Sv: 13-årig häst, för gammal?
Som med allting annat handlar det om individen. Min B-ponny, som levt ett väldigt "lätt" liv, reds knappt alls förrän han var nio år och jag köpte honom, reds inte heller de sista åren på grund av brist på lämplig ryttare, och var nog en av Sveriges mest ompysslade och älskade hästar, utan överdrift. Han dog i cancer när han var sjutton. Min C-ponny å andra sidan var femton redan när jag fick henne, hade tävlat hoppning på allsvensk nivå, tävlade hoppning till och med lätt B med mig tills hon var 20 (då blev jag för gammal), reds varje dag tills hon var 24 och reds tre-fyra gånger i veckan tills hon blev 26, då hon gick bort. En fruktansvärt fräsch och pigg ponny ända till slutet. Hon hade på pappret levt ett så mycket hårdare liv än B-ponnyn, och hon var fyra år äldre, men trots det och trots att de sköttes på precis samma sätt, så överlevde hon honom med mer än fem år.
En relativt utbildad häst har kommit upp lite i ålder, det finns ingen fyraåring som är utbildad på 110-banor och LA-dressyr. Det har kostat att få hästen dit den är idag, visst att man kan köpa en oinriden tvååring för en lite billigare peng, men slutsumman är oändligt mycket mer innan den är färdig. Så nej, jag tycker inte priset är för dyrt för en häst i den åldern på den nivån.