12 minuter för byte i Lund

Mabuse

Trådstartare
Jag ska åka tåg i veckan, från Köpenhamn via Lund och Hässleholm till Stockholm, och bokade biljett via SJ:s hemsida. Dock har jag bara 12 minuter för byte i Lund - räcker det? Jag hittar inte i Lund öht, och det ser på biljetten ut som att jag ska åka buss? Är det regionala Öresundståget jag ska åka med en buss? Ser framför mig hur jag springer som en yr höna med kappsäck på Lunds station i jakt på busshållplatsen...:nailbiting:

Finns här någon som är mer välbevandrad i skånsk kollektivtrafik i allmänhet och Lund i synnerhet som vet besked? Borde jag ta ett tidigare tåg från Köpenhamn för att säkert hinna?

Med tanke på att tågen ofta är försenade (även om SJ samt öresundstågen är prio ett i sådana fall) så hade jag inte chansat. Är det dessutom kring arbetsdagens start/slut så hade jag definitivt inte chansat.
Lunds station är inte så stor så det tar inte lång tid att byta spår. Nyfiken på varför den vill att du ska byta i Lund och inte i Malmö? Tiderna kanske inte klaffar då? Ja det kanske är svårt för dig att svara på förstås :p Hur som helst så är öresundstågen inget annat än tåg ;) Flygbussarna finns ju men det är något annat.

Lund central är behändig. Dock är det ju generellt ofta förseningar, här likväl som i övriga landet.
Är det buss så går ersättningsbussar precis intill spår 1. (Det finns sex spår.)

Jag hade tagit ett tåg som är framme typ 10 minuter tidigare men är det inte smidigt gjort så hade jag chansat.

Med tanke på att tågen ofta är försenade (även om SJ samt öresundstågen är prio ett i sådana fall) så hade jag inte chansat. Är det dessutom kring arbetsdagens start/slut så hade jag definitivt inte chansat.
Lunds station är inte så stor så det tar inte lång tid att byta spår. Nyfiken på varför den vill att du ska byta i Lund och inte i Malmö? Tiderna kanske inte klaffar då? Ja det kanske är svårt för dig att svara på förstås :p Hur som helst så är öresundstågen inget annat än tåg ;) Flygbussarna finns ju men det är något annat.

Byte i Malmö är ju kasst :p Väldigt knöligt, särskilt om det ena tåget går däruppe och det andra i citytunneln.

10, ibland även 8 minuter är normal bytestid.
Har du resplus och tåget är sent ska personalen på tåget hjälpa dig med nya biljett till nästa avgång.
Men är det i tid ska det inte vara några problem att hinna.

Jag har klarat byte på 1 min från tåg till buss i Lund :rofl:.

OM tåget är i tid borde inte 12 minuter vara problem. Varför tror du det är med buss?

Jag har klarat byte på 1 min från tåg till buss i Lund :rofl:.

OM tåget är i tid borde inte 12 minuter vara problem. Varför tror du det är med buss?

Det står buss på biljetten. Regional 2 kl Öresundståg, buss 1060. På biljetten från Köpenhamn till Lund står det Regional 1 kl Öresundståg, tåg 1060.

Så jag vet inte om det kanske är en ersättningsbuss?

Hur ofta går det tåg från Köpenhamn till Lund, nån som vet? Jag skulle kunna åka från Köpenhamn kanske en halvtimme tidigare, men jag vet inte hur ofta tågen går?

På Köpenhamn-Lund-biljetten står det "gäller i zon (F+L) giltighetsdagen", fattar jag rätt att det betyder att jag kan ta tåget vilken tid jag vill den dagen?

10, ibland även 8 minuter är normal bytestid.
Har du resplus och tåget är sent ska personalen på tåget hjälpa dig med nya biljett till nästa avgång.
Men är det i tid ska det inte vara några problem att hinna.
Det låter ju bra! Det är resplus jag har, då borde jag inte bli strandsatt iaf.

Det står buss på biljetten. Regional 2 kl Öresundståg, buss 1060. På biljetten från Köpenhamn till Lund står det Regional 1 kl Öresundståg, tåg 1060.

Hur ofta går det tåg från Köpenhamn till Lund, nån som vet? Jag skulle kunna åka från Köpenhamn kanske en halvtimme tidigare, men jag vet inte hur ofta tågen går?

På Köpenhamn-Lund-biljetten står det "gäller i zon (F+L) giltighetsdagen", fattar jag rätt att det betyder att jag kan ta tåget vilken tid jag vill den dagen?

Ser ut som var 20e minut ungefär https://www.oresundstag.se/globalas...rport---kopenhamn-2016-12-11---2017-12-09.pdf

Jag skulle tolka det som att den biljetten gäller hela dagen!

Tåg mellan Lund och Köpenhamn går var 20 minut. Sök på skanetrafiken.se för att kolla avgångar (även kbh-Lund kan hittar där och inte bara Lund-kbh)

Och 12 min för byte i Lund är hur lugnt som helst OM tågen är i tid. Men förseningar är väl nästan mer regel än undantag nuförtiden..

Har för mig det är arbete på spåren mellan Hässleholm och ja, Lund isf. De som ska fortsätta till småstationerna däremellan har fått byta till buss där och sen tillbaka till tåg. Så det kan va därför du ska åka buss där mellan :) Det var så sist jag åkte iaf, för nån vecka sedan.

Obs jag kan ha totalfel, men har för mig det va så :o

Säger som de andra, Lund är hanterbart vid ett byte! Men det har varit mycket problem Malmö - Hässleholm på senare tid så förseningar känns som att man måste räkna med. Dock tror jag dessa problem ligger mellan Lund - Hässleholm. Är man äventyrlig av sig kan man ju chansa! Går allt som det ska är 12 minuter inga problem i Lund.

Säger som de andra, Lund är hanterbart vid ett byte! Men det har varit mycket problem Malmö - Hässleholm på senare tid så förseningar känns som att man måste räkna med. Dock tror jag dessa problem ligger mellan Lund - Hässleholm. Är man äventyrlig av sig kan man ju chansa! Går allt som det ska är 12 minuter inga problem i Lund.

Känns som jag borde ha flugit istället... :crazy:

Tack så mycket alla! Jag satsar på att ta ett tidigare tåg från Köpenhamn, så har jag lite marginaler. Sen får jag hålla tummarna att bussen från Lund till Hässleholm kommer fram i tid, så att jag hinner med Stockholmståget.

Känns som jag borde ha flugit istället... :crazy:

Tack så mycket alla! Jag satsar på att ta ett tidigare tåg från Köpenhamn, så har jag lite marginaler. Sen får jag hålla tummarna att bussen från Lund till Hässleholm kommer fram i tid, så att jag hinner med Stockholmståget.
Om du hinner med tidigare från Lund brukar det inte vara några problem att åka på den biljetten där, iom att det är Öresundståg som trafikerar den sträckan också, jag brukar få justera hejvilt vilka tåg jag tar pga förseningar från andra tåg :) men som de andra skrivit, alltid bäst att fråga personalen vid frågor :)

Om du hinner med tidigare från Lund brukar det inte vara några problem att åka på den biljetten där, iom att det är Öresundståg som trafikerar den sträckan också, jag brukar få justera hejvilt vilka tåg jag tar pga förseningar från andra tåg :) men som de andra skrivit, alltid bäst att fråga personalen vid frågor :)

Jag kommer inte hinna med en tidigare buss från Lund såvida de inte går väldigt ofta, jag kan åka en halvtimme tidigare från Köpenhamn, men inte tidigare än så. Absolut att man kan fråga personalen, anledningen till att jag frågade här var för att reka på förhand - problemet med bytet i Lund är att jag har ont om tid, och det kan ju inte riktigt personalen hjälpa till med. Ska man springa runt på en främmande station med en resväska och leta efter en extrabuss eller eventuellt ett tåg och inte riktigt vet, så tar det ju ännu längre tid om man först ska försöka hitta stationspersonal att fråga också.

Jag kommer inte hinna med en tidigare buss från Lund såvida de inte går väldigt ofta, jag kan åka en halvtimme tidigare från Köpenhamn, men inte tidigare än så. Absolut att man kan fråga personalen, anledningen till att jag frågade här var för att reka på förhand - problemet med bytet i Lund är att jag har ont om tid, och det kan ju inte riktigt personalen hjälpa till med. Ska man springa runt på en främmande station med en resväska och leta efter en extrabuss eller eventuellt ett tåg och inte riktigt vet, så tar det ju ännu längre tid om man först ska försöka hitta stationspersonal att fråga också.

Hmm.. alltså personalen kan ju just berätta för dig var ersättningsbuss går ifrån om du ska med en sådan. De som kollar biljetterna eller står vid dörren när tåget ankommer och avgår brukar gå utmärkt att fråga. Om du frågar när de kommer igenom tåget brukar de dessutom kunna kolla upp info redan innan du är i Lund, t ex vilken perrong anslutande tåg går ifrån eller liknande.

Men förstår självklart syftet med tråden men tyckte bara du gick lite väl mycket i försvar i det inlägget jag citerat nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka