12 minuter för byte i Lund

Hmm.. alltså personalen kan ju just berätta för dig var ersättningsbuss går ifrån om du ska med en sådan. De som kollar biljetterna eller står vid dörren när tåget ankommer och avgår brukar gå utmärkt att fråga. Om du frågar när de kommer igenom tåget brukar de dessutom kunna kolla upp info redan innan du är i Lund, t ex vilken perrong anslutande tåg går ifrån eller liknande.

Men förstår självklart syftet med tråden men tyckte bara du gick lite väl mycket i försvar i det inlägget jag citerat nu.

Jag har sprungit runt på stationer i jakt på rätt busshållplats lite för ofta för att inte vilja kolla på förhand när jag har kort om tid för ett byte på ett ställe jag aldrig varit förut. Helst vill jag ju hinna med mitt planerade tåg, och den info jag fått här, att Köpenhamnstågen är så opålitliga att man bör ta ett tåg tidigare för att hinna, och att det är samma problem mellan Lund och Hässleholm, så att man egentligen bör ta ett tåg tidigare även där - den infon hade ju inte varit mycket till hjälp om jag fått den av personalen på ordinarie tåg. De hade säkert sagt till mig att jag kommer missa min anslutning för att mitt köpenhamnståg är försenat när jag väl satt på det försenade tåget, men det är ju så dags då.

Hade jag vetat att man behöver ta 30-60 minuter marginal i varje byte när man åker tåg i Sydsverige, så hade jag köpt flygbiljett istället. Men nu är det som det är. Med tre byten, som min resa har, så innebär det att jag skulle ha behövt tre timmar extra under resan för att hinna, då blir ju hela resan bortåt tio timmar, då är det inte värt det att åka tåg.

Men då vet jag till nästa gång - om resan innebär att man ska byta tåg, så kan man lika gärna flyga på en gång, för man bör räkna en timme till varje byte.
 
Om du ska åka helgen 8-9 juli så är det ersättningstrafik med buss mellan Lund och Hässleholm pga banarbete, annars borde SJ-tåget gått från Malmö.

Här finns mer information och länk till stationskarta:

https://www.skanetrafiken.se/aktuel...hassleholmkristianstad-2729-maj-och-810-juli/

Se till så att du kommer med en buss som går direkt till Hässleholm, annars kommer det att ta lång tid. Hur lång tid har du mellan att tåget kommer till Lund och tåget går från Hässleholm? Ersättningsbuss tar längre tid än tåg även om det är en direktbuss, buss tar nog minst en timme om den kör direkt, hade tåget gått hade det tagit drygt en halvtimme.
 
Vilken antiklimax den här resan blev!

Efter alla varningar här så såg jag till att organisera om med schemat på jobbet i Köpenhamn, med lite fix och genom att hoppa över lunchen gick det att komma iväg en timme tidigare, rustad för tågstrul, inställda tåg och allt jag blivit varnad för här.

Så visar det sig att nä, tågen går enligt tidtabell. Jag kommer fram till Lund utan problem, tåget är varken inställt eller försenat. Lunds station är pytteliten, ser bara en utgång och fem meter utanför står ersättningsbussarna til Hässleholm, så det tar med bästa vilja i världen inte mer än två minuter att byta. Hässleholmsbussen går var femte minut, och det är en sprillans ny direktbuss som rullar på en tom motorväg. Jag har svårt att se hur de utlovade ytterligare förseningarna mellan Lund och Hässleholm skulle kunna uppstå.

Hoppas Hässleholm är skoj, för jag kommer ha väldigt mycket tid där...:angel:
 
Tja ibland har man tur!

Skämt åsido. Men med skånetrafiken är det nästan mer regel än undantag med strul och förseningar.
 
Vilken antiklimax den här resan blev!

Efter alla varningar här så såg jag till att organisera om med schemat på jobbet i Köpenhamn, med lite fix och genom att hoppa över lunchen gick det att komma iväg en timme tidigare, rustad för tågstrul, inställda tåg och allt jag blivit varnad för här.

Så visar det sig att nä, tågen går enligt tidtabell. Jag kommer fram till Lund utan problem, tåget är varken inställt eller försenat. Lunds station är pytteliten, ser bara en utgång och fem meter utanför står ersättningsbussarna til Hässleholm, så det tar med bästa vilja i världen inte mer än två minuter att byta. Hässleholmsbussen går var femte minut, och det är en sprillans ny direktbuss som rullar på en tom motorväg. Jag har svårt att se hur de utlovade ytterligare förseningarna mellan Lund och Hässleholm skulle kunna uppstå.

Hoppas Hässleholm är skoj, för jag kommer ha väldigt mycket tid där...:angel:
Fast hälften skrev ju att det borde vara lugnt och att har du resplus fixar personalen ny biljett om du trots allt inte hinner.
 
Fast hälften skrev ju att det borde vara lugnt och att har du resplus fixar personalen ny biljett om du trots allt inte hinner.
Saken var ju att jag ville hem. Det går alltid att komma hem någon gång, på något sätt. Så jag tvivlade inte på om jag nånsin skulle kunna komma hem igen från Köpenhamn, utan om jag skulle kunna göra det på det sätt SJ hade planerat. Och det verkade ju ytterst tveksamt efter att ha läst den här tråden.

Men jag hade väl tur. Eller otur, som lyssnade på dem som sa att det behövdes mer marginaler. Beror på hur man ser det. :D
 
Men jag hade väl tur. Eller otur, som lyssnade på dem som sa att det behövdes mer marginaler. Beror på hur man ser det. :D
Det som det varnats för är risken att tågen inte ska vara i tid och att det i så fall kunde bli tight. Vad skulle ha hänt för att det inte skulle bli "antiklimax"? Förseningar? Det kan naturligtvis ingen veta, men risken att det ska hända är inte direkt försumbar på många ställen i landet. Tydligen är den sträcka som du skulle åka en av de som är utsatt för detta och det är säkert något många resenärer tar med i beräkning.

Själv tar jag exempelvis inte pendeltåget till Arlanda utan håller mig till bussen. Den tar 45 minuter, pendeln 17. Men med tanke på hur ofta tågen strular och hur lågt prioriterad pendeln är skippar jag den risken. Sen är det naturligtvis så att pendeln oftast går. Men jag gör det som många tågresenärer gör - ser till att han marginaler och en plan B.

Att du tycker du haft otur för att du fått behovet av marginaler påtalat för dig håller jag inte med om. Otur är att sitta fast på tåget i timmar exempelvis
 
Säger som @Myrten och samlar ihop ett par citat från tråden. Och undrar också om vad som skulle gjort att det inte blev antiklimat?

Lunds station är inte så stor så det tar inte lång tid att byta spår.

Lund central är behändig.

10, ibland även 8 minuter är normal bytestid.
Har du resplus och tåget är sent ska personalen på tåget hjälpa dig med nya biljett till nästa avgång.
Men är det i tid ska det inte vara några problem att hinna.

Jag har klarat byte på 1 min från tåg till buss i Lund :rofl:.

OM tåget är i tid borde inte 12 minuter vara problem. Varför tror du det är med buss?

Åh såklart! Längesen jag åkte tåg från Malmö :) Lund är iaf lätt att byta i!

Och 12 min för byte i Lund är hur lugnt som helst OM tågen är i tid. Men förseningar är väl nästan mer regel än undantag nuförtiden..

Säger som de andra, Lund är hanterbart vid ett byte! Men det har varit mycket problem Malmö - Hässleholm på senare tid så förseningar känns som att man måste räkna med. Dock tror jag dessa problem ligger mellan Lund - Hässleholm. Är man äventyrlig av sig kan man ju chansa! Går allt som det ska är 12 minuter inga problem i Lund.
 
Själv tar jag exempelvis inte pendeltåget till Arlanda utan håller mig till bussen. Den tar 45 minuter, pendeln 17. Men med tanke på hur ofta tågen strular och hur lågt prioriterad pendeln är skippar jag den risken. Sen är det naturligtvis så att pendeln oftast går. Men jag gör det som många tågresenärer gör - ser till att han marginaler och en plan B.

Menar du alltså att pendeln är så opålitlig att den är över 20 minuter sen väldigt ofta?
Pendeln är inte lågt prioriterad, snarare tvärtom. Det ligger i allas intresse att de rullar, eftersom de går så tätt att det snabbt blir köbildning, vilket givetvis är mer problematiskt på spåren än vägen.
 
Menar du alltså att pendeln är så opålitlig att den är över 20 minuter sen väldigt ofta?
Pendeln är inte lågt prioriterad, snarare tvärtom. Det ligger i allas intresse att de rullar, eftersom de går så tätt att det snabbt blir köbildning, vilket givetvis är mer problematiskt på spåren än vägen.
Jag menar att det lite väl ofta är förseningar och att det i stort sett alltid när det händer är förenat med noll info från SLs sida. Det är nog irriterande när man ska till/från jobbet men på väg till Arlanda vill jag inte bli stående på spåret så där väljer jag andra färdvägar.

Att pendeln skulle vara högt priotiterad är inget jag märkt under mina tre år som pendlare. De gånger jag fått ta mig hem genom alternativa färdvägar är många. Arlanda Express och även fjärrtågen rullar förbi när det är kö in på Stockholm C.

Så - ja. Jag menar att pendeln är opålitlig. Att räkna med att komma hem en viss tid har jag slutat med. Om jag har något viktigt åker jag tidigare. På jobbet har jag undvikit att lägga möten före kl 9, för då vet jag att jag har marginal. Förhoppningsvis blir det bättre med de nya stationerna. Och för min del är pendlardagarna över.
 
Jag menar att det lite väl ofta är förseningar och att det i stort sett alltid när det händer är förenat med noll info från SLs sida. Det är nog irriterande när man ska till/från jobbet men på väg till Arlanda vill jag inte bli stående på spåret så där väljer jag andra färdvägar.

Att pendeln skulle vara högt priotiterad är inget jag märkt under mina tre år som pendlare. De gånger jag fått ta mig hem genom alternativa färdvägar är många. Arlanda Express och även fjärrtågen rullar förbi när det är kö in på Stockholm C.

Så - ja. Jag menar att pendeln är opålitlig. Att räkna med att komma hem en viss tid har jag slutat med. Om jag har något viktigt åker jag tidigare. På jobbet har jag undvikit att lägga möten före kl 9, för då vet jag att jag har marginal. Förhoppningsvis blir det bättre med de nya stationerna. Och för min del är pendlardagarna över.

Fjärrtågen och ffa snabbtågen är prioriterade vilket jag ser som självklart.
Ett tag hette det att tåg i tid ska prioriteras men det verkade inte bli så mycket med det :p
 
Jag menar att det lite väl ofta är förseningar och att det i stort sett alltid när det händer är förenat med noll info från SLs sida. Det är nog irriterande när man ska till/från jobbet men på väg till Arlanda vill jag inte bli stående på spåret så där väljer jag andra färdvägar.

Att pendeln skulle vara högt priotiterad är inget jag märkt under mina tre år som pendlare. De gånger jag fått ta mig hem genom alternativa färdvägar är många. Arlanda Express och även fjärrtågen rullar förbi när det är kö in på Stockholm C.

Så - ja. Jag menar att pendeln är opålitlig. Att räkna med att komma hem en viss tid har jag slutat med. Om jag har något viktigt åker jag tidigare. På jobbet har jag undvikit att lägga möten före kl 9, för då vet jag att jag har marginal. Förhoppningsvis blir det bättre med de nya stationerna. Och för min del är pendlardagarna över.
Om man har ett plan att passa vill man givetvis inte bli försenad, men att tågen skulle vara över 20 min försenade så ofta är ju inte en sanning. Just mellan Stockholm-Arlanda är det ju dessutom långa bilköer i parti och minut.
Jag tror snarare att folk har betydligt större tålamod med bilköer och sena bussar än dito tåg och plan, antagligen för att de har bättre koll på orsaken och kan SE problemet.

Att Arlanda Express och fjärrtåg rullar förbi pendeltåg är inte speciellt konstigt, eftersom pendlarna har en egen plattform/två spår i vardera riktning på Centralen och för övrigt i princip egna spår. I speciellt rusningstrafik är det många pendlar som är på liten yta och blir en sen, så fortplantas det rätt fort bakåt i ledet. Då hjälper det ju inte att alla andra spår och plattformar är tomma.

Jag hoppas också att den nya tunneln kommer att lätta lite på trycket.
 
Fjärrtågen och ffa snabbtågen är prioriterade vilket jag ser som självklart.
Ett tag hette det att tåg i tid ska prioriteras men det verkade inte bli så mycket med det :p
Ute i landet är det ju så, men i Stockholm skulle spåren snart proppa igen helt om pendlarna inte fick komma iväg. Det bästa är ju att det till stor del är fyrspår och pendlarna därför kan hållas undan från de andra tågen.
 
Ute i landet är det ju så, men i Stockholm skulle spåren snart proppa igen helt om pendlarna inte fick komma iväg. Det bästa är ju att det till stor del är fyrspår och pendlarna därför kan hållas undan från de andra tågen.

De blir prioriterade även på cst :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp