12:orna del 6

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Toxid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 753
  • Visningar Visningar 148 280
Idag åkte jag i backen för första gången, bushäst :D
Ajdå hoppas det gick bra!

Vad tränar ni med era nu? Jag har börjat ta tag i galoppfattningarna och att han ska öka-minska lite. Själv fortsätter jag träna på att sitta ner och det går sakta framåt. Sitter bara ner 20 m x 5 per pass för att stackaren inte ska gå av så som jag skumpar ;)

Bilder från förra veckan.

Och en soligare bild från idag :)

Nu ska vi traska i skogen 2 dagar sedan ska han få vila nästan 2 v. Dels tror jag han växer igen, sen har jag börjat sätta mer press på honom sista veckorna så tror att det passar med en liten vila nu.

Vi har tyvärr haft en ofrivillig vila pga att en av tävlingshästarna har haft feber, snuva och hosta. Idag kom provsvaret som visade den snälla varianten på streptokocker. Under tiden har inte stona fått komma in i stallet då den ena är dräktig. Men i morgon ska vi ta tag i lilla Poohlia igen :D

Jag har också åkt av min häst idag.... Bläää, jag avskyr när han är såhär explosiv.. Vad ska man göra lix?? Ska iaf ta på halsrem nästa gång jag rider i skogen.... Man kan ju inte hålla sig till paddocken alla dagar i veckan tyvärr ;) haha

Han blir bara värre och värre tkr jag, han har alltid varit väldigt energisk, lätt stressad och går gärna på högvarv. Vilket också gör det så roligt att träna honom, då han vill jämnt! Men när detta slår över som idag så blir de bara jobbigt. Han brukar ytterst sällan vara rädd för saker, kan kolla lite men är gärna mer på framåt än bakåt även ute så de brukar aldrig hända något.

Nu stod vi helt still och såg ett rådjur som plötsligt hoppade iväg varpå min kille blir DÖDSRÄDD, bokstavligt talat. Vänder på 1sek och skenar i galopp åt andra hållet. Har nog aldrig galopperat så fort någonsin...Jag faller hejdlöst bakåt efter halva russträckan och han stannar sedan efter en bit till. Sedan trippar han tillbaka mot stallet ensam, lugn och sansad igen. Han väntade dessutom på mig halvvägs hemma för han inte vågade gå förbi fåren själv..... -.-'

GAAAAhhh vad frustrerad man blir, mest för att jag inte är van vid att han är såhär... Alltid varit explosiv men de har aldrig blivit en såhär stor grej av det...

Ajdå hoppas det gick bra!

Vad tränar ni med era nu? Jag har börjat ta tag i galoppfattningarna och att han ska öka-minska lite. Själv fortsätter jag träna på att sitta ner och det går sakta framåt. Sitter bara ner 20 m x 5 per pass för att stackaren inte ska gå av så som jag skumpar ;)

Bilder från förra veckan.

Och en soligare bild från idag :)

Nu ska vi traska i skogen 2 dagar sedan ska han få vila nästan 2 v. Dels tror jag han växer igen, sen har jag börjat sätta mer press på honom sista veckorna så tror att det passar med en liten vila nu.

Som han ser ut att röra sig! Tjusig!

Jag våra är ju lite " före" de jobbar långsamt upp inför sin 4-årssäsong, tror att alla tre tjejerna kan ta stora steg framåt i år.
Både molly och framförallt Daisy har ju en tendens att ligga på och slösa energi, medan bessie haft riktigt mkt otur de ggr hon varit ute och sprungit på senaste.

@Evolution Det gick bra, landade mjukt i ridhuset.
@MattiZ High five!
Vi jobbar på med styrkan, mycket start och stopp och gå skogen.
Vi ska vara med på våran första hoppträningen på torsdag :up:

Jag hade världens super pass igår på banan som jag bara måste dela med mig av.

Jag har ju knappt ridit på banan sen vi flyttade i årsskiftet. Endast 2 gånger innan och då 10 min efter en uteritt.

Igår fick jag låna stallägaren childeric dressyrsadel :love:

Sadlade och gick ut till ridbanan direkt, spände gjorden och hoppade upp. Skrittade runt några varv så hon skulle få titta på allt i strålkastar skenet. Började trava och hon bjöd på, inget tvångande utan pigg och glad. Rörde sig obehindrat och kändes super fin. Red snett igenom och på volterna. Hon ökade själv på långsidorna, jätte kul. Tog skritt paus sen galopp då blir det ett jätte hopp i fattningen å lite slå med svansen och lite studdsig men framåt och jag behövde inte driva. Kunde sitta ner i sadeln utan problem. Jag hade balans och hästen var glad. Andra galoppen gjorde hon samma skutt sen lite slå med svansen sen efter några varv så slutade hon och då fick jag tvinga mig att sakta av och sluta för dagen.

Så glad att hon verkar fatta vad allt går ut på på ridbana .

Och vet ni vad jag ska göra på påsklovet. Vi ska vara med på en clinic på en liten ridskola där vi är några stycken med unghästar som ska få hoppa inför publik. Perfekt miljöträning för oss ju :up:

Han hade tränset på sig under grimman dit :) kollade noga innan om det fanns något att fastna i men kunde inte se något och allt gick superbra! :)

Jag undrar vart @Springsteen och Storm har tagit vägen? :)

Vi finns fortfarande, men jag är tyvärr för sjuk för att kunna rida Storm just nu! Men förhoppningvis så kommer det att gå, annars så måste jag nog låna ut henne.

Vi finns fortfarande, men jag är tyvärr för sjuk för att kunna rida Storm just nu! Men förhoppningvis så kommer det att gå, annars så måste jag nog låna ut henne.
Väldigt tråkigt att du inte mår bra, men Storm är nog nöjd ändå. Håller tummarna för att det blir bättre snart! :) Och annars är det nog inte svårt att hitta någon som vill låna henne heller :love:

Väldigt tråkigt att du inte mår bra, men Storm är nog nöjd ändå. Håller tummarna för att det blir bättre snart! :) Och annars är det nog inte svårt att hitta någon som vill låna henne heller :love:

Tack så mycket! Jag går mest och tror att ingen skulle vilja låna henne. :laugh:

En bild från när han joggade av igår.
F8D1C937-8B21-436F-8B63-9FBE4AE67135_zpszjfzidgi.jpg

@pews1972 Ja dom hade likheter, vad fin :)

Kl
Hur tänker ni med belastning av era nyblivna 4 åringar? Zimba är ju inte super igång. Har ju blivit riden i ridhuset alla gångarter i ungefär 30 min pass och lite lugna uteritter på typ 45min-1 timme i mest skritt. På torsdag undrade en vän om jag ville följa med henne och hennes häst ut på tur. Rundan vi skulle rida tar ungefär 1.5 timme om jag minns rätt och då är det mest skritt (skog) och lite trav (grusväg). Tror ni det blir för tufft för honom eller är jag hönsmamma nu? Tänkte jag kunde gå bredvid om jag märker att han blir trött.

Kl
Hur tänker ni med belastning av era nyblivna 4 åringar? Zimba är ju inte super igång. Har ju blivit riden i ridhuset alla gångarter i ungefär 30 min pass och lite lugna uteritter på typ 45min-1 timme i mest skritt. På torsdag undrade en vän om jag ville följa med henne och hennes häst ut på tur. Rundan vi skulle rida tar ungefär 1.5 timme om jag minns rätt och då är det mest skritt (skog) och lite trav (grusväg). Tror ni det blir för tufft för honom eller är jag hönsmamma nu? Tänkte jag kunde gå bredvid om jag märker att han blir trött.

Ut i skogen tänker jag att man kan rida upp till 1,5 h i lugnt tempo. På ridbanan är jag också bara i 30 min inkl longeringen innan uppsittning. :)

Kl

Det tror jag absolut du kan och precis som du själv skriver - gå bredvid en stund om han verkar trött. Låter som en bra och nyttig tur för en unghäst! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 679
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 935
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 594
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka