hjälm..Men jag säger inte att man ska rida utan hjälm. Jag själv använder hjälm när jag kliver upp på okånda håstar. Mina är väldigt väluppfostrade och trygga.Det gör att man slarvar lite..Man vet inte när olyckan är framme.Kanske ska jag köpa mig en bra hjälm!

absolutså är egentligen väst lika viktigt! sen tycker ja att du absolut kan köpa en hjälm oxå:p bra att skydda knoppen, man vet inte när el OM det dyker upp en olycka.

Hjälper inte att dom är väluppfostrade och trygga om nåt skrämmer dom :(

Precis min tanke.

Själv ser jag ingen anledning att inte använda hjälm. Finns det ens en sån anledning?

Det kvittar hur "säker" häst du har eller hur bra balans du än har om hästen snubblar o går omkull... eller fastnar i ett kaninhål.... ALLT kan hända :o
Jag har själv räddats av hjälmen efter en olycka där hästen halkade o gick omkull.... Det var stallets snällaste häst... Kunde lika gärna varit grannens trygga fjording.. :angel:
Sen skulle jag även vilja tillägga att en välanpassad väst är en billig försäkring.. Hade jag haft det när unghästen skickade av mig så hade jag sluppit 2v på akuten/intensiven med BLA spräckt mjälte :eek: samt 3 mån rehab mitt i tävlings/avelssäsongen :crazy:

Har jobbat i svårklass-stall där det är mer en regel än undantag att rida utan hjälm.. Det är inget jag gillar, men som sagt var så är det upp till var o en om man vill använda hjälm..
Min arb.givare har flertalet gånger "mobbat" mig för mitt envisa användande av hjälm, men jag brukar kontra med att :
-Jag till skillnad från dig har ju något innanför värt att skydda! ;)
Samma arb.givare var med vid olyckan när jag fick hästen över mig.. Att se mig stirra rakt ut i tomma intet, tugga fadga o skaka fick den personen att plocka fram hjälmen :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag förstår inte varför man inte ska ha hjälm.. finns inga nackdelar med det.. bara fördelar!
jag har ridit i massor med år, och inte en enda gång utan hjälm.
har på senare dagar även börjat andvända väst med, främst när vi är utanför ridhuset.
min häst är hur lugn som helst men ja vi lyckades gå om kull en gång för ett par år sedan. Det var halv kallt ute och under det tunna lagret med snö låg det långt gräs. Det var som att kliva ut på isen och vi gick om kull. säger bara TACK GODE GUD för hjälmen den gången.

Andvänd Hjälm och väst!

Konstigt sätt att resonera tycker jag.

Tycker inte jag egentligen. Att införa hjälmtvång på "privat område" (eget stall, ute i skogen etc.) är bara korkat. Ska polisen sitta ute i varje buske och vänta på att en ovetande hjälmlös ryttare rider förbi så de kan bötas?
Man kan inte skapa lagar i tid och otid, speciellt lagar som inte har kraft i sig. De ignoreras. Bättre att utbilda unga ryttare i konsekvenserna av utebliven hjälm på ridskolor.
Det är jättebra att det är krav med hjälm (och väst?) på tävling och att många ridskolor har det som krav också. Det är en bra början, men att jaga privatpersoner som rider på sina egna anläggningar är ungefär som vi skulle tvinga rökare att de inte röka i sina egna hus. Good luck.

Har själv själv snäll & väluppfostrad häst, ingen av dem gör någonting eller har någonsin gjort under sin tid hos mig (3 år)

Trots det har jag lyckats drulla av 2 gånger på den tiden, gammelhästen har blivit skrämd för ett tryckande djur som flugit upp framför oss, med följd han kastade sig baklänges. Jag hade inte en chans trots korta tyglar & säkerhetstänkande. Explosionen var oväntad & jag hann själv inte se rådjuret/kronhjorten.
Såg bara någonting mörkt flög upp framför oss.
Vet fortfarande inte vad det var idag, men vi har en hel djur i skogen.
Han är annars stensäker att rida. Skulle man mot all förmodan tappa balansen & börja glida så fiskar han genast upp en igen. En jättebussig kompis.

Andra gången missade jag en gren som hängde ut & blev avsopad från hästryggen, lite kul, men även det gjorde ont.
Gammelhästen även då blev skiträdd att han "tappade" mig & drog hem.
Som tur, var vi nästan hemma.

Så det där med lugn & väluppfostrad pratet köper jag inte. Det är 1½ år sedan jag trillade av sist & skulle inte ens tänka tanken rida utan hjälm på honom ändå.

*kl*

Förstår inte hur människor kan leka med sitt liv på detta sätt, att ens tänka tanken på att rida utan hjälm är för mig en gåta. Man har bara ett liv! Jag vet inte ens om jag har medlidande med att 14 åringen dött; rider man utan hjälm får man f-n i mig skylla sig själv, men fruktansvärt hemskt för 14åringens anhöriga och vänner så med dem lider jag :(

Ang använda hjälm eller inte:
Det är väl så; är man korkad nog att rida utan hjälm så har man väl inget vettigt att skydda där inne heller och kanske heller inte någon vilja att leva sitt liv fullt ut och leva friskt. Men varför utsätta sina nära och kära för skaderisken och kanske tom dödsfall?

Sen händer det såklart tragiska olyckor med både hjälm och väst - dessa olyckor är mer fruktansvärda.... :(

Tycker inte jag egentligen. Att införa hjälmtvång på "privat område" (eget stall, ute i skogen etc.) är bara korkat. Ska polisen sitta ute i varje buske och vänta på att en ovetande hjälmlös ryttare rider förbi så de kan bötas?
Man kan inte skapa lagar i tid och otid, speciellt lagar som inte har kraft i sig. De ignoreras. Bättre att utbilda unga ryttare i konsekvenserna av utebliven hjälm på ridskolor.
Det är jättebra att det är krav med hjälm (och väst?) på tävling och att många ridskolor har det som krav också. Det är en bra början, men att jaga privatpersoner som rider på sina egna anläggningar är ungefär som vi skulle tvinga rökare att de inte röka i sina egna hus. Good luck.

Håller med dig där.
MEN!!! Jag tycker att försäkringar ska upphöra att gälla & man får betala vården själv om man rider utan hjälm.
Då får man rida helt på egen risk & själv ta konsekvenserna av sitt handlande.
Detsamma om man kör rattonykter, utan bälte, drogpåverkad, för fort mm. Alla försäkringar skall upphöra att gälla.
Det enda som ska gå i kraft är ersättningen för den oskyldigt inblandade i olyckan.

Nej, jag är ingen mönstermänniska, kör för fort själv, men har alltid hjälm & bilbälte & aldrig drog eller alkoholpåverkad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Med lysande betyg rakt igenom blev SWB-hingsten Springbank II VH bästa hingst vid det danska 14-dagarstestet. Uppfödaren och delägaren...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hasse Wallman dog i måndags efter en ridolycka. Nöjesprofilen har varit mycket engagerad inom distansritt och tävlat mycket själv. Han...
Svar
0
· Visningar
744
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nöjesprofilen Hasse Wallman är död. Han dog i måndags i sviterna efter en ridolycka. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 14-årig flicka har avlidit av sina skador efter en ridolycka i tisdags kväll.... Källa / Läs mer...
Svar
3
· Visningar
3 405
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama