12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

S

susekl

Har kollat runt på ridskolor för jag har funderat på att ta upp ridningen på stor häst. Det är flera ridskolor här runtomkring som har 12 elever i varje grupp. Jag känner att jag aldrig i livet hade lärt mig nåt om jag hade haft 11 till som red samtidigt som mig och vi hade haft en ridlärare. Vad tror ni lär man sig nåt på detta? Lektionerna är 45 minuter till 1 timma inklusive uppsittning och avsittning. Själv känner jag inte att det är nåt alternativ som jag vill betala för. Ni som bor i andra delar av landet, är det så här stora grupper generellt på ridskolorna nuförtiden?

Sv: 12 ridskoleelever i en grupp, lär man sig nåt?

Jag går på ridskola i samma ände av landet som du. Vi är 8-9 st vuxna i min grupp, i 20x40 ridhus 1 timme. Med bara stora hästar tycker jag att det blir lite trångt, men så länge det inte är fullständiga nybörjare så fungerar det hyfsat bra om man håller lite koll på varandra. Lektionsmässigt tycker jag att det fungerar ganska bra, visst önskar jag att vi vore några färre och jag skulle absolut inte vilja vara 12 st! :crazy: Då får väl alla hästarna gå med nosen i svansen på nästa pålle...

Tycker att våran ridlärare är bra på att faktiskt ta sig tid och fokusera på samtliga ekipage en och en och ge feedback, hon brukar även ha en kort diskussion med alla när vi skrittar av. Perfekt eftersom jag vet att hon har sett mig under lektionen och kan ge mig lite tips. Men det är klart att hon hinner ju inte se mig hela tiden och det är ju lite synd.

Men ja, max 9 st funkar, 12 tycker jag skulle vara fruktansvärt och 6st hade varit önskvärt! :laugh:

Om varje elev skulle få lika mycket tid var så skulle det bli 3.75 min var. Jag skulle aldrig betala så mycket för så lite tid. Då lägger jag mycket hellre lite extrapengar på privatlektioner.

Vi är 6 stycken i vår ridgrupp, och det känns alldeles lagomt.

Jag hade inte valt att rida i en grupp på 12 pers, tycker det blir trångt nog när vi är 7 storhästar inne i ridhuset :o :p *bortskämd med plats* :D

Nej fy...finns inte en chans att man kan lära sig och utvecklas då :crazy:
Skulle hellre hitta en trygg medryttarhäst som du kan träna upp dig själv (för jag antar att du har ridit förut och har grundkunskaper åtminstone) och sedan kanske rida lite privat för någon duktig på den...

(jag håller på att bli bortskämd med en eventuellt blivande medis.häst som jag får rida lektioner, på basnivå, med i ett enormt ridhus 22x80 m och har duktiga människor i min omgivning som kan hjälpa...)

Jag lär mig betydligt mer på de tillfällen jag rider privat för någon än på de 15 år jag ridit på ridskola :crazy:

Senast ändrad:

Nej fy!
Rider jag dressyr vill jag helst vara själv men kan rida i grupp med max tre till.
I hoppning max fem stycken.

Bli medryttare på en välutbildad häst och fråga om du får träna 2-4gånger/månad.

På min fd ridskola upplever jag att det börjar bli fler och fler mindre grupper med max 6 elever eftersom efterfrågan är stor. Folk betalar hellre lite mer för att få ut något av lektionen. Det är ju mer eller mindre hopplöst att få nåt vettigt gjort i en grupp som har fler än 10 elever. Har själv ridit i såpass stor grupp för ett par år sedan och jisses vad mycket fel jag lyckades nöta in pga att ridläraren knappt han titta på mig. Så länge man inte gjorde nåt katastrofalt fel så fick man knappt några kommentarer.

Normalstorlek för grupper på ridskolan jag rider på är 14 st. Vi betalar lite extra i min grupp för att vara 10 st. Inte idealt - men det är vad som krävs för att få det att gå runt här i storstan (dyra arrenden, löner till heltidsanställda i stallet, välstammade hästar m.m.).

Lyx vore att vara 6 st i gruppen. Händer ibland på sportlov och liknande när folk är bortresta.

men att man ens betalar för det, skulle aldrig falla mig in.

:eek: Tack och lov vi inte bor nära en sån storstad!

Min dotter rider på ridskola. Bara b-ponnier. Ridhus på 30x70 och max 6 elever i gruppen.
Nu förstår jag att jag är bortskämd som tycker det är för många när alla 6 är där. :o

Men det är helt underbart för alla barn får uppmärksamhet och uppmuntran och framstegen syns bra. :love:

Vi har varit upp till 11 stycken när vi tränar (hopp och dressyr), men min tränare är för det mesta duktig på att se alla. Det är väldigt trångt när vi värmer upp (fri ridning) men för min del är det väldigt nyttigt, jag behöver lära mig att hålla mig ur vägen för andra ekipage och samtidigt få till kvalitativ ridning:p

Jag brukar få ganska bra med hjälp för jag visar att jag vill få mycket kritik, om någon inte verkar villig att ändra sig när den får instruktioner brukar den inte få så mycket av instruktörens tid. En kombination av att vara många ryttare i kombination med den här tränarens undervisningsmetoder gör att vi står stilla ganska mycket, t.ex. om vi hoppar brukar 3-4 ekipage rida åt gången, vi andra står stilla och tittar, vilket man iof lär sig på men det är kallt på vinter:crazy::D Men summa summarum tycker jag att jag har lärt mig en hel del på de 1,5 år jag har ridit här.

När jag red på ridskola när jag var yngre, på ponny var vi mellan 8-10st tror jag, och tror inte någon fick så mycket hjälp, men jag tror det var bättre på stor häst, då engagerade sig ridläraren mer, vi ponnybarn var rätt nöjda med att trava runt:)

På min jag gick på innan var vi 10 st i varje grupp och det är ingenting jag rekommenderar, man fick i princip 2-4 kommentarer vardera per lektion. Ridläraren var verkligen jättebra och jag saknar henne, och hon försökte att se alla men det går ju inte med så många i en grupp. Och att att rida runt runt utan mer hjälp än så i 40 min var inget jag ville betala för.

En lektion var vi bara 4 st, då de andra var sjuka och det var underbart, vi fick så mycket individuell hjälp och då förstod jag verkligen allt, hur vi skulle göra och varför. Så då tycker jag det är bättre på att satsa på en dyrare privatlektion då det ger mer valuta för pengarna.

på våran ridskola så har vi max 6st elever /grupp oavsett ålder och utbildningsnivå och lektionerna är 55-75min långa (ridlekis 55min nyb 60min och vidare/vuxen 75min). Sen har vi privatlektioner utöver det.

Fler än 6st vill jag inte ha i grupperna varesej ur instruktörssyn eller elevsyn!
Ska man vara 10-14st så kan man ju lika gärna åka ett varv på ponnyridning på skansen!

Vi är runt 9st i gruppen. Ibland 11-12st. En timmes lektion. Jag har varit från 3st ren lyx upp till 14 stora hästar i ett 20x40 ridhus. En termin var vi 4st. Man lär sig inte så mycket. På sportlovet var vi 5st och det var riktigt skönt.

Nästan alla ridskolor som jag kan rida på är runt 10st här i stockholm.

Jag brukar få ganska bra med hjälp för jag visar att jag vill få mycket kritik, om någon inte verkar villig att ändra sig när den får instruktioner brukar den inte få så mycket av instruktörens tid.

Hur visar man det (utom att genom att säga det)? Om man inte gör som man blir tillsagd så kan de ha miljoner andra skäl än att man inte är villig? I mina öron låter det som de som har lätt för sig och är framåt får mycket hjälp medan de som är försiktiga/rädda/blyga/har svårt för det får mindre hjälp.

Jag tror vi är 8 i min grupp, klart för många men ridläraren är kanon och ser alla. Möjligen lägger hon lite för mycket energi på dem det går sämre för men det varierar. Vi har definitivt plats nog, ridbanan är 22*60 eller så och vi har ganska ofta ridit på ovalbanan.

På ridskolan där jag lärde mig rida tror jag de hade max 10 eller 12 i grupperna, jag visste inget annat men det funkade okej men var långt ifrån perfekt. Nu red jag sällan med så många, min ridtid var under en lång period 9 på lördagsmornarna, inte allt för populärt.

jag har ridit i halvstor grupp (ca 7-8 st), stor grupp (13 st) och pytteliten (2 st). Man lär sig inte mycket av att traska runt med en massa andra, förutom att se upp och det lilla man faktiskt lär sig av att bara sitta till häst :cool:
På ridksolan jag rider nu är det visserligen dubbelt så dyrt, eller mer, men ridläraren är engagerad, hästarna känsliga och välutbildade, ridläraren är expert på att sätta rätt ryttare på rätt häst, och grupperna är små (max 4). Jag och en kompis har precis börjat, så för tillfället rider vi i en "specialgrupp" med baar vi två. lektionen är 1 timme, exkl upp-och avsittning, och behövs det drar vi över om vi inte är klara med övningen.

Till en av mina ridlärare sa jag att jag ville ha mycket kritik, det tyckte hon var bra, för hon sa att hon inte alltid vet om folk vill bli tillsagda hela tiden, eller tjatade på, typ ner med hälen.
Men nu var det att visa utan att säga. T.ex. om jag hoppar ett hinder och läraren säger till mig att inte gå fram så mycket med överlivet, och nästa gång jag kommer på hindret och jag istället kommer efter i språnget, så uppskattar iaf min tränare ändå det (även om hästen kanske inte gör det!), för då visar jag att jag verkligen försöker ändra på något, och bör få feedbackr tredje gången jag kommer över hindret.

kl*

Vi är fem stycken på en timme. På välutbildade och fina hästar. Helt klart värt att betala för.. (och något annat kan jag inte tänka mig)

12 stycken är lite väl mycket, när jag gick på ridskola var vi runt 8, och det tycker jag är max...
Slår man ut tiden på antal ryttare så är det inte många minuters undervisning man får koncentrerad på sig själv, och det blir dyra minutrar. Jag betalar mycket hellre lite extra för en privatlektion!

En annan nackdel tycker jag är att om någon har lite mer problem/stökigare häst får ofta denna person lite mer tid och hjälp, vilken inte är så kul för de andra..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: ridelev
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama